Sandra Bullock maakt met Bird Box een uitstapje naar Netflix
Bron: Netflix | Bird Box

Bird Box Review

Bron: Netflix & IMDB | Bird Box

Netflix probeert opnieuw mensen voor de buis te zetten met de feestdagen. Eerder kwamen zij al met de film ‘Bright’ waar Will Smith de hoofdrol in heeft. Dat moet nog een keer kunnen, en toen Scott Stuber in 2017 van Paramount Pictures naar Netflix ging. Nam hij de rechten van de film mee. In de recensie van ‘Bird Box’ zal ik uitleggen of dat een verstandige beslissing is geweest.

In de nasleep van globaal terrorisme van onbekende oorsprong moet Malorie de kracht vinden om haar kinderen veilig te kunnen stellen. Ze vlucht met ze weg via een verraderlijke rivier op zoek naar een veilig onderkomen. Door onopgemerkte dodelijke krachten moeten ze hun weg blind vervolgen.

In ‘Bird Box’ draait het allemaal om het karakter dat wordt gespeeld door Sandra Bullock. Zij is vandaag de dag één van de weinige actrices die een groot publiek weet aan te spreken. Om je naam aan een film als deze te koppelen is heel dapper, want je moet heel zeker van je zaak zijn. Aan de acteer prestaties van haar zal het zeker niet hebben geleden.

Want je komt er in de loop van de film achter dat, Malorie een gecompliceerd karakter is. Het begint al met dat zij niet zo goed weet of zij daadwerkelijk een kind wilt. Wanneer de wereld lijkt te vergaan, komen er andere karakter eigenschappen naar voren. Die niet heel mooi zijn om te zien, maar dat maakt Malorie wel een geheel persoon. Niemand is alleen aardig of boos etc.

Welke scenes en karakters maken de film Bird Box kijkbaar?

Bron: Netflix & Saeed Adyani | Bird Box

Regisseuse Susanne Bier maakte hiervoor de films ‘Serena’, ‘Hævnen’ en de televisie serie ‘The Night Manager’. Waarmee er de nodige ervaring is op gedaan achter de camera. Toch wordt ‘Bird Box’ niet neergezet als een grote blockbuster film. Dat je wel zou verwachten, na het zien van de trailer. Daarom heeft Scott Stuber er goed aan gedaan om de film mee te nemen naar Netflix. Je kan het thuis op je gemak bekijken, en betaal je er ook geen extra geld voor.

Er zijn een aantal elementen in de film ‘Bird Box’ die goed zijn, zoals de vogels die de mensen waarschuwen voor het monster. Het einde van de film maakt het geheel compleet, want (spoiler alert!) het loopt goed af. Daarmee zie je dat Malorie in de rust modus kan en de kinderen daadwerkelijk een naam te geven. In plaats van ‘Boy en ‘Girl’.

Of de scenes waarbij een aantal schuilende mensen het niet overleven. Die scenes waar ik op hint, zijn voor mij de grote spannende scenes dat de film heeft te bieden. Je wordt op dat moment in de film gezogen, want je wilt niets missen wat er op de televisie gebeurd.

Bron: Netflix | Bird Box

Dat is ook direct het grote nadeel aan ‘Bird Box’, de film heeft qua spanning niet heel veel te bieden. Ik had moeite om mijn aandacht bij de film te houden. Want er is gekozen om de film niet in een chronologische volgorde te vertellen. Je begint met ‘vijf jaar later’ en gaat tussendoor terug naar het moment waarop alle chaos ontstond.

Is het aan te raden om Bird Box te gaan kijken?

Er is weinig diepgang te vinden in ‘Bird Box’. Je zou verwachten dat dit de uitgelezen kans is om de grote karakters goed neer te zetten, maar vooral om met een achtergrond verhaal te komen. Zoals: waar komt het monster vandaan? En ga zo maar door. Je moet het doen met een aantal opmerkingen of gesprekken die worden gevoerd. Verder wordt er weinig los gelaten, en moet je alles voor lief nemen.

De film ‘Bird Box’ voelt voor mij als ‘A Quiet Place‘ light aan. De makers proberen hetzelfde te doen als de horror film dat in 2018 heel goed scoorde. Toch is er gekozen voor de verkeerde elementen. Als het om stilte of geluid gaat, kan het veel spannender worden gemaakt. Dan bij zien, want als kijker zie je alles gebeuren. Je krijgt alleen niet te zien wat voor monster het is. Wanneer de wind sterker wordt en de blaadjes erin zitten, moet dat de monster voorstellen.

Bron: Netflix | Bird Box

Daarbij zie je de verschillende veranderingen in het verhaal ver van te voren aankomen. Ik kon bij de spannende scenes al mededelen dat een groot gedeelte het niet zou overleven. Ook wanneer het karakter van Trevante Rhodes, Tom, zichzelf ging opofferen. Wat voor mij de spanning van de film ook wegnam.

De recensie van ‘Bird Box’ komt misschien over als een hele negatieve. Toch is de film aan te raden om te gaan kijken. Er zijn genoeg positieve elementen die er voor zorgen dat de film goed te kijken is. Daarbij past de film perfect bij de content dat Netflix op filmgebied heeft. Heb je twee uur de tijd om rustig naar een film te kijken? Zet ‘Bird Box’ dan zeker op.

Keanu Reeves legde de lat hoog, maar weet John Wick 3 dat ook te halen?
John Wick 3 Review