Bohemian Rhapsody Review

Bohemian Rhapsody Review

Na acht jaar te hebben gewerkt aan Bohemian Rhapsody, is de film eindelijk uit!

Bron: 20th Century Fox & Filmdepot | Bohemian Rhapsody

Voordat ik mijn mening ga geven over de film ‘Bohemian Rhapsody’ wil ik voorop zetten dat de film alleen maar afbreuk kan doen voor het imago en beeld wat mensen over Queen en Freddie Mercury hebben. Wat 20th Century Fox ook probeert, het kan niet bij de leadzanger van de band komen. Voor Rami Malek ook de ontzettend moeilijke taak om de bekende zanger te vertolken in de film. Voordat Rami bij de film was betrokken, zou Sacha Baron Cohen in de hoofdrol te zien zijn. Alleen wilde hij er een rauwere film van gaan maken.

Voor mij heeft 20th Century Fox en Bryan Singer voor een goede tussen oplossing gekozen. Want het leven van Freddy Mercury is voor vele één groot mysterie geweest. Dankzij de film ‘Bohemian Rhapsody’ krijg je een kijkje in de keuken van de bekende rockband. De overgebleven bandleden hebben achter de schermen hard gewerkt om een goed eind resultaat neer te zetten. Ondanks dat het over de glorie dagen van Queen zou gaan, ligt de focus vooral op Freddie. Hij was een persoon die er voor zorgde dat de aandacht naar hem ging.

Zelf zegt de filmstudio het volgende over ‘Bohemian Rhapsody’: De film Bohemian Rhapsody is een ode aan Queen, hun muziek en hun uitzonderlijke zanger Freddie Mercury. Hij vocht tegen stereotypes en verbrijzelde het conventionele om vervolgens uit te groeien tot een van de meest geliefde entertainers ter wereld. De film volgt zowel de snelle opkomst van de band aan de hand van hun iconische liedjes en revolutionaire geluid, als Mercury’s uit de hand gelopen levensstijl die bijna zorgde voor het ineenstorten van de band.

Daarnaast zien we hun succesvolle reünie aan de vooravond van Live Aid, met een toen al ernstig zieke Mercury, die de band naar een van de meest legendarische optredens in de geschiedenis van de rockmuziek leidt. Tijdens dit proces legde de band, die meer aanvoelde als familie, de basis voor hun nalatenschap welke tot op de dag van vandaag nog altijd velen inspireert.

De critici waren niet enthousiast over Bohemian Rhapsody, toch wordt de film door de fans omarmt

Allemaal heel leuk wat 20th Century Fox over de film wilt vertellen. De mensen over de gehele wereld moeten de film gaan omarmen. Dat lijkt tot nu toe ook te gebeuren. De magie van de film zit zoals gewoonlijk bij Queen, in de muziek. Zonder dat alles was de film één grote flop geweest. Ik ben geen grote Queen kenner, het enige wat ik ken is de teksten van een aantal bekende nummers. Toch is het filmisch te clean gemaakt. Waardoor een aantal gebeurtenissen te snel voorbij komen.

Een gemiste kans is het verder inzoomen op het leven van Freddie, nu krijg je wel een aantal scenes te zien waarbij het leven een andere richting op gaat. Waar je zelfs meerdere beelden krijgt te zien van zoenende mannen. Voor een Hollywood productie is het heel wat om dat op zo’n manier in beeld te brengen. Daarvoor mijn petje af. Toch is het afglijden van Freddie voor mij te kort in beeld gebracht. Ik wil geen ramptoerist zijn, maar in die tijd kwam zijn solo plaat uit. Had daar iets van laten horen of zien.

Wat Bohemian Rhapsody laten horen en zien is de geweldige zanger en zijn stem

Daar blijft het niet bij, er had meer drama in gekund. Zoals dat hij met de verkeerde mensen omgaat of achter zijn ziekte komt en mede deelt aan de bandleden. Toch wordt het eenzame bestaan van Freddie in beeld gebracht. Als filmmaker zou ik er alles uit proberen te halen. Alleen lijkt Bryan Singer dat niet in te hebben gezien. Zelf denk ik dat de bandleden een boodschap wilde overbrengen bij de fans. Want de band laat in de film ‘Bohemian Rhapsody’ voorbij komen dat zij een familie zijn. Terwijl ik het echte verhaal had willen zien. Misschien beter om dan een documentaire op te zetten over het leven van de bekende zanger.

Een andere goede beslissing was het gebruik van Freddie zijn eigen stem. Want als er werd gezongen werd dat door de originele zanger gedaan. Rami Malek moest goed zijn best doen om het op een hele goede manier te verkopen. Dat heeft hij absoluut gedaan, als je de bovenstaande informatie niet zou hebben. Zou je denken dat hij zelf staat te zingen. De acteur is heel goed op zijn uiterlijk uitgezocht voor de rol. Want hij heeft in een aantal scenes de iconische looks, die heb heel goed past. Maar je direct aan de zanger doen denken.

Want toen ik de trailer van ‘Bohemian Rhapsody’ zag, was ik niet overtuigd van de acteur. Toch had ik aan het einde van de film niet het idee naar een acteur te kijken. Hij heeft echt goed zijn best gedaan. Ook al kan je de charisma en optredens precies kopiëren, hooguit in de buurt komen. Wie ook heel goed was gecast, was Gwilym Lee. Hij kwam qua looks heel dichtbij Brian May. Mijn laatste puntje van kritiek is de verandering van de feiten. Want ‘We Will Rock You’ was veel eerder geschreven voor Brian. Maar was de band al op een tour geweest voordat zij het Live Aid concert deden. De film creëert spanningsmomenten. Alleen had het op een andere manier kunnen worden aangepakt.

Al met al kan ik de film met de grond gelijk maken. Dat is het niet waard, want er zat genoeg in wat wel goed was. Vooral de laatste scènes waarbij je weet dat het is afgelopen, zorgde voor een brok in mijn keel. Ook het Live Aid concert zorgde voor kippenvel, waarbij het hele stadion mee begon te zingen. Wat ik wil zeggen over ‘Bohemian Rhapsody’ is, leg je verwachtingen niet te hoog. Ga er heen als je van Queen en de muziek houdt, want dan heb je een prima tijd in de bioscoop.