Call Me By Your Name Review

Call Me By Your Name Review

De film Call Me By Your Name kreeg veel aandacht, maar is de aandacht terecht?

Bron: Sony Pictures & Filmdepot | Call Me By Your Name

De film ‘Call Me By Your Name’ is afkomstig van het boek met de gelijknamige titel. Schrijver André Aciman bracht het boek uit in 2007. Het heeft meer dan tien jaar geduurd voordat de film uit zou komen. Regisseur Luca Guadagnino is diegene die samen met scriptschrijver James Ivory voor een goed resultaat moesten zorgen. In de recensie van de film zal ik mijn mening geven over de film.

Voor Guadagnino is dit de derde film, en tevens de laatste van een trilogie dat als thema ‘verlangen’ heeft. De films ‘A Bigger Splash’ en ‘I am Love’ kwamen voor ‘Call Me By Your Name’ uit. Het thema verlangen komt zeker terug in de film. Waar acteurs Timothée Chalamet en Armie Hammer samen de hoofdrol in spelen. Je kent Timothée van ‘Interstellar’, ‘Ladybird’ en ‘Hostiles’.

Acteur Armie Hammer heeft ook een flinke cv. Hij speelde in de films ‘Man from U.N.C.L.E.’, ‘The Social Network’ en ‘The Lone Ranger’. Het verhaal van ‘Call Me By Your Name’ gaat over de zeventienjarige Elio, en samen met zijn ouders brengt hij de zomer door op het Italiaanse platteland.

Wanneer Oliver, een knappe Amerikaanse onderzoeksassistent, naar Italië komt om samen te werken met Elio’s geleerde vader, vindt hij dit erg intrigerend. Elio verzint van alles om tijd door te brengen met Oliver, en daagt hem uit. Er ontstaat een erotische spanning tussen de twee, en zodra het flirten eenmaal leidt tot een zowel speelse als betekenisvolle eerste zoen zijn ze meteen onafscheidelijk.

De recensie van Call Me By Your Name

De film ‘Call Me By Your Name’ doet een hele goede poging om je mee te nemen in het leven van Elio. Hij is een jonge man die op zoek is naar zichzelf. Zoals iedere puber dat doet, maar wanneer Oliver in beeld komt lijkt er veel te veranderen. Althans dat willen de makers je doen vermoeden.

Alleen laten zij dat op een manier zien en overkomen dat je niet mee kan leven met de hoofdpersoon. Hij moet overkomen als de sympathieke jongen die bezig is met zijn gevoelens, maar gigantisch in de knoop lijkt de zitten. De familie is belangrijk voor Elio, maar wanneer Oliver in contact komt is hij heel koppig. Dat leverde bij mij vooral veel irritatie op.

Omdat de film meer dan twee uur duurt moet je een lange adem hebben voordat er eindelijk wat beweging komt in het verhaal. Omdat je overal in mee wordt genomen, in bijvoorbeeld een drankje drinken op een luidruchtig terras krijg je een goed beeld van de omgeving. Alleen kijk ik daar de film niet voor. Ik wil weten wat er met de verschillende karakters gaat gebeuren.

De makers hadden er prima een onderhalfuur durende film van kunnen maken, en dan was ‘Call Me By Your Name’ een goede film geweest. Nu wilt het een niche film zijn die voor een bepaald publiek interessant is. Waar het voor vele kijkers kan overkomen als een soft porno film waarbij de hoofdrolspelers een lange tijd tegen elkaar oprijden. Misschien een gekke beschrijving, maar het was soms iets te veel van het goede.

Wilde de makers van Call Me By Your Name kosten wat het kost een intellectuele film maken?

Wat de makers van ‘Call Me By Your Name’ proberen te doen is deze film voor een doelgroep te maken die van intellectuele films houden. Daar slaan zij de plank volledig mis, want de klassieke muziek, het standbeeld dat zij vinden in de zee en een gesprek over de oorsprong van een abrikoos, moet het een diepere laag geven. Ik had door waar het over ging, maar snapte de ‘toevoeging’ niet.

Normaal gesproken kan ik gecharmeerd raken van filmmakers die iets nieuws of een andere manier maken. Toch kon ik niet wennen aan de manier van Luca Guadagnino. Maar het script van James Ivory werkt ook niet bepaald mee. Ik snap de hype rondom deze film niet, alleen de beelden die je van Italië ziet kunnen als een visite kaarten werken. Daar blijft het dan ook bij. Wat mij betreft is het zeker geen aanrader.