De documentaire #FollowMe gaat over Instagram

De documentaire #FollowMe gaat over Instagram

Weet jij na het zien van #FollowMe, wat echt en nep is op Instagram?

De wereld van de sociale media is voor vele de echte wereld geworden. Als jij daar regelmatig in te vinden bent, is de kans groot dat jij daar bij hoort. Toch is deze wereld niet als dat vele denken, want er is grof geld te verdienen. Dat laat programmamaker Nicolaas Veul in de documentaire #FollowMe zien.

Voor de VPRO ging hij op onderzoek uit om te kijken wat er schuil gaat achter de bekende sociale media Instagram. Het werd in 2010 opgericht met als doel om je foto’s te delen. Jaren later kwam Facebook om de hoek kijken, en nam het over voor een slordige 1 miljard dollar. Voor Facebook de mogelijkheid om de grootste speler op de sociale media te worden.

In de jaren die volgde kwamen er verschillende functie bij, waardoor de populariteit van de Instagram bleef stijgen. Daarmee kwam ook de geboorte van de influencer. Mensen met een hele grote groep volgers, die er door een merk kunnen worden ingehuurd om reclame te maken. Voor een merk ben je pas interessant als jij miljoenen fans hebt, zodat een merk zeker weet dat zij een grote groep mensen aan kunnen spreken.

Andere mensen hebben door dat je niet alleen voor bedrijven maar ook voor mensen interessant bent met een grote groep volgers. De documentaire #FollowMe van Nicolaas Veul doet een boekje open over de grimmige en vreemde wereld dat er achter zit. Want het kan zo echt overkomen, maar dat is het zeker niet!

Je ziet in de documentaire #FollowMe dat er grof geld wordt verdiend aan de dromen van mensen

Je ziet in de documentaire #FollowMe dat er grof geld wordt verdiend aan de dromen van mensen
Bron: VPRO & Eva Roefs | #FollowMe

De programmamaker gaat op bezoek bij verschillende mensen die te maken hebben met mensen die willen groeien op Instagram. In de documentaire zie je een interview met een vijftien jarige jongen. Hij verkoopt likes voor een leuk bedrag, en na betaling heb je er zo tien duizenden likes of volgers bij. Waardoor er een wereld wordt gecreëerd dat hartstikke nep is.

Voor de jongere generatie lijkt het de normaalste zaak van de wereld te zijn. Want je doet er niet toe als je een paar honderd volgers hebt. Iets wat ik heel erg vindt, tegenwoordig moet je veel volgers hebben om er überhaupt bij te moeten horen. In #FollowMe hoor je van de vijftien jarige verkoper dat er kinderen die op de basisschool zitten, bij hem aankloppen voor likes of volgers. Ook zijn er ouders van jonge kinderen die willen helpen, en er geld tegen aan gooien voor de likes.

Natuurlijk weten wij allemaal dat er ook grote merken achter bepaalde foto’s zitten. Toch is er niemand die er iets aan wilt doen. Er is geen wet voor en er wordt door een hele hoop mensen flink op verdiend. Zowel om de ‘criminelen’ op te sporen. Als mensen die er voor zorgen dat bepaalde accounts een flinke boost krijgen. Gelukkig liet Instagram in dezelfde week als het uitkomen van #FollowMe weten wat aan dit probleem te willen doen.

Je merkt als blogger dat er mogelijkheden zijn, toch brand ik mijn vingers er niet aan

Als blogger wil je natuurlijk dat de berichten die jij plaatst zoveel mogelijk worden gelezen. Daarom kijk ik goed wat voor hashtags er populair zijn en gebruik die bij de afbeeldingen en foto’s die ik plaats. Zodat mensen interesse krijgen en hopelijk door klikken naar mijn blog. Toch is het een vreemde wereld, waar ik tot op de dag van vandaag vraagtekens bij blijf houden. Zonder volgers te hebben gekocht ga ik door, en hoop mensen op mijn eigen manier enthousiast te krijgen voor wat ik doe en schrijf.

Na het zien van #FollowMe zijn er een aantal Instagram accounts waar ik grote twijfels bij heb. Ook de wereld die erachter is, lijkt één grote wolk. Waardoor de grens tussen echt en nep steeds dunner lijkt te worden.

Jimmy
Jimmy

Ik ben Jimmy en schrijf over alles wat entertainment op beeld is. Van televisie programma's, series tot en met on demand en bioscoop films.

No comments yet. Be the first one to leave a thought.
Leave a comment

Leave a Comment

%d bloggers liken dit: