De feiten en fabels over hardlopen

De feiten en fabels over hardlopen

Er zijn een hoop feiten en fabels over hardlopen die de wereld rond gaan

Ik loop al een aantal jaar hard, voordat ik er heel fanatiek mee bezig ging ben ik mij gaan verdiepen in wat je wel en niet moet doen. Ik wil voor diegene die net beginnen of als jij je geheugen wilt opfrissen alle feiten en fabels voor je op een rij zetten. Want er gaan veel wilde verhalen als je iets wel of juist iets niet doet voordat je in de startblokken staat.

Er zitten ook een aantal feiten en fabels die met de voeding bij het hardlopen te maken hebben. Ik wilde ze er tussen plaatsen omdat veel sporters de voeding en sporten in balans te houden.
Het NCBI (National Center for Biotechnology Information) heeft een aantal onderzoeken gedaan naar de feiten en fabels en zij gaven de antwoorden.
Mocht je mijn vorige bericht over het sporten en hoe het er voor staat willen lezen? De link om naar het bericht te gaan staat hieronder voor je klaar.

Dit zijn de wilde fabels rondom het hardlopen

Lees deze fabels of wilde verhalen goed door want volgens verschillende onderzoeken blijkt, hoe goed je het verteld. De volgende verhalen zijn niet waar.

Rekken en strekken

Wat mij werd verteld toen ik begon was dat je goed moest rekken en strekken voordat je gaat hardlopen. Want zo zou je blessures voor kunnen zijn. Niets is minder waar want volgens het NCBI maakt het niet uit of jij je eind rekt en strekt maar je voorkomt niet dat je tijdens het hardlopen een blessure op kan lopen.

Knie blessures

Wanneer jij gaat hardlopen wordt er van alle kanten gezegd dat je moet oppassen voor knie blessures. Want als hardloper zouden je knieen sneller slijten. Of je zou snelle artrose kunnen krijgen. Dat is een grote falen! Het tegendeel is waar, want het lichaam van hardlopers is beter bestand tegen slijtage. En ontwikkelen minder snel artrose.

Brood is een dikmaker

Veel dieetgoeroes beweren dat brood een dik maker is. Brood zelf is dat niet, het ligt eraan wat jij erop doet. Want als je er een dikke laag chocolade pasta of te veel kaas erop legt dan tellen de calorieën al snel bij elkaar op. Houdt goed rekening met de calorieën die je binnen krijgt en wat je lichaam nodig heeft.

hardloop feiten en fabels

De keiharde feiten van het hardlopen

Nuchter hardlopen

Ik heb het zelf wel eens geprobeerd, maar nuchter hardlopen kan soms heerlijk zijn. Wanneer je goed geslapen hebt kan je dat energie geven om te gaan hardlopen.
Je bloedsuikerspiegel is heel laag wanneer je geslapen hebt. Normaal weet je die omhoog te krijgen als je gaat ontbijten. Als je nuchter gaat hardlopen moet je lichaam aan de vetreserves komen om het lichaam de energie te kunnen geven. Het kan wel zijn dat je workout minder effectief is dan dat je had verwacht.

Levensverwachting

Er is onderzoek gedaan naar het hardlopen en wat voor invloed dat zou hebben op de levensverwachting.
Vijf minuten rennen per dag zou positief effect hebben op de duur van het leven. De eind conclusie van het onderzoek staat: wanneer je voor elk uur dat je rent, je er zeven uur langer blijft leven. De fanatieke hardlopen zouden gemiddeld drie jaar langer leven.

Heeft voeding effect op de prestaties van het hardlopen?

Er zijn een aantal voedingsmiddelen die je kunnen helpen om je workout te verbeteren. Wanneer je koffie drinkt voordat je gaat hardlopen zijn de spieren voorbereidt op het samentrekken. Het kan zijn dat je aantal seconden sneller doet over kilometer. Maar ook helpt het om een rijpe banaan te eten voordat je start. het geeft een energie boost. Ik heb het wel over een gele rijpe banaan, deze is makkelijker te verteren.

Jimmy
Jimmy

Ik ben Jimmy en schrijf over alles wat entertainment op beeld is. Van televisie programma's, series tot en met on demand en bioscoop films.

2 comments

Leave a comment
  1. Irene (@WijzermetIrene)

    30 augustus 2017 at 18:10

    Leuk dat jij ook hardloopt. Ik kende die van het strekken niet, ik heb altijd een hekel aantrekken en strekken, Haha.

    • Jimmy

      30 augustus 2017 at 21:13

      Ik heb ook een hekel aan het rekken en strekken. In m’n hoofd lijkt het te helpen om ‘beter’ te hardlopen.

Leave a Comment

%d bloggers liken dit: