Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald Review

Bij Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald merk je dat J.K. Rowling achter de schermen veel heeft te zeggen

Bron: Warner Bros & Filmdepot | Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald

Nadat J.K. Rowling klaar was met de ‘Harry Potter‘ serie was het tijd om terug in de tijd te gaan. In 2016 kwam het eerste deel uit en na lang wachten is daar eindelijk ‘Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald’. Waar je bijna een dag voor moet plannen om de film te kunnen zien. Warner Bros heeft namelijk een film gelanceerd dat meer dan twee uur duurt. Dat hoeft niet direct een probleem te zijn, zolang het goed wordt aangepakt.

Je zou denken dat iemand als David Yates genoeg ervaring heeft opgedaan in de magische wereld dat is gecreëerd door J.K. Rowling. Hij gaat al een aantal jaar mee en heeft onder andere de laatste vier ‘Harry Potter’ films geregisseerd. Toch wist hij mij op een bepaalde manier te verrassen. Wel met het visuele spektakel wat zich op beeld voordeed. Je krijgt namelijk effecten te zien die 9 van de 10 keer super scherp zijn en er bijna als echt uit zien. Op één scene na, waarbij zwarte katten met blauwe ogen achter Newt en co aan zitten.

Mocht je de vorige film iets te Amerikaans vinden? Dan heb ik goed nieuws, want er wordt van alles uit te kast getrokken om het verhaal en gevoel typisch Europees aan te laten voelen. In ‘Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald’ zijn alle karakters te vinden in London of Parijs. Europeser dan dat ga je het niet krijgen.

De titel ‘Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald’ maakt duidelijk, dat het het tweede deel om het karakter van Johnny Depp draait. Aan het einde van de eerste film, werd de krachtige Duistere Magiër Gellert Grindelwald met de hulp van Newt Scamander gevangen genomen door Macusa. Maar, hij maakt zijn dreigementen waar en Grindelwald ontsnapt uit zijn gevangenschap.

Er gaat in Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald veel te verloren aan de beesten en cameo’s

Hij heeft zijn zinnen gezet op het verzamelen van zoveel mogelijk volgelingen die niets afweten van zijn ware bedoelingen: tovenaars van zuiver bloed grootbrengen om te kunnen heersen over alle niet-magische wezens. In een poging om Grindelwald’s plannen te dwarsbomen roept Albus Perkamentus zijn voormalige student Newt Scamander op, die ermee instemt om te helpen maar zich niet bewust is van de gevaren die voor hem liggen.

Lijnen worden getrokken en liefde en loyaliteit worden op de proef gesteld, zelfs tussen de meest trouwe vrienden en families. De verdeeldheid in de magische wereld wordt steeds groter. Dat is ook goed te zien op beeld. Want David Yates weet samen met J.K. Rowling er voor te zorgen dat er te veel karakters in één film zitten. Daar komt bij dat er te veel elementen in ‘Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald’ wordt gepropt dat sommige scenes als een moetje aanvoelen.

Zoals de introductie van Nicolas Flamel. Als je de ‘Harry Potter’ films hebt gezien, kan het karakter je bekend voor komen. Toch is dit puur in de geschreven om de die hard fans met een glimlach te laten kijken. Ook het laatste gedeelte had prima naar een ander karakter gekund. Waardoor zij meer tijd hadden om iets nuttigs te doen op het scherm.

Er gaat in Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald veel te verloren aan de beesten en cameo's

Een laatste kritisch puntje is het gebruik van de beesten. Als filmkijker snap ik dat de makers er voor kiezen om de titel van de film ook zichtbaar in beeld te laten komen. Anders had het ook alleen ‘The Crimes of Grindelwald’ kunnen heten. Toch heb ik een haat/liefde relatie met hen. Want zij nemen veel tijd en ruimte in beslag van de film.

Voor de liefhebber van de magische wereld was er in Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald genoeg te zien

Waar bekende en nieuwe karakters naar voren geschoven hadden moeten worden. Toch zijn er een aantal situaties in de film die door het gebruik van de beesten beter in beeld kwamen en duidelijk werden. Ik hoop dat er in deel drie meer het balans komt tussen de ‘Fantastic Beasts’ en de karakters die het verhaal ook moeten dragen.

Voor mij was het even thuiskomen toen je Zweinstein in beeld zag komen. Je kent de films, en voor je gevoel heb jij daar een lange tijd van het leven door gebracht. Nu is dat niet letterlijk, maar je kent een aantal verhalen die daar hebben plaats gevonden. Het gebruik van een aantal herkenbare elementen zoals de lessen, vond ik heel slim bedacht.

Er zijn een aantal dingen die ik wilde zeggen over het verhaal. Heb jij de film nog niet gezien? Lees dan niet verder, en kom terug als je ‘Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald’ hebt gezien. In het verhaal worden een aantal duidelijke elementen klaar gelegd voor het einde van de film. Zoals Queenie, zij wilt zo graag ‘normaal’ gevonden worden of ergens bij horen. Dat zij Jacob betoverd om alles leuk te vinden. Waardoor ik al snel door had dat zij heel makkelijk naar het kamp van Grindelwald zou gaan overstappen.

De relatie tussen Albus Perkamentus en Grindelwald dat door J.K. Rowling is beloofd, lijkt in ‘Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald’ nog in de kinderschoenen te staan. Naast een vreemde ceremonie, was er weinig te zien waardoor je de relatie als een liefdes relatie kan bestempelen. Hopelijk maakt de schrijfster dat in het volgende deel goed. Daar komt bij dat Grindelwald zelf weinig slechte dingen heeft gedaan.

Er is een mogelijkheid om veel beteringen aan te brengen, zeker na het zien van Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald

Het tweede deel stond vooral in het teken van een aantal geheimen proberen te ontrafelen en het grondwerk van deel drie klaar maken. Zoals de grote twist aan het eind, die ik niet zag aankomen. Ik zat met open mond te kijken hoe Grindelwald de geschiedenis van Credence bekend maakte. Alleen had hij in de loop van de film weinig te doen om echt een band met hem te kunnen krijgen.

Wat J.K. Rowling, David Yates en Warner Bros met ‘Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald’ wilde laten zien is een preview van het derde deel. Je krijgt een berg nieuwe karakters te zien, die soms als een accessoire door de film gaan. En bijna tot niets zeggen. Toch weet de schrijfster je met een shock effect naar huis te laten gaan. Zodat jij niet kan wachten op deel drie.

Als je van de magische wereld houdt, dan is ‘Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald’ het kijken zeker waard! Vooral het laatste deel van de film was een waar spektakel en het kijken meer dan waard. Terwijl het eerste deel jou vooral opzadelt met een hoop gesprekken en mogelijke dreiging. Ga het in de bioscoop zien, zodat je kan zien hoe goed de effecten zijn!