Leveren Chloë Grace Moretz en Isabelle Huppert in Greta een meesterwerk af?
Bron: The Searchers & Filmdepot | Greta

Greta Review

Bron: The Searchers & Filmdepot | Greta

Vandaag de dag kunnen verschillende films en series uitkomen, die in eerste instantie niets met elkaar hebben te maken. Toch heb je het idee dat een Deregisebepaalde film hetzelfde verhaal verteld, alleen met een ander sausje. Dat had ik ook na het zien van de nieuwe film ‘Greta’. Waar Chloë Grace Moretz samen met Isabelle Huppert de hoofdrollen in spelen.

Om heel eerlijk te zijn, wist de trailer van ‘Greta’ mij niet direct te pakken. Ondanks dat, was ik toe om een andere film dan de grote blockbusters te gaan kijken. Mijn vriend wilde film graag zien en heeft mij er van overtuigd om mee te gaan. Na de 98 minuten aan film, heb ik zeker geen spijt.

De film ‘Greta’ gaat over: De jonge Frances leeft in New York met haar beste vriendin, maar mist haar net overleden moeder. Wanneer ze op een dag de oudere weduwe Greta ontmoet, ontstaat er een ongewone, intieme vriendschap. Maar al gauw blijkt dat de weduwe een sinister geheim met zich meedraagt.

De regie en producenten laten zien hoe rijk een film kan overkomen
Bron: The Searchers & Filmdepot | Greta

Om je direct een antwoord op de vergelijking te geven, het gaat om de Netflix serie ‘You’. Daar gaat het namelijk om een stalker en hij doet er alles aan om bij iemand te zijn. Dit keer gaat het niet om een liefdesrelatie, maar om een moeder-dochter relatie. Volgens Greta, kan niemand zonder een moeder.

Laat ik met de recensie van ‘Greta’ beginnen door de fijne manier van in beeld brengen uit te lichten. Regisseur Neil Jordan heeft een aantal pareltjes van films op zijn naam staan. Zoals ‘Interview with the Vampire’ en ‘The Crying Game’. De combinatie van zijn regie en werk van de producenten, zie je dat er overeenkomsten zijn van het in beeld brengen.

Het is rustig en laat je rustig kennis maken met het verhaal en de hoofdpersonen van de film. De producenten van deze film hebben onder andere gewerkt aan ‘The Age of Adeline’, ‘Inglourious Basterds’ en ‘Good Will Hunting’. Het is een kleine film, waarbij het verhaal belangrijker is dan de effecten. De film ‘Greta’ draait om de twee hoofdpersonen, en de manier hoe zij om gaan met het verlies van belangrijk persoon.

Bron: The Searchers & Filmdepot | Greta

De makers hebben er goed aan gedaan om ‘Greta’, angstaanjagend te maken. Aan het begin lijkt zij een normale, maar vooral eenzame vrouw. Naarmate de film vordert, zie je dat er meer aan de hand is dan een vriendschap. Ik leefde dan ook mee met Frances, zij probeert het verlies van haar moeder een plekje te geven. Alleen wordt zij lastig gevallen door de dame.

De opbouw is zo goed als perfect, want de overgang van normaal naar angstaanjagend gaat heel geleidelijk. Als kijker ervaar je samen met Frances wat er speelt. Aan het begin van de film zijn er verschillende hints verwerkt, die er voor kunnen zorgen dat alles ver van te voren kan zien aan komen. Dat was bij mij niet het geval, en viel alles op een later tijdstip op zijn plek.

Is Greta het kijken meer dan waard?

Mijn enige minpunt aan de film, is de hoeveelheid aan informatie wat je krijgt. Er zit een heel verhaal achter de manier waarop Greta met de opgepikte dames omgaat. Je krijgt een klein beetje achtergrond informatie, alleen had dat een stuk meer kunnen zijn. Waardoor ik aan het eind van de film met de mysterie bleef zitten.

Is Greta het kijken meer dan waard?
Bron: The Searchers & Filmdepot | Greta

Al met al laten zowel Grace als Isabelle goed acteer werk zien. De design van de verschillende locaties in New York zijn prachtig, wat door de regisseur perfect in beeld wordt gebracht. Als je naar een goede thriller wilt zien, dan is ‘Greta’ een aanrader om te gaan kijken. Wat mij betreft hoeft dat niet in de bioscoop, want het verhaal komt prima tot zijn recht op een wat kleiner scherm.

Reader Rating1 Stem70
0

Disney hoopt het grote succes van het eerste deel in gang te zetten met de Frozen 2 trailer