De dames Clara Rugaard en Hilary Swank zijn de grote krachten achter I Am Mother
Bron: Netflix | I Am Mother

I Am Mother Review

0

Bron: Netflix | I Am Mother

Als je bekend bent met de verschillende Netflix films, dan weet je dat het niet altijd van hele goede kwaliteit is. De eerste tien minuten van een film moeten mij pakken, anders wordt het al te moeilijk om door de rest van de film te komen. Toen ik de trailer zag van ‘I Am Mother’, was ik heel benieuwd hoe Grant Sputore de film van begin tot eind interessant zou maken. In de recensie ga ik in op een aantal scenes en mijn verdere gedachten over de Netflix film.

De Netflix film ‘I Am Mother’ is een sci-fi thriller over een tienermeisje, zij is de eerst geborene van een nieuwe generatie mensen. Moeder heeft haar groot gebracht, een robot dat is ontworpen om de aarde opnieuw te bevolken na het uitsterven van de mensheid. Maar de unieke relatie van het paar wordt bedreigd wanneer een gewonde vreemdeling Woman arriveert met nieuws dat vraagtekens zet bij alles wat Daughter is verteld over de buitenwereld en de bedoelingen van haar moeder.

Het is voor geen enkele studio onmogelijk om een science-fiction film te maken. Voor Netflix geldt dat ook, en zij hebben met ‘I Am Mother’ laten zien dat je met een klein budget veel kan bereiken. De film speelt zich namelijk in een niet al te grote sets af, waardoor de kosten op dat vlak laag kunnen blijven. Het meeste geld zit in de effecten die aan het eind van de film komen en Mother oftewel de robot.

De film heeft maar drie karakters waar jij als kijker de focus op hoeft te hebben. Om te beginnen bij Daughter. De rol wordt verloot door Clara Rugaard. Een jonge actrice, en kan bekend voorkomen van een rol in de pas gelanceerde film ‘Teen Spirit’. De manier waarop zij haar rol neerzet is heel erg goed. Je voelt mee welke keuzes er moeten worden gemaakt, maar vooral wie je kan vertrouwen.

Mother, Daughter en Woman hebben in I Am Mother een grotere connectie

Bron: Netflix | I Am Mother

Als je naar ‘Black Mirror’ kijkt, dan weet je dat robots niet te vertrouwen zijn. De makers van de Netflix film hebben het voor elkaar gekregen om je vanaf een bepaald moment in verwarring te laten. Want kan je Mother vertrouwen? Of zijn er andere oorzaken waarom zij op een bepaalde manier handelt? Het menselijke in de robot zorgt ervoor dat je niet direct in de gaten krijgt wie of wat er voor zorgt wat Mother doet.

Voor mij was Hilary Swank een hele leuke bijkomstigheid. Zij had een niet al te grote rol in ‘I Am Mother’, terwijl de trailers deden vermoeden dat zij en wat grotere rol had. De afgelopen tijd heb ik haar niet voorbij zien komen in andere films. Vandaag de dag hoeft de leeftijd er niet voor te zorgen dat je zonder werk komt te zitten.

Dit is pas het begin voor de actrice, want zij is in 2020 te zien in de film ‘Fatale’. Hilary wist de actie momenten op een goede manier te verkopen, waardoor ik haar ook in een andere actie film zou willen zien. De rollen van beide dames lieten mij aan het eind van ‘I Am Mother’ flink nadenken. Voor een Netflix film is dat heel erg goed, normaal gesproken is alles aan het begin al duidelijk.

De hints die in de loop van ‘I Am Mother’ werden gepland, wisten bij mij de nodige radars in mijn hoofd te laten draaien. Zo zijn er twee andere embryo’s gebruikt om het perfecte kind te maken. Tussen dag één en een tiener van Daughter nummer drie zitten maar liefst 13,867 dagen. Als je dat gaat omrekenen in jaren, dan zit je op 38 jaar.

Moet je de nieuwe Netflix film Hebben gezien?

Bron: Netflix | I Am Mother

De rol van Hilary Swank, Woman kan misschien wel de eerste groot gebracht baby door Mother zijn. Daar komt bij dat Woman verteld dat zij door mensen is opgevangen, want zij was een wees. Helemaal aan het eind van ‘I Am Mother’, weet Mother de ontsnapte ‘Woman’ te vinden.

Zij hint erop dat zij niet precies weet wie haar ouders zijn, en dat zij in eerste instantie met een doel was geboren. Zolang je dat op een goede manier doet. Als je dat bij elkaar optelt? Dan weet je wat de makers voor de oplettende kijker in petto hadden. De spannende scenes zijn misschien op één hand te tellen, toch wist de spanning van het verhaal mij in de film te houden.

Als je van science-fiction- en thrillers houdt, dan is ‘I Am Mother’ zeker aan te raden om te gaan kijken. Zeker als je een Netflix abonnement hebt. Voor Netflix begrippen is dit een film dat laat zien dat je met weinig veel kan vertellen. Alles komt goed uit de verf en de bijna twee uur meer dan waard.

Black Summer kan een hit worden