I Spit On Your Grave Review

I Spit On Your Grave Review

Kan de film I Spit On Your Grave jaren later nog mee komen met de horror films?

Bron: IMDB & Just Bridge Entertainment | I Spit On Your Grave

Er bestaan wraak films en er bestaan andere wraak films. Waar ‘I Spit On Your Grave’ thuis hoort lees je in de recensie van de horror film. In 2010 kwam de Steven R. Monroe film uit, waarin hij laat zien dat een vrouwelijk karakter kracht kan halen uit de hell. Vandaag de dag zou deze film voor een hoop commentaar zorgen, want alles waar de #metoo beweging voor staat. Wordt in deze film in beeld gebracht.

De film is acht jaar oud, en om goed voorbereid naar Halloween te gaan, moest ik de klassieker zien. Zonder enige voorbereiding van een recensie of trailer ben ik aan ‘I Spit On Your Grave’ begonnen. En het heeft mij van de ene naar de andere kant van mijn emoties weten gooien. Want het verhaal begint heel rustig, wanneer Jennifer aan een nieuw boek wilt gaan werken. Zij is schrijfster en wilt in alle rustig bezig zijn met het schrijven. Met de nodige voorbereiding lijkt dat goed te komen.

Tot dat zij in aanraking komt met een groepje jonge mannen. De gedachten van de mannen zijn niet bepaald vrouw vriendelijk, en zij willen Jennifer een lesje leren. Omdat zij zichzelf niet vrijwilliger ter beschikking stelt. Het slaat natuurlijk nergens op, maar midden in de nacht sluipen zij het huis binnen. En daar wordt Jennifer door de jongens en later ook door de sheriff verkracht. Voordat zij haar kunnen vermoorden, weet Jennifer te ontsnappen. Om een maand later keihard wraak te nemen!

De film I Spit On Your Grave is niet geschikt voor mensen met een zwakke maag

Het verhaal van ‘I Spit On Your Grave’ is niet geschreven voor mensen met een zwakke maag of die tegen leed van andere mensen kunnen. Zelf houdt ik er niet van als mensen opzettelijk pijn proberen te doen. Toch wordt het in deze horror film rustig opgebouwd. Zodat jij als kijker goed voor kan bereiden op wat er komen gaat.

Toch moet je een deken of iets anders hebben om voor je te houden. Zeker wanneer Jennifer in ‘I Spit On Your Grave’ het juiste moment weet te pakken om wraak te nemen. Want de makers hebben er voor gekozen om het op een doordachte manier in beeld te brengen. Het ene karakter houdt er van om naar het leed van haar te kijken, zijn ogen worden door vogels uitpikt. In de nacht van de verkrachting wordt zij door een ander vergeleken met een show paard. Waarbij de tanden goed zichtbaar moeten zijn. Plus dat zij als paard getemd moest worden.

Wanneer Jennifer de kans krijgt, dan laat zij duidelijk merken hoe de andere haar pijn hebben gedaan. Daarbij gaat zij tot het gaatje om haar ervaring op een gruwelijke manier te delen. Niet om al te veel spoilers te delen, daarbij komen zij allemaal om het leven. Nu moest ik zelf een aantal keer weg kijken, want je ziet wel niet alles. Dankzij de geluiden en wat je wel in beeld ziet, kon ik wel in elkaar kruipen. Van een penis die wordt afgeknipt tot en met tanden die eruit worden getrokken. Jennifer gaat ver om de pijn te delen.

Wraakfilms als ‘I Spit On Your Grave’ worden vandaag de dag niet meer gemaakt. Het verhaal zou anno 2018 niet meer mee kunnen, plus dat de bloederige en lugubere scenes weten niet zoveel bioscoop bezoekers te trekken. Kijk naar de ‘Saw’ franchise, daar kwam vorig jaar de laatste film van uit. En wist niet al te veel indruk te maken.

Ondanks alle nare beelden is en blijft de film I Spit On Your Grave vermakelijk om naar te kijken

Dat neemt niet weg dat deze film vermakelijk is om naar te kijken. Dit kan heel gek klinken omdat het grootste deel van de film vooral draait om het verkrachten en vernederen van Jennifer. Als kijker leef je met haar mee, en hoop je dat zij het overleefd. Wanneer het wraak nemen begint, geeft dat op een vreemde manier genoeg doening voor wat haar is aangedaan. Je snapt waarom zij bepaalde handelingen doet.

Mijn conclusie van ‘I Spit On Your Grave’ is dat deze horror film is geschikt voor mensen met een sterke maag en niet gekwetst raken bepaalde scenes. Mocht dat niet het geval zijn, laat deze film links liggen. En ga een film met minder bloed en heftige scenes kijken. De remake van 1978 is te zien bij de on demand dienst Videoland.