Malevolent Review

Malevolent Review

De horror film Malevolent heeft gekeken naar een aantal voorgangers dat zorgde voor de nodige inspiratie

Bron: IMDB & Netflix | Malevolent

De afgelopen jaren is het boven natuurlijke een groot onderdeel geworden in de horror films. Wat je tot nu toe alleen maar zag waren mensen die met goede bedoelingen andere wilde helpen. In ‘Malevolent’ komt daar verandering, en het werd tijd dat deze film er kwam. Want het is een perfecte kans om iets anders te laten zien. De film is te zien op Netflix en voor mij de perfecte gelegenheid om de film van een recensie te voorzien.

Het draait om een groepje jongeren die op een slinkse manier proberen geld te verdienen. Zij doen zich voor als een groep die samen kunnen communiceren met het bovennatuurlijke. Alleen hebben zij een standaard programma die zij afgelopen. Na een verhuizing wilde zij het rustiger aan doen, tot dat er vraag komt voor een klus. Broer en zus kunnen het niet eens worden of zij dit moeten doen, en uiteindelijk gaan zij toch naar het huis om de klus te klaren.

Wat Angela niet aan haar broer verteld is dat zij daadwerkelijk met de overledenen kan praten. Dit kon hun moeder ook, alleen kon zij niet met de druk omgaan. En maakte een eind aan haar leven. Wanneer zij in het huis terecht komen van Mrs. Green, krijgt de groep te maken met iets waar je niet op voorbereid kan worden.

De film ‘Malevolent’ lijkt in eerste instantie te draaien om de groep, die geld willen verdienen op een slechte manier. Toch komt er een plot twist, die je in eerste instantie niet aan ziet komen. Zelf vond ik Florence Pugh het beste in deze film. Zij bracht de emoties het beste over, alsof zij daadwerkelijk met de overledenen kan praten. Ook leek haar karakter de enige te zijn die goede bedoelingen had.

Aan het eind van Malevolent wordt het pas eng

Bron: IMDB & Netflix | Malevolent

Daarnaast vond ik het karakter dat werd gespeeld door Celia Imrie goed. Haar karakter lijkt aan het begin over te komen als een oude dame die allee maar goede bedoelingen heeft. Toch wordt het al snel duidelijk dat zij het tegenovergestelde van plan is met de jongeren die bij haar over de vloer zijn gekomen.

Voor de anderhalf uur dat je naar ‘Malevolent’ zit te kijken moet je niet verwachten dat er qua effecten veel uit de kast wordt gehaald. Je krijgt een film dat leunt op de schrik effecten. Daarnaast zou het verhaal de film moeten verkopen, en na een kleine tien minuten moet jij je best doen om niet op je telefoon te gaan kijken. Want dan kakt het verhaal in en lijkt de rem op ‘Malevolent’ vast te zitten.

Wanneer ‘Malevolent’ richting het huis gaat, is er qua decor en omgeving alles aan gedaan om het zo griezelig mogelijk te maken. Dat is ook het enige wat heel eng is. Verder wordt de spanning opgebouwd wanneer de jongeren worden vast gehouden en stuk voor stuk worden vermoord. Vanaf dat moment gaat alles in een stroom versnelling, terwijl daar juist de tijd voor genomen had moeten worden.

Het meest frustrerende aan de ‘Malevolent’ is dat de verschillende karakters niet weten van ophouden. In bepaalde scenes zou je verwachten dat zij er klaar mee zijn en de spullen mee naar huis nemen. Maar niets is minder waar, want zij willen de zo goed overkomende vrouw helpen om waar voor haar geld te krijgen.

Als de makers van Malevolent hadden doorgepakt had het voor een beter resultaat kunnen zorgen

Bron: IMDB & Netflix | Malevolent

Waar het aan het begin op een variant van ‘The Conjuring’ lijkt te gaan, wordt het al snel een verkorte versie op een horror film waarbij iedereen half wordt afgeslacht voor plezier. Zoals de franchise ‘Saw’ bijvoorbeeld. Dat was erg jammer aan de film, want er had een beter einde kunnen worden geschreven.

Ook het mysterie dat erom heen is geschreven is niet volledig uitgewerkt. Er wordt gehint op dat er drie meisjes zijn overleden. Er wordt gewezen naar Mrs Green en haar hulp. Nu kan je verschillende onderdelen bij elkaar optellen. Maar honderd procent duidelijkheid krijg je niet. Daar hadden de makers veel verder mee kunnen gaan, misschien met een deel twee. Als de on demand dienst het aan durft om verder te gaan met ‘Malevolent’.