Bron: Universal Pictures & Filmdepot | Mortal Engines

Mortal Engines Review

Universal Pictures probeert de december maand te domineren met Mortal Engines

De maand december is een waar mijnenveld als het om films gaat. De verschillende filmstudio’s proberen elkaar voor de voeten te lopen, door met verschillende hit films te komen. Universal Pictures probeert samen met regisseur Christian Rivers voor de eerste plek te gaan. Alleen heeft dat tot nu toe niet geholpen.

Toen de trailer uitkwamen, werd niet Christian Rivers naar voren geschoven om de film te verkopen. De eer werd naar Peter Jackson gegeven. Want hij is bij het grote publiek bekend van de trilogieën ‘Lord of the Rings’ en ‘The Hobbit’. Voor Universal Pictures is het niet vreemd bedacht, dat met het meewerken van Peter Jackson, zij de decembermaand te kunnen domineren. Het is voor het eerst, dat Christian Rivers plaatsneemt in een regisseursstoel van een grote film.

Hij heeft ook gewerkt aan de films, waar Peter Jackson de regisseur van was. De ervaring achter schermen heeft hij op gedaan. Je ziet direct terug dat zijn werk aan de verschillende storyboarden, goed wordt vertaald naar ‘Mortal Engines’. Je ziet hoe rijk de film is aan verschillende shots. Ook is alles wat op beeld moet komen, van A tot Z uitgewerkt.

Het verhaal van ‘Mortal Engines’ is afkomstig van een bekende boekenreeks. Schrijver Philip Reeve schreef de boeken, en na het eerste deel in 2001. Daarna verschenen er nog meerdere delen, waardoor Universal Pictures nog verder zou kunnen gaan. Het is alleen de vraag of zij dat willen. Niet alleen Christian werkt vaker samen met Peter Jackson. Zo ook de co-schrijvers Fran Walsh en Philippa Boyens. Zij hebben de boekenreeks vertaald naar beeld, zodat het op een chronologische manier wordt verteld.

De animatie in Mortal Engines is heel precies, tot in de details

Duizenden jaren nadat onze beschaving verwoest is door een catastrofale gebeurtenis, heeft de mensheid zich op een opmerkelijke manier aan de extreme levensomstandigheden aangepast. De mensen wonen in kolossale steden, die op rupsbanden over de aarde rollen. De bewoners van de grote steden vallen de kleinere steden aan om deze te plunderen en aan brandstof te komen.

Tom Natsworthy, afkomstig uit een van de lagere bevolkingsgroepen van de grote stad Londen, moet vechten om te overleven nadat hij de gevaarlijke, voortvluchtige Hester Shaw ontmoet. Twee tegenpolen worden door het toeval bondgenoten en samen proberen ze de toekomst te veranderen en te zorgen voor minder onrecht.

Je kan de steden, die rondrijden niet daadwerkelijk filmen. De beelden die je in ‘Mortal Engines’ ziet zijn over het algemeen met animatie op de computer gecreëerd. Als je goed op let, zie je dat de achtergronden van de steden, zijn gebruikt voor het onderwerpen van de kleding, decors etc. Je zag duidelijk dat een aantal scenes zich in Londen afspeelde. Zo ook het gedeelte dat aan de andere kant van de muur bevond. Het Oosterse gedeelte, had de herkenbare elementen.

Aan het begin van ‘Mortal Engines’ had ik moeite om te begrijpen wat er allemaal gebeurde. Na de nodige flashbacks en informatie, was het voor mij duidelijk waar het verhaal naar toe zou gaan. Alleen leken de makers er van uit te gaan, dat de bioscoop bezoeker bekend is met de boekenreeks. Wat heel jammer is, want zo zit je de eerste tijd met een groot vraagteken boven je hoofd.

Er is genoeg wat de film Mortal Engines had kunnen verbeteren

Vandaag de dag kan je als film niet uitblijven om geen mensen van verschillende achtergronden te casten. Dat is bij ‘Mortal Engines’ niet anders. Zij hebben er voor gekozen om een wat realistischer beeld neer te zetten van de inwoners. Er zijn duidelijke verschillen te zien met Londen of de mensen die in het Oosten wonen. Een hele goede keus, zo heb je ook het gevoel dat de hele wereld samen komt in één film.

Dat is ook het geval van het verhaal van de hoofd personen. Zij moeten er voor zorgen dat jij als kijker mee gaat leven. Toch moet je allerlei verhaallijnen aanhoren, en voor lief nemen. Zoals het verhaal van de herrezen man Shrike. Ik wilde weten waarom mensen hem weer tot leven hadden gewekt. Of wat zijn doel om naar een ander lichaam was? Hij was er, en je moest het er maar mee doen.

Waardoor ik tot een zekere hoogte mee kon leven. ‘Mortal Engines’ blijft op de oppervlakte en racet door het verhaal en de steden heen. Ook al zit je meer dan twee uur in de bioscoop om te zien hoe Londen moet worden tegen gehouden. Voor het visuele spektakel zou ik de film zeker aanraden. Verwacht er niet te veel van, als je voor het verhaal komt.

De boze vogels en varkens zijn terug in de Angry Birds 2 trailer
Angry Birds 2 Trailer