Mowgli: Legend of the Jungle Review

Mowgli: Legend of the Jungle Review

Weet Andy Serkis een andere versie met Mowgli: Legend of the Jungle uit te brengen?

Bron: Netflix | Mowgli: Legend of the Jungle

Toen Warner Bros bekend maakte dat zij met een film over de jongen uit ‘Jungle Book‘ zou komen, werden de vergelijkingen met de Disney variant werden al snel gemaakt. Toch heeft het een lange tijd geduurd voordat de eerste beelden van ‘Mowgli: Legend of the Jungle’ naar buiten werden gebracht. Dat liet zien dat je een verhaal zou gaan zien dat een stuk donkerder zal zijn, dan dat je tot nu te bent gewend.

In het hele verhaal kwam een twist toen eerder in 2018 bekend werd gemaakt dat Netflix de filmrechten zou krijgen. Warner Bros durfde het niet aan om ‘Mowgli: Legend of the Jungle’ in de bioscoop te gaan uitbrengen. Daar hangt natuurlijk een groot prijskaartje aan. Voor een groot deel van de bioscoop bezoeker ligt ‘The Jungle Book’ nog vers in het geheugen. Daar wilt Warner Bros de vingers niet aan branden. En verkoopt de rechten aan de streamingdienst.

Mijn twijfel over ‘Mowgli: Legend of the Jungle’ werd hierdoor alleen maar versterkt. Na het zien van de trailer was ik enthousiast over het verhaal. Want ik hou van de bekende verhalen, die meer realiteit laten zien en ook een boodschap laten zien. Zoals de makers in deze versie Rudyard Kipling’s boek erin hebben verwerkt. Wat mij niet aansprak was de manier waarop de gezichten van de acteurs zijn verwerkt in de dieren.

Het verhaal van ‘Mowgli: Legend of the Jungle’ gaat over Mowgli die, omringd door een wolvenroedel, in de jungle van India opgroeit. Zijn familie en vrienden, waaronder Baloo de beer en de panter Bagheera, leren hem hoe zich te handhaven in de vaak wrede omgeving. Alle dieren weten het mensenkind te aanvaarden buiten de tijger Shere Khan. Bovendien is de jungle niet zonder gevaren en moet Mowgli zijn menselijke origine accepteren.

Warner Bros had Mowgli: Legend of the Jungle met de toevoegingen in de bioscoop kunnen uitbrengen

De boodschap van de film ‘Mowgli: Legend of the Jungle’ wordt op een harde maar duidelijke manier in beeld gebracht. Er wordt alles aan gedaan om te vertellen dat hij nergens bij thuis hoort. In de jungle hoort hij niet bij de dieren, want hij is en blijft een mens. Terwijl hij voor de mensen in het naast gelegen dorp te dierlijk is. Waardoor Mowgli de gehele film het idee heeft nergens bij te horen.

Ook wanneer hij in de ‘Mowgli: Legend of the Jungle’ opgroeit moeten er beslissingen worden genomen, dat de menselijke of de dierlijke kant van hem aanspreken. Iets wat Rohan Chand heel goed weet te vertolken. Ik was onder de indruk van zijn acteer prestaties.

Het lijkt mij als volwassen acteur al lastig om overtuigend te zijn tegenover een wezen dat met de computer is gemaakt. Hij weet de gecompliceerde emoties heel goed over te brengen, waardoor zijn persoonlijke gevecht heel over goed over komt op beeld. Toch hebben de makers er niet alles aan gedaan om het wezen ook zo perfect mogelijk te maken.

Bij een aantal dieren kwam het gezicht van de acteur, die de stem van het dier inspreekt, heel raar over. Zo kwam Baloo bijna als een horror figuur over. Toch werkt het bij Shere Kan heel erg goed. Bij dat karakter lijkt alles heel goed samen te komen. Het acteer werk van Benedict Cumberbatch, de stem, de manier waarop zij hem hebben geanimeerd. Het is eng, en een waardige slechterik in het geheel.

De animatie had beter gekund, maar de soundtrack van Mowgli: Legend of the Jungle maakt dat gedeeltelijk goed

De soundtrack van ‘Mowgli: Legend of the Jungle’ is heel erg mooi. Het versterkt de emotionele momenten. En wanneer de animatie in de film perfect is en de muziek komt erbij, wordt het bijna magisch. Over de animatie gesproken. Het lijkt erop dat de makers bij sommige scenes tot in de details zijn gegaan met het maken van de animatie. In tegenstelling tot een aantal andere scenes, waarbij het afgeraffeld lijkt.

Dat haalde mij uit de film, maar gaf mij ook een gemengd gevoel nadat ‘Mowgli: Legend of the Jungle’ was afgelopen. Alsof de handdoek in de ring werd gegooid toen bekend werd dat Netflix met de film er vandoor ging. Verder is het positieve dat Warner Bros er voor had gekozen, om een stap verder te gaan dan Disney. Zij hebben in het verhaal verwerkt dat er flink wordt gejaagd op bijvoorbeeld een slagtand van een olifant.

Het is op een hele slimme manier verwerkt in het verhaal, het krijgt een extra dementie. In ‘Mowgli: Legend of the Jungle’ is er een grijs gebied wie er slecht en goed is. Waardoor het meer lijkt op de menselijke wereld dan dat je in eerste instantie zou verwachten.
Mijn conclusie van de film, is dat het zeker aan te raden is om te kijken. Vergeet de voorgaande edities die zijn uitgekomen, want Warner Bros heeft het op zijn eigen manier gemaakt. Er zijn genoeg punten die beter hadden gekund, maar het is kijken meer dan waard.