Overlord Review

Overlord Review

Passen de horror en oorlogselementen goed bij elkaar in Overlord?

Bron: Paramount Pictures & Filmdepot | Overlord

Een aantal maanden geleden kwam de trailer van ‘Overlord’ uit. Voor mij waren de beelden overtuigend genoeg om mij naar de bioscoop te laten gaan. Mijn verwachten lagen aan de hoge kant, want regisseur Julius Avery liet samen met producent J.J. Abrams zien wat je kon gaan zien. Een horror en oorlogsfilm, waar (een soort) zombies het op neemt tegen de Amerikaanse soldaten. Dit misschien iets te kort door de bocht waar de film over ging.

Want hier gaat ‘Overlord’ over:Enkele uren voordat D-Day losbarst, wordt een team Amerikaanse paratroepers gedropt in een door de nazi’s bezet gebied in Frankrijk. Hun missie is van cruciaal belang om de invasie succesvol te laten verlopen. Ze moeten een radiozender bovenop een zwaarbewaakte kerk uitschakelen.

De wanhopige soldaten werken samen met een jonge Franse dorpeling om de muren binnen te dringen en de toren te verwoesten. In een mysterieus Nazi-laboratorium onder de kerk komen de soldaten echter oog in oog met vijanden die de wereld nog nooit eerder gezien heeft.

Als je de beelden van de trailer hebt gezien, wordt je duidelijk gemaakt. Dat jij als kijker klaar moet zijn voor een heftige film. Waar bloed, monsters en andere oorlogse praktijken voorbij komen. Dat is ook wat je krijgt te zien. Regisseur Julius Avery weet met onder andere J.J. Abrams een visueel spektakel voor te schotelen. Vooral de eerste scene van ‘Overlord’ brengt je direct in de juiste stemming. Het is heftig en de toon is gezet.

De film Overlord weet je vanaf de eerste minuut het verhaal in de zuigen

Misschien lag het aan de boxen in de bioscoop, maar het geluid van de effecten zorgde ervoor dat je midden in de actie terecht kwam.
Vooral aan het begin van ‘Overlord’ wordt er gebruik gemaakt van computer effecten. Bijna alles wat je ziet is er ingetekend. Dat is ook te zien, maar het ziet er heel goed uit. Hoe digitaal het er ook uit ziet. Want daar gaat het in deze film niet om. Je komt voor de actie en dat krijg je.

Er worden al jaren films over de oorlog gemaakt. Iedere keer wordt er geprobeerd om op een originele manier de oorlog in beeld te brengen. Met ‘Overlord’ is er een nieuwe manier gevonden, wat zich tijdens de tweede wereld afspeelt en iets bijzonders heeft. Namelijk de bijzondere krachten dat uit het teer wordt gehaald. Er wordt door de karakters groots gesproken over wat het te weeg kan brengen.

Alleen wordt het in een aantal scenes getoond. Voor mij was het te weinig, zeker nadat de trailer je beloofd op een waar leger aan zombies met superkrachten. In totaal krijgen de Amerikaanse militairen te maken met drie zombies met superkrachten. De scenes waarin je hen ziet, waren voor mij heel creepy. Waarbij ik af en toe weg moest kijken omdat het te bizar zou worden. Ik wil niet te veel weggeven over wat je gaat zien. Want dat kan je beter zelf doen.

Overlord is een oorlogsfilm waar enkele horror elementen in voorkomen

Verwacht alleen geen extreme horror film. Want de genre zit in een aantal scenes en is geen rode draad door ‘Overlord’. Wat ik heel goed vindt van alle betrokken partijen, is dat er is gekozen voor een hoofdrol speler met een donkere huidskleur. Anno 2018 zou dat geen probleem moeten zijn, maar Hollywood begint in dat langzamerhand ook in te zien. Daar komt bij dat de vrouwelijke karakter er eentje is waarmee je geen ruzie met krijgen. Zij weet haar mannetje te staan en dat kon ik heel erg waarderen.

Voor mij was ‘Overlord’ een film dat ik in de bioscoop moest hebben gezien. De film had op sommige punten wat enger of meer spektakel kunnen geven. Dat neemt niet weg dat je met een goed gevoel de bioscoop verlaat. Het is vermakelijk, weet je direct mee te nemen in het verhaal. Je hebt een leuke tijd en daar draait het bij bioscoop films om.