The Danish Girl Review

Eddie Redmayne en Alicia Vikander spelen de hoofdrol in de fantastische throwback film The Danish Girl

The Danish Girl Movie Poster
Bron foto’s: IMDB / Universal Studios

Een aantal jaar geleden waren Eddie Redmayne en Alicia Vikander samen te zien in de verfilming van The Danish Girl. Het boek kwam in 2000 uit en schrijver David Ebershoff had het leven van Lili Elbe en Gerda Wegener opgeschreven. Althans er zijn gedeeltes van het leven opgeschreven en hier en daar wat aangedikt. Je kent Eddie van zijn rol in Fantastic Beasts: And Where to Find Them. En Alicia Vikander zal binnenkort te zien zijn als de nieuwe Tom Raider.

Dat maakt het verhaal niet minder ingrijpend. Want het is niet niks wat Lili Elbe als eerste persoon met een geslacht veranderende operatie. De operatie was tot toen nog nooit bij een persoon gedaan en de consequenties konden hoog zijn.

Twee jaar nadat de film uitkwam ben ik rustig voor de film gaan zitten en liet het over mij heen komen. Ik wilde er een recensie over schrijven en heb dat hieronder voor je opgeschreven. Scroll naar beneden, onder het verhaal en de trailer van The Danish Girl staat de recensie.

Dit is The Danish Girl

In de jaren ’20 van de vorige eeuw wordt kunstenaar Einar Wegener door zijn vrouw Gerda benaderd om in vrouwenkleren te posteren. Op het moment dat haar model niet aanwezig is. Samen geven zij de vrouwelijke versie van de kunstenaar een naam, Lili. Wat Einar al snel beseft is dat Lili al heel lang in hem zat en eruit moet. Hij neemt de beslissing om als Lili Elbe door het leven te gaan, en ondergaat daarbij een geslachtsverandering.

De recensie van The Danish Girl

Als een persoon die onderdeel is van de LHBTI community moet je The Danish Girl hebben gezien, na twee jaar wachten zag ik de film voorbij komen in de catalogus van Netflix. Het was een film die heel duidelijk laat zien hoe in het verleden naar mensen die in het verkeerde lichaam waren geboren, werd gekeken. Het was voor mij heel naar om te zien at iemand als gek of gestoord wordt bestempeld zodra hij/zij een ander gevoel dan de rest heeft. In sommige landen is het anno 2017 nog zo.

Het prachtige aan de film vind ik dat de hoofdpersonen in de film zichzelf accepteren zoals ze zijn, niet direct. Maar het komt met de tijd. Ook is de liefde tussen het stel goed weer gegeven dat er ondanks enige wrijving mogelijk om jezelf te zijn. Dat is niet in iedere relatie mogelijk. De steun van Gerda blijft net zolang tot dat de operatie voorbij is. De muziek in The Danish Girl en weet de emoties heel goed te versterken.

The Danish Girl movie still

Je wordt meegenomen in de beslissingen die worden genomen door Einar en later Lili. Je leeft met hem mee en hoopt dat hij het geluk weet te vinden. Stap voor stap zie je Einar veranderen in Lili en dat wordt heel goed op beeld vastgelegd.
Regisseur Tom Hooper weet net als de andere films Les Misérables de kleuren heel goed op beeld te krijgen. In de loop van de film zijn dat veel matte kleuren, maar wanneer de emoties als verdriet, boosheid of blijdschap te zien zijn. Dan komen de knallende kleuren in beeld. Prachtig hoe dat in de film is verwerkt.