De Netflix film 22 July laat zien wat een aanslag kan doen met de levens van de slachtoffers
Bron: Erik Aavatsmark & Netflix | 22 July

22 July Review

Bron: IMDB & Netflix | 22 July

De film ’22 July’ verteld het aangrijpende en indrukwekkende verhaal van de gebeurtenissen in Oslo en Utoya. Op 22 juli 2011 vonden er twee aanslagen plaats in Noorwegen. In Oslo werd er naast het regeringsgebouw een bestelwagen opgeblazen. Waardoor er totale paniek ontstond. Na de aanslag ging Anders Breivik verkleed als politie man naar het eiland Utoya, waar er een zomerkamp plaatsvond van kinderen waarvan de ouders bij de arbeiderspartij zaten.

Één van hen was Viljar Hanssen, samen met een aantal vrienden en zijn broertje was hij op het eiland. Tijdens een groepsactiviteit kwam Anders het eiland op en wist in totaal 77 mensen te vermoorden. Daar komt ook nog een groot aantal mensen bij die van licht tot ernstig verwond raakte. Daar hoorde Viljar ook bij.

Het verhaal van de gebeurtenissen werd opgeschreven en in het boek ‘One of Us: The Story of a Massacre in Norway — and Its Aftermath’ uitgebracht. Voor schrijver en regisseur Paul Greengrass een gelegenheid om het naar een filmscript te herschrijven en te gaan regisseren. Het resultaat is ’22 July’, dat origineel een driedelig verhaal moet vormen. Alleen is de film te zien bij Netflix.

Wat mij betreft was ‘ 22 July’ ook als in drieën uitgebracht. Alsof het verschillende hoofdstukken zijn. De aanslag, de nasleep en als laatst de rechtszaak. Je merkt bij de verschillende gedeeltes dat er een bepaalde boodschap en emotie moet worden overgedragen. Het gaat van angst, verdriet en de film eindigt met hoop. Die ondanks de gruwelijke aanslag nog steeds blijft.

22 July wist mij niet ieder minuut naar de film te kijken

Het acteerwerk in ’22 July’ was niet altijd even goed, er waren een aantal scenes waarbij ik het gevoel had dat er amateur acteurs in de scene waren gezet. Wanneer bepaalde emoties als verdriet of boosheid moesten worden overgebracht, werd dat op zo’n manier gedaan, dat ik het als kijker niet voelde. Een regisseur moet samen met de acteur er voor zorgen dat je in de film wordt gezogen. Niet alleen dat je naar het beeld blijft kijken, maar ook emotioneel moet je betrokkenheid voelen. Dat had ’22 July’ niet.

Een andere factor die door de beslissing om het als film uit te brengen werd veroorzaakt, is dat je als kijker het idee hebt naar een extreem lange film te kijken. Wat heel jammer is, want dat samen met het soms matige acteer werk zorgt ervoor dat je snel geneigd bent om je telefoon te pakken. Of wat te gaan doen. Ik moest mezelf dwingen om te blijven kijken en te focussen.

Achter ’22 July’ lijkt een hele psychologische boodschap te zitten. Want de film laat van allerlei kanten zien hoe mensen in deze situatie naar iets kunnen kijken en oppakken. Maar ook dat de makers willen laten zien dat iedereen mens is, met soms een hele extreme kijk op de wereld. Ik vond de kijk op de aanslag dan ook heel goed bedacht voor de film. Waardoor het niet een droge film werd om naar te kijken.

Zo werd Anders Breivik in eerste instantie neergezet als het monster, terwijl hij dit met een bepaalde bedoeling deed. Althans dat is hoe hij erover denkt. Zij proberen een kleine glimp te geven van de menselijke kant. Dat komt heel goed tot zijn recht wanneer Anders in de rechtbank hoort hoe iemand, die gelijke gedachten heeft, hem kleineert. Anders wilt een leider zijn, maar hij wordt gekleineerd, waardoor hij in paniek raakt en probeert om de regie weer terug te pakken.

Met een aantal kleine aanpassingen was 22 July een film die je moet hebben gezien

Ook het beeld hoe ieder slachtoffer met de aanslag omgaat is een interessante invalshoek om te gebruiken voor de film. Zo is de focus in het gezin op de oudste zoon Viljar Hanssen. Terwijl zijn broertje de vreselijke aanslag ook heeft meegemaakt. Ouders lijken in ’22 July’ weinig aandacht voor hem te hebben. Ik had direct door dat hij bijna schreeuwde om aandacht te krijgen.

De sterkste scènes zaten voor mij aan het eind van ’22 July’ vooral het verhaal van de hoofdpersoon, Viljar Hanssen verteld wist mij heel erg te raken. Je hoort en ziet zijn emoties na alles wat hem is aan gedaan. Toch haalt hij uit dat alles hoop en geeft het hem kracht om verder te gaan.

Natuurlijk kan ik heel lang gaan praten over de technische kan, speciale effecten etc. Alleen draait de ’22 July’ daar niet om. Het gaat om de boodschap van de film, maar vooral om te laten zien wat een aanslag als dit voor schade kan aanbrengen in de levens van de mensen. Het is heel breed en iedereen gaat er anders mee om.

Toch had Paul Greengrass de scenes en achtergrond informatie van de regering en advocaat eruit mogen halen. Waardoor ’22 July’ wat mij betreft veel sterker had overgekomen. Ook al probeert de film de premier en advocaat als mens neer te zetten, ik had meer interesse in hoe Anders in deze situatie stond en daarbij de slachtoffers. Waardoor het geheel om de mens en de emotie erachter had kunnen draaien.

Ik raad je dan ook aan om ’22 July’ in etappes te gaan kijken. De bijna 2,5 uur aan beeld materiaal kan voor te veel zijn om achter elkaar te kijken. Zeker omdat er een aantal factoren zijn die het niet makkelijker maken. Als je van films houdt die op gebeurtenis zijn gebaseerd en daar de menselijke kant achter wilt zien? Dan is de Netflix film zeker een aanrader!

Krijg inspiratie van Tidying With Marie Kondo