Bron: Warner Bros & Filmdepot | A Star Is Born

A Star Is Born Review

Met A Star Is Born worden de carrières van Bradley Cooper en Lady Gaga verder gelanceerd

Het is de vierde keer dat ‘A Star Is Born’ op het grote scherm is te zien. Voor Bradley Cooper en de andere crew van de film, de taak om de moderne versie een goede twist te geven. Waardoor de film van deze tijd is, maar zich van de andere en voorgaande versies weet te onderscheiden.

Daar heeft Bradley als mede- schrijver en producer wel voor gezorgd. Want het karakter dat hij speelt, de afgegleden artiest, is heel wat sympathieker neergezet dan je zag in de voorgaande versies. Daar werd de artiest neergezet zonder enige carrière. Hij zat aan de grond, maar wist zich dankzij de nieuwe ontdekking het iets positiever te krijgen. In de 2018 versie van ‘A Star Is Born’ zie je dat Bradley Cooper hoopt op een oscar voor zichzelf.

De rol is sympathieker en als kijker heb je het met hem te doen met de vreemde situaties waar hij in komt. Alleen is Jack geen artiest zonder carrière. Want hij treedt avond na avond op, en weet daar Ally in mee te nemen. Dat is ook direct het grote probleem van ‘A Star Is Born’. Het verhaal blijft hierdoor meerop de oppervlakte en weet niet de diepte in te gaan. Dat miste de film heel erg.

Het verhaal van ‘A Star Is Born’ draait om Jack, hij is verslaafd en komt op een vrijdagavond terecht in een bar. Wanneer hij een drankje zit te drinken is het tijd voor Ally om op te treden. Daar is Jack van onder de indruk en wilt haar helpen om haar carrière een boost te geven. Dat lukt ook, alleen gaat het niet zoals hij dat zou willen zien.

De film A Star Is Born kan door verschillende manieren heel lang duren

De dialogen zijn soms tenenkrommend, ook al worden die vooral geschreven om een aantal herkenbare momenten te creëren. Zoals de zogenaamde grote neus van Ally. Zo groot is de neus niet, maar hierdoor ontstaat er iets tussen Ally en Jack. Waar je in de loop van de film een aantal keer mee te maken krijgt. De stem van Bradley Cooper is de eerste helft ook vreemd. Hij heeft een hele lage stem en dat komt heel gek over. Alsof hij dan de perfecte country zanger stem heeft. Wanneer hij begint met zingen is Bradley zijn eigen stem weer terug.

Mocht jij ‘A Star Is Born’ nog niet hebben gezien, bereidt je voor op een 2,5 uur durende film. Wanneer een film jou als kijker mee sleept, kan het heel snel gaan. Alleen lukte dat ‘A Star Is Born’ niet altijd. Waardoor je naar bepaalde scenes kijkt en hoopt dat de pauze begint of dat de muziek start. Er zijn wel scenes waarbij jij als kijker in het verhaal wordt gezogen, dat waren vooral de momenten dat de karakters Ally en Jack samen waren.

Bradley Cooper laat in ‘A Star Is Born’ zien dat hij nog steeds kan acteren maar ook een film kan maken. Daar was ik niet zo heel erg verbaasd over. Maar de rol van Lady Gaga is op haar lijf geschreven. Zij had zelf een moeilijke start met haar muzikale carrière. Alsof dit haar eigen verhaal is. Ondanks dat komt zij heel naturel over, en is zij ijzersterk in deze rol. Ik zou haar direct nomineren voor een Oscar of Golden Globe.

Met de soundtrack van A Star Is Born kan een film nog beter gaan scoren

Voor een film als ‘A Star Is Born’ is de muziek van levensbelang. Daarbij zou het moeten zijn, dat jij na het zien van de film, de soundtrack op gaat zetten. Dat gaat bij mij niet gebeuren. Alleen de nummers ‘Shallow’ en ‘I’ll Never Love Again’ wisten mij te pakken en te ontroeren. De film wist zich hier heel goed met de muziek te mengen. Waardoor alles op de goede plek terecht kwam.

Wat de makers heel goed hebben gedaan, is om de kijker mee het podium op te nemen. Jij staat letterlijk naast de artiesten wanneer er wordt gezongen. Waardoor jij als kijker het gevoel krijgt op het podium van een concert te staan. Dat was een heel sterk punt van ‘A Star Is Born’. Ook al wisten niet alle nummers mij direct te pakken.

Al met al is ‘A Star Is Born’ een aanrader wanneer jij wilt zien hoe het is om in de keiharde muziek industrie te werken. Jij bent een pion voor de platenmaatschappij. Daar komt van alles bij kijken, ook al heb jij daar niet altijd behoefte of zin in. Mocht jij twijfelen om deze film in de bioscoop te zien? Mijn advies is om de film thuis te gaan kijken. Zolang jij goede boxen in huis hebt.

Het muzikale en zonnige programma van de Avrotros gaat bijna van start. Dit zijn de zangers en zangeressen van de Beste Zangers 2019
De zangers van de Beste Zangers 2019