Brad Pitt gaat de ruimte in om zijn vader te zoeken in Ad Astra

Ad Astra Review

Eerder in 2019 wist Brad Pitt indruk te maken met zijn rol in ‘Once Upon A Time… In Hollywood‘. Met ‘Ad Astra’ hebben veel mensen het over de acteer kunsten van de acteur. Weet de bekende acteur de filmstudio 20th Century Fox een succes te bezorgen? In de recensie ga ik in op de verschillende onderdelen van de film. Mocht jij de film een cijfer willen geven? Dat kan onder aan het bericht.

Astronaut Roy McBride reist naar het uiterste randje van het zonnestelsel om zijn vermiste vader te vinden en onthult een mysterie dat de overleving van onze planeet bedreigt. Zijn reis zal geheimen ontdekken die de aard van het menselijk bestaan en onze plaats in de kosmos uitdagen.

De trailer van ‘Ad Astra’ gaf een beeld van de film, waarbij Brad Pitt door de ruimte reist om zijn vader te kunnen zien. Daarnaast werd er weinig over het verhaal verteld. Wel dat zijn vrouw, gespeeld door Liv Tyler, een grotere rol in het geheel zou spelen. Waardoor ik met een groot vraagteken naar de bioscoop ging.

De makers hadden het verhaal wat sneller mogen vertellen

Toen ik de bioscoopzaal uit liep, was de vraagteken nog steeds niet weg. Dat kwam omdat ik geen flauw idee had, wat de film mij duidelijk probeerde te maken of wat er precies is gebeurd. Het verhaal, dat door 20th Century Fox naar buiten werd gebracht, is duidelijk. Daarnaast krijg je meer informatie en beelden te zien, die een tweede verhaallijn er in te schrijven. Daar komt bij dat het verhaal heel langzaam wordt verteld. Vanaf het moment Roy naar de maan gaat en uiteindelijk terug komt, kan voor vele kijkers te lang duren.

Wat ik heel mooi vond, was dat Brad Pitt liet zien dat Roy McBride een gecompliceerd karakter heeft. Zijn relatie met zijn vader is er bijna niet, al heeft hij herinneringen van zijn vader. Ook zijn keus om astronaut te worden heeft met zijn vader te maken. Want hij wilt zijn vader trots maken.

Zijn werkhouding en kijk op het leven zijn daar ook op gebaseerd. Hij is afstandelijk en bijna continue in de modus om aan het werk te gaan. Waardoor de mensen om hem heen niet binnen kunnen komen. Naarmate de film vordert merk je dat hij zijn muur afbreekt, en de emoties komen eruit. Dit alles wordt op een geweldige neergezet door Pitt.

Visueel en muzikaal is Ad Astra ijzer sterk!

Wat er ook bij helpt is het visuele aspect. ‘Ad Astra’ start met een scene waarbij je als kijker direct door hebt op welke manier regisseur James Gray, je het verhaal wilt laten zien. Het is prachtig en bijna klassiek. Waardoor de speciale effecten in het niet vallen, en de beelden heel realistisch zijn. Het verhaal en de beelden komen goed samen, alleen duurt het gigantisch lang voordat je als kijker bij het einde van de film komt. Want je moet 123 minuten door worstelen.

Als je de film ‘Ad Astra’ letterlijk vertaald naar het Latijns, dan komt er ‘via moeilijkheden naar de sterren’ uit. Dat is ook wat je krijgt te zien. Wees voorbereid op een hele hoop tegenslagen, waarbij Roy een aantal keer moet vechten voor zijn leven. Andere laten hem niet op een makkelijke manier naar zijn vader gaan. Er zijn weinig actie scenes, het draait om het verhaal en de spanning om van de Aarde naar Mars te komen.

Zelf had ik de film liever rustig op de bank willen bekijken. Het koste mij veel moeite om betrokken te blijven bij de film. De muzikale ondersteuning en de manier van in beeld brengen maken ‘Ad Astra’ tot een pareltje. Als je van ruimte verhalen houdt, waarbij het even duurt voordat je bij de eind bestemming bent? Dan is het aan te raden om de film te bekijken.

Wat moet je ermee? Haar?!