Aladdin en Jasmine zijn terug op het grote scherm, maar maken zij de verwachtingen waar?

Aladdin Review

7.7
De live action remake met de nodige verdieping

In de jaren ’90 heeft Disney de ene na de andere animatie hit uitgebracht. Toen de filmstudio begon met ‘Alice in Wonderland’ en ‘Maleficent‘ te verfilmen, kon je ervan uitgaan dat er meerdere animatie’s een make-over zouden krijgen. Vandaag de dag ziet Disney de mogelijkheid om met de live action versies, het verhaal aan en nieuwe generatie te vertellen. Zoals met de film ‘Aladdin’.

Aladdin is het spannende verhaal van de charmante straatrat Aladdin, de moedige en zelfbewuste prinses Jasmine en de geest die mogelijk de sleutel is tot hun toekomst dat zich afspeelt in de fictieve havenstad Agrabah.

Voor de makers en de acteurs was het ook een gigantische uitdaging om de fans tevreden te stellen. Want er liggen verwachtingen die je vandaag de dag veel te hoog liggen. Zoals de acteer prestatie van Robin Williams. De komische acteur heeft zijn stem in de jaren ’90 verleend aan de Genie. Hij heeft een lawine aan materiaal opgenomen, waar de makers mee los konden gaan. Dit is pas een klein voorbeeld van wat voor grote schoenen er gevuld moesten worden.

Daar komt ook bij dat de fans en de mensen op het internet niet heel positief waren over de eerste teasers van ‘Aladdin’. Zo zou de Genie een opgepompte versie van Will Smith zijn. Goed, al met al had Disney wat te bewijzen. En ik moet zeggen, dat zij dat op een redelijke manier hebben gedaan.

Om te beginnen met de regisseur Guy Ritchie. Hij heeft in het verleden een aantal bekende films gemaakt, maar ik was geen groot fan. Tussen de grote films, zaten ook een aantal grote flops. Waarmee ik zo mijn twijfels had of Guy Ritchie de film op een goede manier zou kunnen maken. Hij heeft ‘oké’ gedaan, en de elementen die bekend waren kwamen op een goede manier in beeld.

Zorgde de animatie versie niet voor te hoge verwachtingen bij de fans?

De vergelijkingen met de animatie film zijn er natuurlijk, alleen is er op een originele manier voor gekozen om hetzelfde verhaal, met een wat diepere laag te vertellen. Zij hebben niet geprobeerd om de film vol te proppen met de nodige nieuwe elementen, alleen iets meer verdieping. Dat de film anno 2019 ook mee kan komen.

Zo is Jasmine niet alleen de prinses, zij heeft een doel die zij in de animatie versie niet had. Daar wilde zij de wereld zien, terwijl zij nu de nieuwe sultan wilt worden. Wat volgens haar vader en Jafar niet zou kunnen. Waarmee de 2019 versie van ‘Aladdin’ wilt mededelen dat je moet blijven dromen, ook al zegt men dat het geen realiteit kan worden.

Zorgt de animatie versie niet voor te hoge verwachtingen bij de fans?

De muziek heeft ook een make-over gehad, en heeft een wat rijker geluid. Nu wil ik niet zeggen dat het perfect is, want de stem van Will Smith is niet de beste zangstem. Toch weet hij met zijn charme en enthousiasme het weten te verkopen. Zo ook de humor, alleen deed Will dat op zijn eigen manier. Hij probeerde Robin Williams niet te kopiëren. Het nieuwe nummer ‘Speechless’, dat door Naomi Scott wordt gezongen, is heel krachtig. Toch wist Guy Ritchie het niet op een sterke manier in beeld te brengen. Waardoor ik uit de Arabische wereld werd gehaald.

De karakters zijn stuk voor stuk bekend, en hoopte ik dat Marwan Kenzari de break-out ster van ‘Aladdin’ zou zijn. Die titel moet ik toch aan Mena Massoud geven. Hij wist de animatie versie van Aladdin op zijn manier heel goed over te brengen. Hij heeft de bekende elementen als, een brede glimlach, de grote Disney ogen en charisma. Waarbij Jafar in de goede richting op ging als slechterik. Alleen was de animatie versie puur slecht, en dat werd in de live action versie niet goed vertaald.

Niet alles aan het Arabische avontuur van Aladdin was goed

De animatie vond ik heel erg goed. Vooral de scene in de grot was voor mij pure perfectie. Daar komt bij dat Rajah voor mij op een echte tijger leek. De animatie is zo goed gebruikt, dat het vliegend tapijt zelfs een zandkasteel bouwde, dat wel heel veel weg had van het Disney kasteel. Een kleine detail dat ik heel er goed vond.

Nu heb ik heel veel positiviteit over ‘Aladdin’ verteld. Toch zijn er ook een aantal elementen die voor mij wat beter hadden gekund. Toen ik in de bioscoop zat om de film te kijken, leek het wel alsof de makers er een donkere filter over heen hadden gegooid. Toen ‘A Whole New World’ werd gezongen, kon ik niet zien waar het tapijt naartoe ging. Ook voelde het kasteel heel klein aan. Je zag wel een aantal verschillende kamers, toch leek het meer op een heel groot huis, dan dat Jasmine in een groot kasteel zat opgesloten.

Misschien iets om voor een tweede deel te veranderen, want alles schreeuwt om nog een film. De veranderingen die in het verhaal zijn aangebracht, kunnen daar goed voor worden gebruikt. Ook hebben de makers rijkdom om inspiratie uit te halen. Er waren twee animatie films na de originele ‘Aladdin’ gemaakt. Plus dat er een animatie serie voor drie seizoenen door Disney werd uitgezonden. De verwachtingen zijn dat de film het financieel heel goed gaat doen, en als ‘Maleficent’ een tweede deel krijgt, waarom ‘Aladdin’ niet?

Toen ik de bioscoopzaal uitliep was ik niet zo enthousiast als dat ik van te voren had verwacht. De minpunten van de film telde voor mij heel zwaar, plus dat ik een groot van de animatie film ben. Wat vond jij van ‘Aladdin’? Laat jou cijfer voor de live action film plus recensie hieronder achter.

Het Verhaal7
Acteer werk7.5
Regie7.5