Weet 20th Century Fox uiteindelijk een goede film met Alita: Battle Angel te lanceren?
Bron: 20th Century Fox & Filmdepot | Alita: Battle Angel

Alita: Battle Angel Review

Voor 20th Century Fox kwam de datum in zicht dat ‘Alita: Battle Angel‘ in premiere zou gaan. De studio heeft er lang over gedaan om de film uit te brengen. Want de releasedatum van de film is een aantal keer verplaatst, en moest zich nu gaan bewijzen met Valentijnsdag.

De film werd geregisseerd door Robert Rodriguez, alleen leek de filmstudio daar niet in te geloven en schoof de naam van James Cameron naar voren. Hij was namelijk de producent en schrijver van ‘Alita: Battle Angel’. Wat ik heel jammer vond want mensen kunnen de regisseur kennen van: ‘Sin City’, ‘Machete Kills’ en ‘Spy Kids 4: All the Time in the World’. Een diverse groep films, maar hebben technieken dat kan worden gebruikt voor de 2019 film.

Het verhaal van ‘Alita: Battle Angel’ speelt zich een aantal eeuwen in de toekomst af. De achtergelaten cyborg Alita wordt gevonden op de vuilnisbelt van Iron City door de barmhartige cyber-arts Ido. Hij neemt de bewusteloze Alita mee naar zijn kliniek. Wanneer Alita ontwaakt, heeft ze geen herinnering aan wie ze is en herkent ze de wereld waar ze zich in bevindt niet.

Alles is nieuw voor Alita, elke ervaring beleeft ze voor het eerst. Terwijl ze haar nieuwe leven op de rit probeert te krijgen in de verraderlijke straten van Iron City doet Ido zijn best om Alita af te schermen voor haar mysterieuze verleden. Haar slimme vriend Hugo helpt haar juist herinneringen op te wekken. Er bloeit iets op tussen de twee totdat dodelijke vijanden achter Alita aankomen en haar omgeving bedreigen.

De makers trekken alles uit de kast om de CGI volle film Alita Battle Angel er goed uit te laten zien

Het is op dat moment dat Alita ontdekt dat ze over buitengewone vechtcapaciteiten beschikt die ze kan gebruiken om de vrienden en familie, waarvan ze is gaan houden, te redden. Vastbesloten om erachter te komen waar ze vandaan komt, vertrekt Alita op een reis om het op te nemen tegen de onrechtvaardigheden van deze donkere, corrupte wereld. Gaandeweg zal ze ontdekken dat één jonge vrouw de wereld waarin ze leeft kan veranderen.

De film ‘Alita: Battle Angel’ maakt grotendeels gebruik van CGI oftewel animatie. Zelfs actrice Rosa Salazar, moest met stippen op haar gezicht acteren. Zodat de makers op de computer de ogen en de rest van het gezicht konden bewerken. De rest van de verschillende karakters bestaan ook grotendeels uit CGI, waardoor het voor sommige mensen te digitaal over kan komen.

Zelf viel het bij een aantal karakters tegen. Alita zag er gedurende de film fantastisch uit! Wat er ook prachtig uit zag was de opbouw van de gevallen wereld. De mensheid zonder het voorrecht of geld leven op de grond. Het ziet er goed uit en de verschillende culturen en achtergronden komen samen. De actie scenes zijn geweldig om naar te kijken.

De verschillende camera hoeken zijn goed doordacht, samen met de snelle en actie rijke beelden. Waardoor je op deze momenten in de film wordt getrokken. Maar vooral hoopt dat Alita helemaal los gaat. Helaas moest ik daar op wachten tot aan het eind van de film, ook al was dat het wachten meer dan waard.

Niet alles aan Alita: Battle Angel is perfect

Het verhaal lijkt in eerste instantie recht-toe, recht-aan te zijn. Toch hebben de makers er op een positieve manier een goed verloop in weten te krijgen. Je kan vanaf de start bedenken welke kant de film ‘Alita: Battle Angel’ op zou gaan. Van het vinden van haar mogelijke liefde tot aan het mee doen van de monsterball. De slechteriken en andere tegenstanders zijn ook van ver te zien.

Wat mij wel tegenstond was de naïeve manier van liefde dat werd getoond. Alita is haar geheugen kwijt, en weet daarom niet hoe het is om je liefde te doseren. Zij stort zich er volledig is en is van plan om haar leven te geven. Omdat Alita in de rest van de film laat zien, dat jij als vrouw zijnde niet afhankelijk van een man hoeft te zijn.

Met de ervaring en technieken weet zij zich staande te houden, en aan te geven waar haar sterke kanten zitten. Zoals het lichaam wat zij wilt gebruiken, maar door andere wordt tegen gehouden. Wat mij betreft een gemiste kans om een sterke onafhankelijke vrouw neer te zetten, zonder zij zich als naïef persoon neer zet.

De makers van Alita: Battle Angel hebben een aantal kansen laten liggen

Een andere gemiste kans is een confrontatie met de grote slechterik. ER wordt gedurende ‘Alita: Battle Angel’ gesproken over ene Nova. Hij zou via andere personen iedereen in de gaten te houden. Waar mensen het niet altijd overleven, waardoor de verwachten heel hoog liggen. Alleen komt er geen confrontatie tussen Alita en Nova.

Wat ik heel jammer vond en ook een beetje dom. Want filmstudio’s en regisseurs denken dat een vervolg er heel snel komt. Terwijl het budget van 170 miljoen eerst terug moet worden verdiend. De kans dat 20th Century Fox meer dan 510 miljoen dollar wereldwijd verdiend is heel erg klein. Het verhaal had op een spannende manier geschreven kunnen worden, waardoor de makers niet op een vervolg gaan leunen.

Al met al is ‘Alita: Battle Angel’ een film dat het kijken meer dan waard is. Zeker als je van science-fiction films houdt, want aan kwaliteit ontbreekt het zeker niet. Misschien staat 20th Century Fox niet helemaal achter de film. Toch raad ik je aan om de film in de bioscoop te gaan kijken. Zo komt de techniek en CGI beelden beter tot zijn recht.

Movie Trailers
Wonder Park Teaser Trailer