Voor Luc Besson is Anna de terugkeer in de bioscoop
Bron: Independent Films & Filmdepot | Anna

Anna Review

7.3
Anna weet Besson goed terug te laten keren

Luc Besson maakt in de jaren ’90 indruk met ‘Léon’ en ‘The Fifth Element’. De Franse regisseur probeerde met ‘Valerian and the City of a Thousand Planets‘ indruk te maken in Hollywood. Dat is niet helemaal gelukt. Nu keert hij terug met de film ‘Anna’, waarmee hij met actie en spanning de kijker voor zich probeert te winnen.

Na ontdekt te worden door een modellenscout, verandert de carrière van de Russische schoonheid Anna Poliatova van gewone marktkoopvrouw in een internationale mode-sensatie. Maar onder de opvallende schoonheid van Anna schuilt een geheim dat haar de onuitwisbare kracht en vaardigheid geeft om een van de meest gevreesde geheim agenten van de wereld te worden.

De kijker krijgt het niet al te makkelijk om in de film ‘Anna’ te komen. Want Besson heeft er voor gekozen om het verhaal niet chronologisch te vertellen. Voor mij koste dat veel tijd om er aan gewend te raken. Gelukkig krijg je dat ook van de regisseur want de film duurt maar liefst twee uur. Naarmate de film vordert begin je de manier van vertellen door te krijgen, en snap je ook wat de filmmaker probeert over te brengen.

Er zaten vele haken en ogen in het verhaal verweven

De film heeft een heleboel haken en ogen, die je in eerste instantie over het hoofd kan zien. Zeker het eerste deel van ‘Anna’ lijkt te makkelijk te verlopen. Terwijl de trailer je doet vermoeden dat er meer aan de hand is. Omdat Besson kiest om het verhaal niet chronologisch te vertellen, en dat je als kijker het gevoel hebt dat er meer aan de hand is. Zorgde dat er bij mij voor, dat ik veel moeite had om er goed in te komen.

Vooral de boven genoemde haken en ogen, kan je als kijker door hebben. Wanneer je één of twee van dat soort scenes hebt gezien, kan je in principe de film al voorspellen. Zeker het einde koste mij en mijn vriend, weinig moeite om het verhaal te raden. Voor bijna 99% hadden wij het goed. Een groot verkoop middel van de film ‘Anna’ is natuurlijk de hoofdrolspeelster. Sasha Luss werkte eerder samen met Besson. Maar is ook werkzaam als model.

Waardoor zij meerdere kwaliteiten heeft om in de film te stoppen. Dat lukt zeker, want naast de looks heeft zij ook de skills om haar rol op een goede manier tot uiting te brengen. Van de actie scenes, waarbij er groepen mannen worden afgeslacht. Tot en met het onderhandelen voor haar vrijheid. Het kwam allemaal goed over, hiermee wil ik niet zeggen dat zij de beste actrice is. Luss paste wel het beste in haar rol.

De cast van Anna had meer te bieden dan dat ik in eerste instantie had verwacht

Naast de hoofdrolspeelster, waren er nog meer acteurs en actrice die in de film ‘Anna’ waren te zien. Alleen kwamen Luke Evans, Helen Mirren en Cillian Murphy over als middelen om de film in Amerika te kunnen promoten. Toen de aftiteling van de film begon, realiseerde ik mij weer, dat Helen Mirren een top actrice is. Zij weet zich iedere keer om te toveren tot een totaal ander karakter. Dat gebeurde bij de laatste Besson film ook. Alleen vond ik bij Luke Evans en Mirren de Russische connecties twijfelachtig.

De film ‘Anna’ is gemaakt voor de kijkers die van actie films houden. Je krijgt een verhaal dat voorspelbaar is, maar leuk is om naar te kijken dankzij de actie. Het acteerwerk laat soms aan de wensen over, maar is niet super slecht. Waardoor ik met plezier naar Luc Besson zijn laatste film heb zitten kijken. Er zijn mogelijkheden om een vervolg te maken. Alleen moeten de kosten wel worden terug verdiend.

Anna Review
Luc Besson moest indruk maken met de film Anna. Waarin actie en de vele veranderingen in het verhaal voor entertainment moesten gaan zorgen. Dat is gelukt, maar verwacht niet meer dan dat.
7