James Wan en Jason Momoa vormen het perfecte duo voor Aquaman
Bron: Warner Bros & Filmdepot | Aquaman

Aquaman Review

Bron: Warner Bros & Filmdepot | Aquaman

Warner Bros en DC Comics hebben in de loop van 2018 aangekondigd om met een aantal veranderingen te komen. Na de voorgaande film als ‘Batman v Superman‘ moet er uiteindelijk iets positiefs gaan gebeuren. Weet de studio samen met James Wan en Jason Momoa de goede weg in te slaan? In de recensie van ‘Aquaman’ kom je erachter.

Regisseur James Wan gaat al een geruime tijd mee in de filmwereld. Hij werd bekend door de horror films die hij regisseerde. Na ‘Fast & Furious 7’ wist hij Hollywood te overtuigen dat hij meer in huis had dan mensen te laten schrikken met de films. Ook met ‘Aquaman’ heeft hij vriend en vijand weten te verbazen! Want hij heeft knap werk afgeleverd. Om te beginnen met een grote magische wereld onderwater.

Een film is grotendeels geslaagd wanneer de beelden, muziek en alles wat er bij komt kijken, je meeneemt naar een totaal andere wereld. Niet een magere wereld waar maar één plek op beeld wordt getoond. Maar een rijke omgeving waar je rond kan kijken en ziet waar de verschillende karakters wonen. Dat is precies het geval bij de wereld dat onderwater is gebouwd. Ik zou zo een vakantie boeken naar Atlantis. Het is prachtig, waardoor de film op het grootste scherm het best tot zijn recht komt.

Daar komen de verschillende vecht-scenes bij. Het is tot in de details geregisseerd, waarmee James Wan laat zien dat hij een eigen stijl heeft van filmen. Het is nieuw fris. Wat daar ook bij helpt is de animatie, zonder dat was ‘Aquaman’ niets met wat het nu is. Normaal gesproken is een film als deze te geanimeerd, waardoor het mij uit de film haalt. Dat is hier niet het geval, het ziet er prachtig uit.

De animatie en wereld van Aquaman zijn prachtig om te zien

Bron: Warner Bros & Filmdepot | Aquaman

Hoe James Wan de wereld eruit laat zien, deed mij op een vreemde manier denken aan ‘Spongebob Squarepants’. Je kijkt naar een wereld dat op het eerste gezicht niet onder water had hoeven zijn. Toch is er gebruik gemaakt van animatie van bijvoorbeeld het haar, luchtbellen, en andere bewegingselementen. Waardoor het op een subtiele manier op beeld komt. Het ziet er heel goed uit, zonder dat het te overdreven in beeld komt.

Met de ‘Justice League‘ wist Jason Momoa voor de nodige grappen te zorgen, waardoor de tijd wat sneller ging. In ‘Aquaman’ is dat niet anders. Hij zorgt ervoor dat het verhaal luchtig blijft. En je niet vast wordt gezogen in de problemen die voor Arthur op de loer liggen. Er wordt een eigen draai aan het geheel gegeven, wat zijn personage en persoonlijkheid alleen maar leuker maken.

Bron: Warner Bros & Filmdepot | Aquaman

Een film als deze kan niet zonder een boodschap. Er dreigt een oorlog tussen de onderwater en boven water wereld. Dit omdat de mensen de zeeën en oceanen niet met respect hebben behandeld. Van het erin gooien van de plastic tot aan het dumpen van rioleringsafval. Waardoor de onderwater wereld wilt laten zien dat zij er klaar mee zijn. Ook al is het een superhelden verhaal, dit was subtiel in de film geschreven. Waardoor je het mee krijgt maar er niet te dik boven op ligt.

Toen de trailers werden uitgebracht, lag de focus op Aquaman en de rivaliteit tussen Black Manta. Zelfs in de extended versie kreeg je een scene te zien, dat later in de film terecht is gekomen. Het is alleen jammer dat zij hem hebben gebruikt om de film te verkopen. In de film heeft hij weinig te doen.

Bereid je voor voordat je Aquaman gaat zien, de film is aan de lange kant

Waardoor de overdreven scene aan het begin van ‘Aquaman’ er makkelijk uitgeknipt had kunnen worden. Tijdens de mid-credit scene werd het mij al snel duidelijk, dat zij hem hadden gebruikt om een mogelijke film te teasen. Genoeg mogelijkheden, had hem in ‘Aquaman 2’ geïntroduceerd.

Bron: Warner Bros & Filmdepot | Aquaman

Mijn andere min punt aan ‘Aquaman’ is dat de film 144 minuten duurt, oftewel twee uur en twintig minuten. Hoe goed de film er ook uit zag op een bepaald moment wilde ik dat er naar het einde werd toegewerkt. Hoe goed James Wan er ook voor heeft gezorgd dat je een diversiteit aan locaties krijgt te zien. Het duurde nog al lang. Wat ik wel had verwacht was dat Warner Bros er een cameo in had verwerkt. Toch heb ik Batman, Superman of Wonder Woman niet gemist in het geheel.

Ik beveel ‘Aquaman’ zeker aan om in de bioscoop te gaan zien. Zoals ik al eerder schreef, op een zo groot mogelijk scherm. Want daar komt de Warner Bros DC Comics film het beste tot zijn recht. De acteurs, de animatie, humor en toch het verhaal maken alles tot een pakket dat je niet mag missen.

This made my day music
My Music Week: Martin Garrix, Madonna, Don Diablo, Max and Hoodie Allen