Avengers Endgame voelt aan als een afsluiting van meer dan tien jaar Marvel films
Bron: © Marvel Studios 2019 & Filmdepot | Avengers: Endgame

Avengers Endgame Review

8.4
De conclusie van 22 Marvel films

Vorig jaar wist Marvel de lat opnieuw te verhogen door ‘Avengers: Infinity War’ te lanceren. Er werd een hoop spektakel beloofd met het vervolg ‘Avengers: Endgame’. Waarmee de hype in een jaar tijd steeds meer op gang kwam. Want hoe zou het verhaal aflopen? Komen de karakters terug? In de recensie ga ik mogelijk een aantal onderwerpen aansnijden, waarmee ik het één en ander kan verklappen. Ga eerst naar de bioscoop, voordat je de recensie gaat lezen.

Er zijn een hele hoop ontwikkelingen in de loop van ‘Avengers: Endgame’, waardoor ik na het uitbrengen van de recensie met een vervolg kom. Waarin aan de hand van de veranderingen en einde van de film naar de toekomst van de karakters en franchise ga kijken. Dit is volgens Marvel het verhaal van ‘Avengers: Endgame’:

De vreselijke gebeurtenissen die door Thanos in gang werden gezet, roeiden de helft van het universum uit en verzwakten de Avengers. De overgebleven Avengers voelen zich genoodzaakt om nog één keer in actie te komen in Avengers: Endgame, de spectaculaire finale van 22 films van Marvel Studios.

Om te beginnen is het heel leuk om te zien dat een bepaalde franchise erin slaagt om meer dan tien jaar te bestaan. Er zijn een aantal mindere films geweest, maar je kan vandaag de dag niet meer om de Marvel Cinematic Universe heen. Je moet een groot deel hebben gezien om de verhaallijnen te kunnen begrijpen. Anders heb je geen flauw idee wat er met het verhaal wordt bedoeld. Maar ook niet welke karakters er mogelijk terug komen of tegen wie de superhelden het op nemen.

Er zijn verschillende films in Avengers Endgame terug te vinden

Er zullen Marvel fans zijn die de afgelopen weken de 21 films achter elkaar hebben gekeken. Dat heb ik niet gedaan, waardoor bepaalde verhaallijnen mij niet direct pakte. Na een aantal seconden was het wel helder wat het verhaal bij het karakter hoorde. De Russo brothers hebben er voor gekozen om in de archieven van de MCU te graven.

Met de daarbij horende emoties. Alleen wist de film mij op emotioneel gebied niet te pakken. Toen de eerste reacties online kwamen, werd er gezegd dat er op drie momenten zijn waar de tranen kunnen vloeien. Ik had dat alleen aan het eind met Tony Stark. Er waren wel mooie momenten tussen bijvoorbeeld Thor en zijn moeder. Met een speelduur van meer dan drie uur, is het een hele onderneming om naar de bioscoop te gaan.

Eigen bestaat de film uit een aantal onderdelen. Waardoor ik ook het idee had naar verschillende films te kijken. Het draait in het eerste gedeelte om de gebeurtenissen van de vorige film, ook om de hulp van Captain Marvel. Waar Thanos al snel wordt geconfronteerd met de geblunderde krachten.

Daarna maak je een tijdssprong van vijf jaar. Waar al snel wordt gezocht naar een oplossing om de stenen in het verleden te gaan zoeken. Als laatst zie je hoe er weer een gevecht plaats vindt tussen Thanos en de vele Marvel karakters. Het eerste gedeelte ging voor mij te langzaam. Je zat voor een lang deel te kijken naar losse eindjes van vorige films, waar antwoord op gegeven moest worden. Zodat je later in de film snapt welke richting het op gaat.

Mijn mening over de verschillende delen van Avengers Endgame

Het idee on terug in de tijd te gaan vond ik heel slim. Zeker als je zoveel jaar in de franchise hebt geïnvesteerd. Je keert terug naar een bekende plek, alleen wordt het nu anders belicht. Van de eerst Avengers film tot en met ‘Guardians of The Galaxy’. Toen zij in de quantum-realm in gingen, had ik het gevoel dat het aan de saaie kant zou worden. Dat was niet het geval omdat er van alles fout ging. Wat je van te voren had kunnen verwachten.

Doordat je bekend bent met de karakters en de voorgaande films. Zijn de verschillende cameo’s heel leuk. Het is heel sportief dat bijvoorbeeld Natalie Portman, Tom Hiddleston en Rene Russo een kleine scène zijn terug gekomen. Dat maakte voor mij de feest der herkenning compleet.

Het enige moment dat ik op het puntje van mijn stoel zat was het kwartier nadat alle stenen weer terecht waren. Je ziet het gevaar aankomen, alleen zijn niet alle karakters terug gekomen. Wanneer dat gebeurde en het eind gevecht van start ging. Ik zat midden in de film. Ook al vond ik het soms lastig om te zien wie tegen wie vocht, dankzij de hoeveelheid aan Marvel karakters. Het gaf mij als kijker hoop dat het allemaal goed zou komen.

Wat ik ook een gaaf moment vond tijdens de grote vechtscene, was dat Captain Marvel bijval kreeg van een aantal andere karakters. Het waren de vrouwen die haar kwamen helpen, het was niet te afgezaagd, maar kwam heel krachtig over. Dat vrouwen net zo sterk zijn als de mannelijke helden.

Een aantal andere elementen van Avengers Endgame kwamen heel goed uit de verf

Op visueel vlak heeft ‘Avengers Endgame’ niet onder gedaan. In ‘Infinity War’ was Thanos al heel erg goed. In het vervolg, zie je dat de technieken weer verbeterd zijn. Bijvoorbeeld de grote locaties waar wordt gevochten, maar ook hoe de Hulk is gemaakt. Je ziet dat de technieken voor Josh Brolin als Thanos zijn gebruikt, om Mark Ruffalo zo goed mogelijk eruit te laten zien in de rol van de Hulk. Daarmee hebben de makers mij zeker omver weten te blazen

Al met al is ‘Avengers: Endgame’ een film waar veel karakters de kans krijgen om naar voren te stappen. Zoals Captain Marvel, zij heeft een hele kleine rol. Terwijl de ontwikkeling van Nebula heel erg goed in beeld werd gebracht. Maar ook voor de nodige spanning zorgde. Dit is voor vele het evenement van het jaar, waarmee filmgeschiedenis gaat worden geschreven. Ben jij een superhelden film dan moet je de film in de bioscoop hebben gezien.

Misschien ben ik niet zo enthousiast als de die hard Marvel fans of andere recensenten. Het was mijn tijd meer dan waard in de bioscoop. Mocht de film uit zijn op dvd of op een legale manier te downloaden, dan ga ik de film zeker kijken. Misschien dat ik de film meerdere keren moet zien om mijn mening op een positieve manier te laten veranderen. Want de hype rondom de film kan mijn verwachtingen hebben beïnvloed.

Het Verhaal8
Acteer werk8
Regie8.8