Regisseur Paul Downs Colaizzo maakt zijn debuut met Brittany Runs A Marathon, dat is gebaseerd op zijn oude kamergenoot
Bron: The Searchers & Filmdepot | Brittany Runs A Marathon

Brittany Runs A Marathon Review

7.6

Terwijl de strijd om de kijker bij de streaming diensten, ga je verschillende films en series over het hoofd zien. Dat was bij mij ook het geval met ‘Brittany Runs A Marathon’. In Nederland wordt de film door The Searchers in de bioscoop uitgebracht, maar als je de film thuis wilt bekijken kan dat ook. Want bij Amazon Prime Video, kan je de film opzetten wanneer jij dat wilt. In de recensie zal de verschillende onderdelen van de film onder de loep nemen. Laat jou mening onder dit bericht achter.

De 27-jarige Brittany Forgler is een grappige, sympathieke New Yorker die meer feest dan slaapt. Maar na een bezoek aan de dokter krijgt Brittany een reeks diagnoses; verhoogde hartslag, hoge bloeddruk … de lijst gaat maar door. Er zit niks anders op dan een gezonder leven te gaan leiden. Brittany geeft hardlopen een kans en al snel heeft ze de smaak te pakken. Ze heeft eindelijk een doel gekregen in haar leven, maar is dit wel het juiste pad?

Nu kende ik Jillian Bell van verschillende films. Waarin zij karakters speelde voor de droge en soms venijnige humor. In ‘Brittany Runs A Marathon’ kan de actrice laten zien wat zij in huis heeft. Want zij heeft de hoofdrol en moet het publiek door de 104 minuten aan film mee krijgen. Vanaf de start van de film krijg je door dat er van alles aan de hand is in het leven van Brittany.

Haar familie heeft de nodige klappen gehad, haar vrienden lijken de echte Brittany niet te steunen, en lichamelijk gaat het ook niet al te best. Waardoor je als kijker op het diepte punt in stapt. De acteer prestatie van Jullian Bell zijn goed, en nemen de kijker aan de hand mee. Ondanks dat ze een karakter speelt dat een gigantische muur om zich heen heeft gebouwd.

Het verhaal van de film wist mij op persoonlijk te raken

Nu komt het verhaal van ‘Brittany Runs A Marathon’ iets te dichtbij, want er zitten zoveel herkenbare elementen in het verhaal verwerkt. Bijvoorbeeld de vrienden die je om heen staan. In de film, krijgt Brittany de ene na de andere klap te verduren, want er wordt misbruik van haar vriendschap gemaakt. Zolang de ander er maar beter van wordt. Ik herkende mezelf in Brittany bij sommige punten. Waardoor ik alleen maar meer achter haar ging staan, en hoopte dat de eindstreep van de New York Marathon werd gehaald.

De muur die Brittany om zich heen heeft gebouwd, loopt als een Chinese muur door het verhaal heen. Er zijn momenten waarop zij zich open kan stellen. Waardoor zij beter contact maakt met andere, en ook echte vrienden maakt. Terwijl een scene later de muur omhoog wordt getrokken, en de oude gewoontes om de hoek kwamen kijken. Zij wilde hulp met haar gedrag, en wist niet zo goed hoe dat op een goede manier aanpakt zou kunnen worden.

Wat ook als een rode draad door de film gaat is het hardlopen. Nu loop ik al meerdere jaren hard, en per toeval kwam het op mijn pad. Mij heeft het heel veel gebracht, buiten de conditie om. Het heeft geholpen om af te vallen, terwijl je in de buitenlucht aan sporten bent. De eerste stap is het lastigst en dat hebben de makers keer op keer terug laten komen in de film.

De eerste stap om aan je gezondheid te werken, de confrontatie aan te gaan, je open te stellen of om je gevoelens te uiten. Allemaal onderdelen waar ieder persoon zichzelf in moet ontwikkelen. Er zullen vele mensen zijn, die naar andere kijken en het gevoel hebben dat het gras aan de overkant altijd groener is.

Brittany Runs A Marathon is voorspelbaar maar verveelt geen seconden

Achter iedere deur gebeuren er dingen, wat de buiten wereld niet weet. Waardoor jij jezelf minder voelt, en ook naar beneden gaat praten. In de film ‘Brittany Runs A Marathon’ werd heel goed getoond hoe je door een bepaald beeld, slechte vrienden en jezelf in een negatief spiraal terecht kan komen. Daar kan sporten bij helpen, om dat om te zetten.

Het verhaal zat goed in elkaar, en was op sommige punten voor de hand liggend, daarentegen werd het niet saai om naar te kijken. Dat kwam mede door de acteer prestatie van Jillian Bell, maar ook door de regie. De beelden zorgde ervoor dat de teksten en boodschappen extra werden onderstreept. Voor Paul Downs Colaizzo was het zijn regiedebuut. En won de film de ‘US Dramatic Audience Award’ tijdens het Sundance Film Festival in 2019.

Ik hoop dat dit de start is van een zijn regie carrière, want de film ‘Brittany Runs A Marathon’ beloofd veel goeds voor de toekomst. De drama en komedie wisselen elkaar af, waardoor je als kijker in een rollercoaster van emoties terecht komt. Met de bovenstaande punten in het achterhoofd, kan ik je zeker aanraden om de film te gaan kijken. Het is een lekkere wegkijker, met een kleine boodschap. Heel misschien wordt je enthousiast gemaakt om een aantal kilometers te gaan hardlopen.

Brittany Runs A Marathon Review
Dankzij de samenwerking van Jillian Bell en regisseur Paul Downs Colaizzo weet Brittany Runs A Marathon de kijker mee te nemen in het verhaal. Met de verschillende emoties, herkenbare elementen en boodschappen.
7.5
7
8