UNTITLED JOHN WELLS PROJECT

Burnt Review

Bradley Cooper speelt de kok Adam Jones in de film Burnt

Burnt met Bradley Cooper Movie Poster
Bron: IMDB | Burnt met Bradley Cooper

De acteur Bradley Cooper staat over het algemeen bekend om zijn komedie serie ‘The Hangover’ maar daarbuiten is de acteur is andere films te zien. Die met andere genres van films te maken hebben. De regisseur John Wells, van de film ‘Burnt’ heeft hiervoor en na een aantal andere bekende films en serie geregisseerd. Zo stond hij achter de schermen bij ‘ER’ en na deze film bij ‘Animal Kingdom’.

In 2015 kwam de film uit en had naast Bradley Cooper een hoop andere acteurs die je van andere projecten toen maar ook van binnenkort uitkomende films gaat herkennen. Zo waren Daniel Brühl, Sienna Miller, Omar Sy, Emma Thompson, Uma Thurman en Alicia Vikander in de film ‘Burnt’ te zien. Lees de recensie van de film na het verhaal en de trailer.

Dit is Burnt

Adam Jones is een chef-kok die zijn Parijse restaurant met Michelinsterren is kwijtgeraakt. Nadat hij enige tijd niet in de keuken heeft gestaan besluit hij zijn team weer samen te brengen in Londen, met als doel het beste restaurant ooit op te richten. Hij probeert voor drie Michelinsterren te gaan.

De recensie van Burnt

De regisseur John Wells had een duidelijke visie over hoe de film eruit zou moeten zien. Het lijkt alsof hij een filter over de verschillende sets heeft gelegd. Het ziet er prachtig uit ook al is het opgenomen in het regenachtige London. Wat ook prachtig over komt in de film is het eten. Had kan ook niet anders als grotendeels van de film zich afspeelt in de keuken. De gerechten zien er prachtig uit en je krijgt er trek van wanneer je er naar kijkt.

Wat de regisseur samen met de andere mensen achter de camera heel goed heeft gedaan is de focus leggen op de beelden die tussendoor komen. Daarmee bedoel ik de momenten waar er wordt gekookt, gegeten en daarna schoon gemaakt in de keuken. Het beeld wordt bijna in slowmotion afgespeeld. En het geluid van wat er op dat moment gebeurd wordt aangedikt. Daardoor komt het intenser over, wanneer je er naar kijkt.

Ook het beeld van de keuken die wordt geschetst lijkt heel realistisch te zijn. De beelden van Gordon Ramsey in de verschillende programma’s lijken terug te zijn in ‘Burnt’. Alleen is dit keer Bradley Cooper diegene die de heethoofd in de keuken is. Hij gaat voor perfectie en als het gerecht dat niet is, dan mag het niet geserveerd worden.

Burnt
Bron: GIPHY | Burnt

De film ‘Burnt’ laat zien hoe het in de verschillende keukens er aan toe kan gaan

Hij weet het heel goed neer te zetten als of je naar een aflevering van ‘Hell’s Kitchen’ aan het kijken bent. Ondanks dat het allemaal heel mooi op beeld staat weet je de helft niet van de hoofdpersoon. Want wie is Adam Jones? En wat is er precies in Parijs gebeurd? Er wordt tijdens de film een aantal keer over gesproken. En je kan zelf wel inbeelden wat er zoal is gebeurd. Maar door het vage praten krijg je niet direct een band met het hoofdpersoon. En zeker niet wanneer hij de kort en klein slaat.

Wanneer Adam lijkt te ontdooien en wat menselijker wordt, dan komt de film pas op gang. Je begint sympathie voor hem te ontwikkelen. En hoopt dat hij zijn drie Michelinsterren weet te krijgen. Bijvoorbeeld de scene waarbij Helene haar dochter in het restaurant is om haar verjaardag te vieren. Het is zo goed in beeld gebracht. De emotie voel je en het acteerspel van de twee acteurs is heel goed.

Mijn conclusie is dan ook dat ‘Burnt’ een film is dat een andere kant van de acteur Bradley Cooper laat zien. Geen greintje humor komt er in voor en dat is een verademing om de acteur zo te zien. De mix van de gerechten, drama en het vastleggen op beeld vormen een geheel dat je niet mag missen.

This made my day music
My Music Week: Giorgio Moroder, Kylie Minogue, Sam Smith, Beyonce, Rihanna and Kelly Clarkson