Weet Brie Larson met Captain Marvel te scoren voor Marvel?
Bron: The Walt Disney Company & Filmdepot | Captain Marvel

Captain Marvel Review

Voordat ‘Avengers: Endgame‘ uitkomt, wilt Marvel er zeker van zijn dat jij snapt welke kant het verhaal op gaat. Want er zijn een aantal nieuwe elementen die worden geïntroduceerd. Waardoor ‘Fase 4’ oftewel een nieuwe lading films een nieuwe rode draad hebben. Het is tijd voor de recensie van ‘Captain Marvel’. Want heeft Marvel er goed aan gedaan om met de eerste vrouwelijke superheldin te komen?

Natuurlijk zijn er meerdere superheldinnen, zoals Scarlet Witch, Black Widow en Shuri. Toch wilde Marvel zijn concurrentie Warner Bros achterna, door met een film te komen waar een vrouw de hoofdrol in heeft. Het was de eer aan Brie Larson om in de rol van Carol Danvers te kruipen. Met een Oscar op zak zou dat voor volle bioscoop zalen en goede recensies moeten zorgen.

De jaren ’90 was tot nu toe verborgen periode uit de geschiedenis van het Marvel Cinematic Universe. Met ‘Captain Marvel’ krijg je een eerste blik in de geschiedenis. Carol Danvers’ reis wordt gevolgd wanneer zij één van de machtigste superhelden van het universum wordt. Terwijl een galactische oorlog tussen twee buitenaardse rassen de aarde bereikt, bevindt Danvers zich samen met een groepje bondgenoten middenin deze draaikolk.

Met de komst van Carol Danvers oftewel Captain Marvel, moet de krachtigste superheldin van de Marvel Cinematic Universe in beeld zijn gekomen. Tot nu is dat zeker het geval, en daarom wil ik direct beginnen met mijn min punten van de film. In de loop van ‘Captain Marvel’, zie je dat Carol wordt getraind. Maar hoor je ook dat zij daar zes jaar mee bezig is geweest. Een lange tijd, waardoor je heel goed in het vechten kan zijn.

Captain Marvel kon een aantal verbeteringen gebruiken

Toch vond was het vreemd, dat zij op het moment dat haar volledige kracht naar voren komt, zij direct de controle had. Want zij kan vliegen en de nodige ruimteschepen tegen houden. Wat goed in beeld werd gebracht, maar dat maakte haar een beetje ongeloofwaardig. Dat klinkt vreemd, omdat het hier om een superhelden film gaat. Maar als mensen kan je niet alles in één keer onder de knie hebben.

Een ander punt wat mij tegen stond was de opbouw van de film. Tot aan de pauze, de helft van de film, gebeurde er weinig wat mij enthousiast wist te maken. Nu moet ik wel zeggen dat de ‘Avengers: Infinity War‘ film de kijker heeft verwend. Daar bleef je kijken, want van begin tot eind was de spanning voelbaar. Hier was dat niet het geval, waardoor de verwachtingen moesten worden bijgesteld.

Wat voor mij moest worden bijgesteld, waren een aantal punten in de film. Zoals het moment waar Fury zijn oog verliest of dat de kleuren van Captain Marvel haar pak van groen naar blauw en rood veranderen. De makers hadden er voor kunnen kiezen om dat groot aan te pakken. Toch is daar niet voor gekozen, wat voor mij een gemiste kansen waren.

De effecten zijn, zoals je van Marvel kan verwachten, heel erg goed. Samuel L. Jackson en Clark Gregg kregen een digitale make-over. Zij hebben een verjongingskuur gehad, wat er heel goed uitzag. Tot nu toe kon je in films zien dat de computer het één en ander had bewerkt. In ‘Captain Marvel’ viel het aan het begin op, maar in de loop van de film ging dat naar de achtergrond.

De makers van Captain Marvel hebben er voor gezorgd dat het verhaal is verweven met de MCU

Mocht jij ‘Captain Marvel’ nog niet hebben gezien? Lees niet verder, en kom terug als jij de Marvel film hebt gezien. Want er zit een bepaalde twist in de film. Waarbij de ware aard van de Kree en de Skrulls wordt onthuld. Tot nu toe werd duidelijk gemaakt dat de Skrulls geen goede intenties hadden, waardoor een aantal vervolg verhaallijnen al duidelijk klaar lagen. De twist, kan daar nog steeds voor zorgen. Toch zorgde dit bij mij voor de nodige verwarring.

De makers van ‘Captain Marvel’ hebben er voor gekozen om de band tussen vrouwen duidelijk terug te laten komen. Wat heel goed is, normaal gesproken worden vrouwen als rivalen neer gezet. Nu helpen zij elkaar om verder te komen met, bijvoorbeeld het werk of in het algemeen met het leven.

De aanknopingspunten naar de voorgaande Marvel films waren heel goed verwerkt. Het lag er niet al te dik boven op, waardoor het als een goede stap en verhaal aanvoelde. Zoals de tesseract, Fury en Ronan. Waardoor je tijdens het kijken terug gaat naar de andere films als ‘Guardians of the Galaxy’.

Is de Captain Marvel film aan te raden om te gaan kijken?

De rol van Goose komt aan het begin over als een normale kat. Toch is hij als Flerken een leuke toevoeging aan ‘Captain Marvel’. Wat voor de nodige humor met zich mee brengt. Waar hij vandaan komt was mij geheel onduidelijk, maar wat mij betreft kan hij blijven.

Al met al kan ik jou ‘Captain Marvel’ zeker aanraden om te gaan kijken. De film heeft een aantal nieuwe elementen die in de toekomst van de MCU terug gaan komen. Waardoor het van belang is dat je deze film gaat zien. Het is geen perfecte film, want er zijn een aantal punten die anders hadden gekund. Toch is het vermakelijk, en hopelijk is de tweede solo film nog beter. Zoals Captain America dat een aantal jaar geleden ook voor elkaar kreeg.

Beste film en serie posters – Week 24