On demand dienst HBO komt met een hele belangrijke geschiedenis, namelijk over Chernobyl
Bron: Yves Alarie & Unsplash | Chernobyl

Chernobyl Review

Het is een tijd geleden dat ik voor een HBO serie heb gezeten. Dit omdat het bijna onmogelijk wordt gemaakt, om de content op de streamingdienst of on demand dienst voor een betaalbare prijs te kunnen kijken. Er werd de afgelopen flink geschreven en gesproken over de nieuwe HBO mini-serie ‘Chernobyl’. Door al de positiviteit kon ik natuurlijk niet achter blijven, en heb de vijf afleveringen bekeken. In de recensie deel ik mijn ervaring en indrukken van de serie.

In 1986 ontplofte in de toenmalige Sovjet-Unie, in Oekraïne, een kernreactor. Straling schoot de atmosfeer in en niet alleen vlakbij de reactor, maar tot ver in West-Europa waren de gevolgen van de ramp zichtbaar. Over de ramp, de bestrijding en het politieke wegduiken voor de verantwoordelijkheid gaat Chernobyl, een HBO-miniserie.

(bron: Ziggo.nl)

Toen de ramp in 1986 plaatvond was ik nog lang niet geboren, waardoor ik de verhalen van de gigantische ramp alleen heb gehoord. Tot op de dag van vandaag had ik weinig tot niets gezien. Wat ik heel interessant vond van de makers van de serie, is dat zij het voor elkaar hebben gekregen om het spannend en informatief te maken. Zodat de generaties die daarna zijn geboren, het verhaal en hoeveel impact de ‘Chernobyl’ ramp heeft gehad met eigen ogen kunnen zien.

Van HBO mag je verwachten dat er alles aan wordt gedaan om een mini-serie als dit tot een top serie te maken. Dat is zeker gelukt, want er is aan alles gedacht. De verschillende decors zien er prachtig uit, en het lijkt er namelijk op of je terug in de tijd bent gegaan. Het geheel is op een realistische manier neer gezet, ook mede dankzij het acteer werk.

De kwaliteit van de mini-serie Chernobyl is van ongekende hoogte

Ik kende verschillende acteurs van andere films. Zoals: Jared Harris, Stellan Skarsgård en Robert Emms. Voor mij waren het twee seconden dat ik uit de serie werd gehaald, om vervolgens erin te worden gezogen, en voor de volle honderd procent te geloven dat de acteurs en actrices de personen uit het verleden zijn.

Wat ik ook wel logische vindt is dat HBO en de makers er voor hebben gekozen om het verhaal op een aantal punten aan te passen. Zodat het voor de kijker wat interessanter maakt om te blijven kijken. De verhalen van ‘Chernobyl’ zijn en blijven afschuwelijk, alleen weten de makers er voor te zorgen dat het op beeld nog gruwelijker is.

Bron: Hugh Mitton & Unsplash | Chernobyl

De mensen van de make-up hebben alles uit de kast gehaald om de aftakeling zo realistisch in beeld te brengen. Tijdens bepaalde scenes moest ik wegkijken, omdat het er heel pijnlijk en onmenselijk in beeld werd gebracht. Dat betekend dat de makers het heel goed hebben gedaan. Het verhaal zelf heeft mij laten in zien, hoe weinig er bekend was over de mogelijk schade. Ook de manier waarop men met de ramp om ging was voor mij heel bizar en onwerkelijk.

Is de succesvolle HBO mini-serie het aanraden waard?

Het succes heeft er namelijk voor gezorgd dat zij ‘Breaking Bad‘ van de IMDB troon hebben gestoten. Want ‘Chernobyl’ heeft namelijk een 9,7 als cijfer gekregen. Toch ben ik niet zo laaiend enthousiast als dat de meeste mensen online en in verschillende televisie programma’s zijn. Een HBO mini-serie als ‘Chernobyl’ kan ik heel erg waarderen, alleen voelde het als een geschiedenisles met heel veel spanning, dan een spannende serie.

Bij andere series gaat het verhaal of de spanning onder mijn huid zitten, dat gevoel had ik hier niet bij. Mijn conclusie is dan ook, dat de HBO mini-serie het kijken meer dan waard is. De energie en tijd die de makers achter en voor de schermen hebben geleverd is namelijk fantastisch. Voor de jongere generaties is het nodig om de geschiedenis mee te krijgen, en met ongeveer vijf uur weet je zo goed als alles. Anders zou ik voor een wat positievere serie gaan om je vrije tijd mee door te komen.

Pixar laat het bekende speelgoed terugkeren, Doo Toy Story 4 te lanceren
Toy Story 4 Review