Bron: Dean Buscher & Netflix | Chilling Adventures of Sabrina: A Midwinter's Tale

Chilling Adventures of Sabrina: A Midwinter’s Tale Review

Netflix lanceert uit een onverwachte hoek de kerstspecial Chilling Adventures of Sabrina: A Midwinter’s Tale

Netflix lanceert uit een onverwachte hoek de kerstspecial Chilling Adventures of Sabrina: A Midwinter's Tale
Bron: Dean Buscher & Netflix | Chilling Adventures of Sabrina: A Midwinter’s Tale

Als je het eerste seizoen van ‘Chilling Adventure of Sabrina‘ hebt gezien, zou je niet direct verwachten dat er een kerstspecial werd gemaakt. Netflix wist een aantal weken voordat ‘A Midwinter’s Tale’ werd gelanceerd te komen met een interessante teaser. Want wie wilt er niet de kerst vieren met de magische familie Spellman?

De aflevering van 55 minuten is bedoeld voor de fans, die niet kunnen wachten tot dat seizoen twee online gaat komen. Dat is ook direct het probleem van de extra tijd in deze donkere wereld. Je krijgt als kijker te maken met een aantal hints in het voorgaande seizoen, plus de problemen die letterlijk zijn blijven liggen. Want in de eerste twintig minuten van ‘A Midwinter’s Tale’ zie je hoe Sabrina langs de verschillende mensen gaat. Om te kijken hoe het met hen gaat, en of zij kunnen helpen met het één en ander.

Aan de ene kant kan je ook niet verwachten dat je een gezellige en warme aflevering van ‘Chilling Adventures of Sabrina’ krijg te zien. Want na het zien van het Satanische eerste seizoen, wordt deze lijn ook doorgevoerd in kerst. Er wordt stil gestaan bij de viering van de feestdag. Want mensen in de omgeving vieren dat, maar er wordt zeker gekeken naar de donkere dagen. Alsof dat de ultieme feestdagen zijn voor Satan en zijn volgelingen.

Is de horror en kerst een goede combinatie in A Midwinter’s Tale?

Daar komt bij dat Sabrina zich voor de zoveelste keer in de problemen werkt. Het is goed bedoeld, maar het loopt in de soep en de tantes die moeten helpen. Tijdens het tweede deel van ‘A Midwinter’s Tale’ krijg je een portie horror voor je kiezen, dat ik heel graag terug zou willen zien in het tweede seizoen. Waarbij jij je als kijker voor even naar een horror film verplaatst.

Is de horror en kerst een goede combinatie in A Midwinter's Tale?

Nu moet ik heel eerlijk bekennen, dat mijn verwachtingen anders waren. Toch weet Netflix te verrassen met de special. Want je krijgt geen special, waarbij er een verhaal wordt voorgelezen. Of dat het een aflevering is dat los staat van de seizoenen. Met ‘A Midwinter’s Tale’ weet Netflix het een must om naar te kijken. Anders mis je een aantal grote veranderingen in het verhaal.

Ondanks alles kreeg ik wel een kerst gevoel van deze aflevering. Het verhaal had kunnen worden gebruikt in een reguliere aflevering, maar de makers kozen er voor om dat niet te zien. Omdat alles op een bijzonder kerst-achtige manier is versiert. Het is donker, maar wel herkenbaar kerst. Alsof ‘The Nightmare Before Christmas’ is vertaald naar de serie. Het leukst vond ik wel, dat ik enthousiast werd voor het komende seizoen.

Creative Blog
Filip Hodas laat vergaande pop cultuur zien