NAME THAT TUNE – In Disney•Pixar’s “Coco,” Miguel’s love of music ultimately leads him to the Land of the Dead where he teams up with charming trickster Hector. “Coco” features an original score from Oscar®-winning composer Michael Giacchino, the original song “Remember Me” by Kristen Anderson-Lopez and Robert Lopez, and additional songs co-written by Germaine Franco and co-director/screenwriter Adrian Molina. Also part of the team is musical consultant Camilo Lara of the music project Mexican Institute of Sound. In theaters on Nov. 22, 2017. © 2017 Disney•Pixar. All Rights Reserved.

Coco Review

Vier samen met Miguel de Mexicaanse feestdag Día De Los Muertos in de animatie film Coco

Coco Movie Poster

Animatiestudio Pixar staat bekend om de gevoelige films waar moeilijke onderwerpen worden besproken. Dat geldt ook voor de nieuwe animatie film Coco. De film zet de Mexicaanse feestdag Día De Los Muertos centraal. Daar worden de voorouders in het zonnetje gezet. Je staat stil bij de voorouders en wat zij voor de familie hebben gedaan. Het is een feestdag waar je de plank mis mee kan slaan.

Maar wisten de regisseurs Lee Unkrich en Adrian Molina samen met de script schrijvers Jason Katz en Matthew Aldrich het verhaal goed neer te zetten en verlopen? De film Coco is voor 31 oktober in premiere gegaan in Mexico. Het is daar een groot succes en wordt omarmd door de bioscoop bezoekers. Dat betekend een goed voorteken. Maar kan de film zich bij de andere klassiekers van Pixar voegen? Je leest het in de recensie van Coco, na het verhaal en de trailers van de film.

Mocht je naar de bioscoop gaan om de film te gaan zien? Bereid je goed voor want Pixar en Disney hadden besloten om Olaf’s Frozen Adventure ervoor te zetten. Het is een short animatie van 21 minuten dat eerst op Disney’s televisiezender ABC uit te zenden. Alleen is er op een gegeven moment voor gekozen om het voor Coco de zetten. Maar Mexico en de Amerikaanse bioscoop bezoeker konden dit niet waarderen. De recensie van de short komt in de komende dagen online.

Dit is Coco

Miguel is een enthousiaste, twaalfjarige jongen die in Mexico woont. Hij ontdekt een eeuwenoud mysterie dat hem naar een bijzondere en onverwachte reünie leidt. Tijdens Día De Los Muertos komt Miguel terecht in de fantastische wereld van de doden. Daar ontmoet hij de oudere generatie, leert hij wat zijn plaats binnen de familie is en hoe families door de tijden heen verbonden blijven door een eenvoudige herinnering.

De recensie van Coco

Pixar neemt een risico door de feestdag Día De Los Muertos te gebruiken in de film Coco. Een stap die zij voorzichtig en met respect hebben benaderd. Het animatie team heeft er alles aan gedaan om de voorouders niets als enge wandelende skeletten te laten lijken. Door ze menselijk mogelijk te laten bewegen en eruit te laten zien valt het op een gegeven moment niet zo heel erg op.

Wat je van Pixar kan verwachten is een kleurrijke en zo vrolijk mogelijke wereld waar Miguel in terecht komt. Het ziet er prachtig uit en er is aan alles gedacht. Dat zie je tot in de kleinste details. Bijvoorbeeld de prachtige blaadjes die een brug vormen om van de mensen wereld naar de wereld waar zijn voorouders zijn. Maar ook dat de ribbenkast van Miguel beweegt zodat hij kan ademhalen.

Het verhaal van Coco is wat je er van verwacht. Een film met een boodschap waarvoor je de zakdoeken zeker mee moet nemen. Naast de dood wordt het onderwerp dementie ook aangesneden. Het is niet op de voorgrond maar je herkend het direct wanneer het in de film Coco gezien of wordt besproken. Het verhaal springt van het emotionele naar het vrolijke, soms is de overgang wat abrupt. Maar het wordt daardoor niet te zwaar voor een animatie film.

Coco Still

Pixar heeft in de animatie film Coco een boodschap verwerkt

Ik ga niet al te veel verklappen hoe het verhaal van begint tot eind verloopt. Het is niet zo’n grote verrassing, want als volwassenen kan je de puzzelstukken al vrij snel in elkaar leggen. De boodschap is wel heel gaaf, want het wilt duidelijk maken dat situaties twee verhalen hebben. Maar ook dat je familie er voor je is en elkaar helpt tijdens goed en slechte tijden.

Mocht je zin hebben in een muzikale film waar de Mexicaanse cultuur centraal staat? Dan moet je Coco van Pixar zeker gaan zien. De bioscoopschermen zijn het beste voor deze film, zo zie je alle kleine details waar de makers veel tijd en energie in hebben gestopt.

Childhood ’90s vs childhood nowadays