Bron: Fusion Medical Animation & Unsplash

Corona in de media: van televisie tot in de bioscoop

De maatregelen rondom het virus zijn voelbaar, hoe zichtbaar is de corona in de media?

Miljoenen mensen over de hele wereld zitten al weken thuis, om te zorgen dat COVID-19 zo snel mogelijk wordt uitgeroeid. Dankzij de maatregelen is er op televisie, streaming en in de bioscoop een heleboel veranderd. In dit blog bericht hoe de corona in de media heeft huisgehouden. Want tot nu toe heeft het verschillende uitgepakt, dat verscheelt per medium.

De grootste klappen zijn gevallen in de film wereld. Toen het virus in Azie begon, zag je dat de verschillende filmstudio’s maatregelen gingen treffen. De film dat de grote verschuiving tot stand bracht was ‘James Bond: No Time To Die‘. MGM Studio’s wilde er zeker van zijn dat er genoeg bioscoop bezoekers kunnen maar ook willen gaan. Niet veel later ging de ene na de andere studio overstag.

Disney, Warner Bros, 20th Century Fox, STX Entertainment en Lionsgate maakte stuk voor stuk bekend hoe de schema er in de toekomst uit komt te zien. Tot nu toe gaat de filmwereld er vanuit dat de bioscopen in de loop van juni op gaan. De films die het grote publiek moeten gaan trekken zijn ‘Tenet‘ van Warner Bros en ‘Mulan‘ van Disney.

Terwijl de opnames op pauze stonden, de acteurs en actrices thuis zaten probeerde de verschillende filmstudio’s wel wat geld te verdienen. Universal Animation ging de andere studio’s voor om digitaal de grenzen op te zoeken. Want hoe ga je een splinternieuwe film lanceren? ‘Trolls World Tour‘ was de verantwoordelijke om dat te testen. In Nederland komt de animatie film in oktober uit, maar in Amerika is het nu al een grote hit.

De filmstudio’s proberen creatief om te gaan met de maatregelen

De maatregelen rondom het virus zijn voelbaar, hoe zichtbaar is de corona in de media?
Bron: Edwin Hooper & Unsplash | Corona in de media

Universal was zo enthousiast over de opbrengst, dat de filmstudio in de toekomst bepaalde films tegelijk digitaal en in de bioscoop willen lanceren. Dat plan schoot in het verkeerde keelgat, want de bioscopen zagen bakken met geld aan hun neus voorbij gaan. Het laatste woord is hier nog niet over gesproken. De toekomst zal het uitwijzen wat de stand in relatie tussen Universal en de bioscopen is.

Het lijkt erop dat het succes van Universal aanstekelijk is, en Disney kwam snel over de brug met een aantal titels. Eerst werd bekend gemaakt dat ‘Frozen 2‘ en ‘Star Wars’ versneld naar Disney Plus kwamen. In Amerika staat ‘Onward’ ook op Disney’s streamingdienst. Vanaf 15 juni is ‘Artemis Fowl‘ bij Disney Plus te zien is. Nog geen week geleden werd de bioscoop versie van ‘Hamilton’ terug gevloten. Disney Plus zal deze versie vanaf 3 juli op de streamingdienst hebben staan.

Het antwoord van Warner Bros is dat de animatie film ‘Scoob!‘ in Amerika online te koop is. Voor een bedrag van vijfentwintig dollar ben je eigenaar van de film. Helaas is er over de release in Nederland niets bekend. Het lijkt erop dat de verschillende studio’s voorzicht kijken naar de toekomst. Als het gaat om het digitaal lanceren van een film, of het uitstellen van de bioscoop release.

Waar ik heel benieuwd naar ben, is of mensen met het openen van de bioscoop ook gaan. Ook al lijkt de film super leuk om naartoe te gaan. Gedurende de film zit je samen in een afgesloten ruimte. Waarbij de airconditioning de lucht rond circuleert door de bioscoop zaal. Dit klinkt als bangmakerij, toch kan je met bepaalde zaken niet voorzichtig genoeg zijn.

Op televisie is men toe aan positief nieuws

De filmstudio's proberen creatief om te gaan met de maatregelen
Bron: Scheier HR & Unsplash | Corona in de media

Dan in het kort over wat er op televisie gebeurd. In de eerste weken waren de verschillende zenders aan het testen met zogenaamde ‘quarantaine programma’s’. Zo was Beau te zien met een programma vanuit huis en de talkshow ‘Op1′ wordt zeven dagen in de week uitgezonden.

Na één week vol corona nieuws was ik er klaar mee. Bij iedere talkshow, nieuws of ander programma ging het alleen maar het virus. Nu lijkt iedereen blij te zien met de positieve insteek. Het was namelijk zo deprimerend om de hele dag te worden voorzien van nieuws updates. Toch ben ik bang dat de komende maanden duidelijk wordt hoe groot de impact is.

De eerste live shows van programma’s worden uitgesteld of op een andere manier opgenomen. Opnames voor programma’s dat nog moeten worden uitgezonden zijn ook geannuleerd. Het is en zal voorlopig onwennig en vreemd zijn. Wat ook vreemd is om programma’s te zien die voor de corona zijn opgenomen. Waar mensen dicht bij elkaar zitten of om elkaar’s nek hangen.

Welk medium is met de corona in de media de ‘winnaar’?

Welk medium is met de corona in de media de 'winnaar'?
Bron: Glenn Carstens Peters & Unsplash | Corona in de media

De streamingdiensten Disney Plus, Videoland, Netflix en Amazon Prime lijken de grote winnaars te zijn. De producties lagen volledig op zijn gat, en worden nu voorzichtig hervat. Netflix lijkt voorlopig niet zonder content te zitten. Wat een groot plus punt is voor de streamingdienst. Het ene na andere serie of film wordt gelanceerd, dat geldt ook voor Amazon Prime Video en Videoland.

Voor Disney Plus ligt dat toch anders. De streamingdienst van Disney haalt een aantal films en programma’s naar de dienst. Toch zijn de grote titels nog lang niet klaar om te worden gelanceerd. Denk aan de Marvel series of het nieuwe seizoen van ‘The Mandalorian’. In Amerika worden HBO Max en Universal’s Peacock gelanceerd, waardoor de concurrentie tussen de diensten alleen maar groter wordt.

Al met al staan de verschillende mediums niet stil. Je ziet dat de film-, televisie- en streaming wereld zich razend snel aanpast. Dat maakt de corona in de media zo bijzonder. Wat er voor de voeten wordt gegooid, zorgt ervoor dat de creativiteit moet worden gebruikt. Hopelijk kunnen bepaalde dingen als naar de film gaan over een tijd weer. Tot die tijd moeten wij ons aanpassen en zorgen dat zo min mogelijk mensen ziek worden.

Latest Reviews

Ook interessant
Liedjes met liefdesverdriet [Top5]