Weet de film Crawl vol met alligators indruk te maken?

Crawl Review

8
De alligators en acteurs zorgen voor top vermaak!

Als het om rampen films gaat, sta ik niet direct vooraan om de film te gaan kijken. Toch was ik na het zien van de ‘Crawl‘ trailer wel benieuwd wat de makers voor elkaar zouden krijgen. Het budget was 13,5 miljoen, wat voor films heel laag is. Normaal gesproken drukt dat een grote stempel op de film. Hebben de makers mij kunnen verrassen of teleurgesteld? In de recensie ga zal ik de film op een aantal punten beoordelen.

Als een enorme orkaan door Florida raast, negeert Haley de evacuatie-orders en gaat ze haar vermiste vader zoeken. Ze treft hem zwaargewond aan in de kruipruimte van haar ouderlijk huis. Door het snel stijgende overstromingswater komen ze vast te zitten, terwijl de tijd dringt om aan deze alsmaar heviger wordende storm te ontsnappen. Dan komen ze er achter dat dit niet de grootste bedreiging is waar ze mee te maken hebben wanneer ze ontdekken dat levensgevaarlijke alligators hun overgestroomde kelder zijn binnengedrongen.

Mijn verwachtingen had ik naar beneden bij gesteld, waardoor de film ‘Crawl’ mij alleen op een positieve manier konden verrassen. Dat gebeurde al tijdens de eerste vijftien minuten. Regisseur Alexandre Aja koos er namelijk voor om Haley als eerst voor te stellen. Waarbij de belangrijkste elementen in haar leven in beeld werden gebracht. Zoals het zwemmen, haar familie en hoe zij contact hebben.

Gaan de alligators en de acteurs goed samen?

Waardoor ik als kijker tijdens de film met de hoofd karakters mee kon leven. Zonder dat het er te dik boven op zou liggen. Ook al hebben vader en dochter tijdens ‘Crawl’ geen hele hechte band. Wat zij in het verleden hadden opgebouwd was er zeker nog. Zij hebben beide een vechters mentaliteit.

Het gevaar van de alligators blijft dichtbij, toch blijven zij terug komen om elkaar te hebben. ‘Crawl’ scoort bij mij punten door dit in het verhaal te schrijven. Normaal gesproken is het andersom, of draait het om de moeder en dochter band. Naast de emotionele momenten was er genoeg actie.

Barry Pepper en Kaya Scodelario laten zien dat er geen grote productie om de acteurs gebouwd hoeft te worden. Zij hebben er voor gezorgd dat de geanimeerde alligators overtuigend waren. Vooral de reacties van beide acteurs waren heel erg goed. Ook de band tussen vader en dochter hebben zij heel goed neergezet. Als jij voor veel bloed, gevaar en alligators naar ‘Crawl’ gaat?

De film Crawl laat je niet in de kou staan als het om de actie en gebruik van locaties gaat

Dan kan ik jou gerust stellen. De makers hebben het hele pakket in de film gestopt. Wat mij betreft had het best een tandje terug geschroefd kunnen worden. Op iedere plek was er wel een alligator, waardoor Haley en Dave op ieder moment konden worden aangevallen. Dat zorgde voor spanning, terwijl je soms nog moest bijkomen van de vorige actie scene. Ik dacht voorbereid te zijn, niets was minder waar. Want ik schrok regelmatig, van wat er op het grote scherm werd getoond.

Qua locaties is er heel goed nagedacht. Over het algemeen blijf je rondom en in het ouderlijk huis van Haley. Je begint onder het huis en eindigt op het dak. Het lijkt alsof je in het regenachtige Florida bent. Niets is minder waar, want de film is in Servië opgenomen. De makers moeten de nodige effecten hebben gebruikt om de omgeving Amerikaans eruit te laten zien. Het was mij tijdens het kijken van ‘Crawl’ niet opgevallen.

Dat de film midden in de zomer wordt gelanceerd is niet raar. Het past perfect tussen de andere grote zomer blockbusters. De film duurt 87 minuten. Heeft een hoog entertainment gehalte door alle schrik effecten en spanning. Er zit geen moeilijk verhaal in, waardoor jij lekker relaxt in de bioscoop kan zitten. Ik raad jou dan ook aan om de film te gaan kijken op het grote bioscoop scherm. Zo komen alle effecten tot zijn recht.

Het Verhaal8
Acteer werk8
Regie8