Twee werelden komen samen in de drama film Croce e Delizia
Bron: Arti Film & Filmdepot | Croce e Delizia

Croce e Delizia Review

7.1
Twee werelden komen samen in de Italiaanse drama film

Als het om representatie gaat in films, gebeurd er vandaag de dag best veel. Zeker als je naar de arthouse films kijkt, want de grote filmstudio’s proberen zo min mogelijk risico’s te nemen. Toch lijkt Warner Bros Italië dat te doen met ‘Croce e Delizia’. De film heeft een verhaal te vertellen, maar wordt in een lichte vorm gegoten om het entertainment te maken. In de recensie van de film ga ik verder in op de boodschap, sfeer, acteerwerk, muziek en representatie.

De rijke kunsthandelaar Tony heeft zijn familie uitgenodigd in zijn prachtige villa aan de Middellandse Zee. Het gastenhuis heeft hij verhuurd aan de weduwnaar Carlo en zijn familie. Tijdens een gezamenlijk diner kondigt Tony aan dat hij opnieuw gaat trouwen. Dit nieuws wordt met grote vreugde ontvangen, maar dan wordt duidelijk dat hij met Carlo in het huwelijk wil treden. De kinderen reageren allen verschillend op dit nieuws…

Vanaf de eerste seconden van de film, weet regisseur Simone Godano er voor te zorgen om de sfeer goed neer te zetten. Ook al ben ik zelf nog nooit in Italië geweest, ik krijg wel zin om naar het zuiden te reizen. Gedurende de film bleef de sfeer heel goed, mede dankzij de locaties. Maar ook door de muziek, want die zorgen voor de sfeer en zo nu en dan voor de emoties. Wat een hele grote rol had was dat bij verschillende scenes eerst werd gekeken waar de karakters nu waren.

Er zit meer achter het verhaal dan dat van te voren lijkt te zijn

Bijvoorbeeld op een feest, het balkon of bij het zwembad. Waardoor ik het gevoel had naast de twee families op vakantie te zijn. Laat ik direct het minst positieve mededelen. Het kan zijn dat mijn ervaring met Italiaanse films niet heel goed is, maar het acteer werk was niet perfect. Misschien hoort dit bij Italiaanse drama films, voor mij was het soms iets te veel van het goede. Het was niet zo slecht dat ik mij eraan stoorde of uit de film haalde.

Het verhaal van ‘Croce e Delizia’ is oké, het draait in eerste instantie om de mededeling die beide vaders hebben te melden. Toch krijg je in de loop van de film door dat er meer achter zit. Want beide vaders hebben hun bagage in de rugzak zitten. Waardoor je naarmate het einde van de film nadert, door krijgt wat karakters drijft om op een bepaalde manier te handelen. Het draait vooral om de kinderen van beide vaders.

Hoe de kinderen zich in het verleden hebben gevoeld en dat komt er na de belangrijke mededeling uit. Ik was bang dat de film alleen zou draaien om het saboteren van de trouwerij, maar er zat meer diepgang in dan van verwacht. Wat ‘Croce e Delizia’ een hele leuke film maakt om naar te kijken. Verwacht geen hoogstaande film, waar zware grenzen worden verlegd.

Is de representatie in Croce e Delizia goed genoeg?

Het laat juist zien hoe mensen op verschillende manieren met een grote verandering om kunnen gaan. Maar ook hoe zij in de loop der jaren zijn gevormd. Zoals Penelope, haar hele leven heeft zij het gevoel in de schaduw van andere te hebben gestaan. Nu Carlo om de hoek komt kijken, is haar vader wederom uit het zicht verloren. Beide vaders en daarmee ook de gezinnen lijken lijnrecht tegen over elkaar te staan. Vooral de manier waarop zij in het leven staan is heel verschillend.

Dat is gedurende ‘Croce e Delizia’ een grote zoektocht om dat dichter bij elkaar te krijgen. Nu wilde ik het over de representatie hebben van de LGBTQIA+ gemeenschap. Want daar draait het ook om in de film. De hoofdrollen worden vertolkt door twee heteroseksuele mannen. Normaal gesproken zou ik er voor zijn om dan ook homoseksuele mannen te casten.

In dit geval is dat anders, want zij spelen twee mannen die bij toeval op elkaar verliefd zijn geworden. Dat krijg tussen neus en lippen door te horen. Daar blijft het niet bij, want ik had graag meer diepgang of achtergrond informatie willen zien. Nu werd het verteld, alleen zou het met flashbacks beter zijn overgekomen. Al met al raad ik jou toch aan om ‘Croce e Delizia’ te gaan kijken. Het is een hele vermakelijke film, met een goede sfeer, muziek en een leuk verhaal om naar te kijken.

Croce e Delizia Review
De drama film 'Croce e Delizia' heeft meer in zijn mars dan dat je in eerste instantie zou verwachten. Het laat zien hoe twee verschillende werelden samen weten te komen. Er moet eerste een lange weg worden bewandeld voordat het zover is.
6.5
6
8