Bron: Cinéart Nederland & Filmdepot | De Broemde Bereninvasie van Sicilië

De Beroemde Bereninvasie van Sicilië Review

0
7.4
Het verleden en heden komen samen

Het werk van Dino Buzzati wordt in de film De Beroemde Bereninvasie van Sicilië tot leven gebracht

Vandaag de dag proberen animatie studio’s de overgebleven verhalen op een zo origneel mogelijke manier te vertellen aan het publiek. Zo werd het verhaal van de sneeuwkoningin meerdere malen herschreven en kwam het uit als ‘Frozen’ in de bioscoop. Voor een ander verhaal ‘De Beroemde Bereninvasie van Sicilië’ gaan we naar Italië. Waarin je in de kleurrijke wereld gevolg met fantasie van schrijver, dichter, schilder en journalist Dino Buzzati.

Het verhaal werd als eerst uitgebracht in 1945, en heeft meerdere Italiaanse generaties weten te raken. Zo ook regisseur Lorenzo Mattotti. De verschillende boeken van Buzzati heeft hem op vele vlakken geïnspireerd. Toen de het boek in 2015 opnieuw werd uitgebracht, was het een kwestie van tijd dat het verhaal als animatie film tot leven zou komen. Het is eindelijk zover en er is veel over te zeggen. In de recensie zal ik de verschillende vlakken uitlichten.

Het verhaal van ‘De Beroemde Bereninvasie van Sicilië’ gaat over een berenvolk, dat naar de mensenwereld trekt om de ontvoerde zoon van hun koning op te sporen. Lang geleden verdween Tonio, de zoon van de berenkoning Leonzio. Vastberaden om zijn zoon terug te vinden, vertrekt Koning Leonzio samen met het berenvolk richting de mensenwereld voordat de strenge winter aanbreekt. Een onbetrouwbare tovenaar, een reusachtig zeemonster en een sluwe mensenkoning maken het de beren haast onmogelijk de mensenwereld te bereiken en naar Tonio te zoeken. Maar Leonzio geeft niet op. Uiteindelijk bevalt het leven onder de mensen de beren wel. Tot ze de slechte gewoontes van de mensen beginnen over te nemen.

Ik ben een groot fan van animatie films. Daarom vind ik het zo leuk dat er vandaag de dag op verschillende manieren wordt geanimeerd. Als alle animatie films er het zelfde uit zouden zien? Dan wordt het een saaie bedoeling in de bioscoop. Wat de makers van ‘De Beroemde Bereninvasie van Sicilië’ hebben gedaan, is gekeken naar de bron van het verhaal.

Hoe heeft Dino Buzzati het verhaal opgeschreven, maar vooral getekend? Je ziet dat de makers de stil van Buzzati hebben gepakt, en het naar deze tijd hebben gebracht. Zodat het de verschillende generaties van nu kan vermaken. Regisseur Lorenzo Mattotti heeft verder gekeken en tot in de kleinste details het werk, waar hij inspiratie door krijgt in de film verweven.

Door bijvoorbeeld het verhaal door een man en een kind te laten vertellen. Zodat je een Voice-over hebt om het verhaal te ondertitelen. Zodat de kijker wordt meegenomen, en snapt wat er aan de hand is. Volgens Mattotti: ‘ligt er een stem over het werk van Buzzati’. Het kon dus niet ontbreken bij deze animatie film. Wat ik grappig vond om te zien, was dat de makers zelf zo ver zijn gegaan om het origineel in de film te verwerken.

Het verhaal van De Beroemde Bereninvasie van Sicilië heeft voor iedere generatie een boodschap

De tekening uit het boek, als kunst in het paleis is opgehangen. Waardoor je nog beter kan zien waar de inspiratie vandaan komt. De 2D animatie vond ik een verademing om naar te kijken, je ziet over het algemeen 3D animatie. Waardoor ik de films met 2D nog meer kan waarderen. Het brengt bij mij een nostalgisch gevoel naar boven, alsof je naar een klassieke film zit te kijken. Plus dat de stijl van animeren van de film er voor zorgt, dat het verhaal aan je wordt voor gelezen. Je kijkt als ware naar de plaatjes die in het boek zijn getekend.

Volgens kijkwijzer is de film ‘De Beroemde Bereninvasie van Sicilië’ geschikt voor kijkers van 6 jaar en ouder. Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Omdat de animatie en lichte kleuren, niet weergeven wat de donkere verhaal elementen willen laten zien. Zoals de boodschap van de film. Zoals hoe verschillende volkeren op de wereld met elkaar omgaan. De beren worden voor dom en naïef aangezien en daardoor onderschat.

Andersom worden de mensen afgeschilderd als wrede, slinkse en sluwe figuren. Waarbij de mens zichzelf altijd op de eerste plek zet, wanneer er een beter aanbod komt. Het originele verhaal komt misschien uit 1945, toch blijft het onderwerp migratie en intergratie een groot onderdeel in de maatschappij spelen. Waar het verhaal van ‘De Beroemde Bereninvasie van Sicilië’ ook aandacht aan lijkt te geven.

Het verhaal en de animatie is geschikt voor jong en oud. Het boek zelf geeft de leeftijdsgrens 9 tot 99 jaar. Wat mij betreft geldt dat ook voor de film. De makers hebben er alles aan gedaan om het op een zo eervolle manier te maken. Zodat Dino Buzzati er trots op zou zijn. Ik raad je zeker aan om de film te gaan kijken!

Regisseur Lorenzo Mattoti krijgt veel inspiratie van Dino Buzzati's werk. Dat zie je in 'De Beroemde Bereninvasie van Sicilië' in alles terug. Van de animatie, het verhaal vertellen tot en met de boodschap. De film ademt het werk van Buzzati.
7
7.5
7.5