Tegenpolen komen samen in de Netflix film Dumplin
Bron: Bob Mahoney & Netflix | Dumplin

Dumplin Review

0

Bron: IMDB & Netflix | Dumplin

Eind vorig jaar kwam Netflix met de nieuwe film ‘Dumplin’. Waarin Jennifer Aniston en Danielle MacDonald de twee tegenpolen en tegelijkertijd moeder en dochter spelen. Het geheel is geregisseerd door niemand minder dan, Anne Fletcher. Je kan haar voorgaande werk kennen. De titels: ‘The Proposal‘, ’27 Dresses’ en televisie serie ‘This Is Us’ kunnen bekend in de oren klinken.

Dumplin, beter bekend als Willowdean, is de plus-size, tienerdochter van een voormalige schoonheidskoningin, die zich aanmeldt voor het spektakel van haar moeder als een protest dat escaleert wanneer andere deelnemers haar voetstappen volgen, een revolutie teweegbrengende de spektakel en hun kleine Texas stad.

De afgelopen maanden zijn er verschillende films uitgekomen waarbij de muziek als rode draad door de film ging. Denk aan ‘Bohemian Rhapsody‘, ‘Rocketman‘ en ‘Yesterday’. De makers hebben er voor gekozen om een artiest of band te pakken en die over de hele film uit te smeren. Dat hebben de makers van ‘Dumplin’ ook gedaan. De country zangeres Dolly Parton is overal terug te vinden, maar vooral te horen.

Ik ben bekend met een aantal nummers, maar de film laat mij op een positieve manier kennis maken met een aantal andere grote hits. De manier waarop Anne Fletcher het geheel in beeld heef gebracht, in combinatie met de muziek, pakte heel goed uit. Je krijgt het gevoel van de film dat een artiest als Dolly Parton heel veel betekend voor Willowdean en haar tante. Van de feestjes, spreuken om een ander op te beuren tot en met de bar waar de drag queens met de muziek optreden.

De emoties gaan alle kanten op in de film van Anne Fletcher

Bron: Bob Mahoney & Netflix | Dumplin

Mijn verwachten voor ‘Dumplin’ waren heel erg laag, en sinds de release heb ik te lang getwijfeld om de film te gaan kijken. Toch wist de film mij op een hele positieve manier te verrassen. Vanaf de eerste minuten trok de film je mee in het gevoel en ontstond de interesse en connectie. De emoties gingen alle kanten op, waardoor de film je het ene moment konden laten lachen. Twee minuten later had ik een brok in mijn keel vanwege een scene waar de tranen eruit moesten komen.

Een film als deze, wilt een bepaalde boodschap meegeven. De kijker kan zichzelf in een bepaald karakter herkennen, dat had ik met Willowdean. Soms probeer je voor iets te staan, maar als je eenmaal onderweg bent loop je gigantisch vast. Dan heb je een zetje in de goede richting nodig om verder te komen.

De boodschap van ‘Dumplin’ is de acceptatie van mensen. Hoe je eruit ziet maakt niet uit, iedereen heeft een verhaal. De persoon is belangrijker dan de buitenkant. Wat vooral naar voren wordt gebracht is de acceptatie van jezelf. Andere kunnen heel veel over je zeggen, positief en negatief. Zolang jij jezelf niet accepteert, kom je niet verder in het leven.

De makers hebben breed scala aan mensen in de spotlight gezet

Bron: Bob Mahoney & Netflix | Dumplin

Waar de makers ook in zijn geslaagd, is de manier waarop verschillende culturen en groepen in beeld worden gebracht. Van de gelovige tot en met de drag queens, er is voor bijna iedereen vertegenwoordiging. Er had meer diversiteit qua afkomst gemogen. Er waren een aantal mensen met een getinte of donkere huidskleur. Alleen waren zij als cameo te zien.

De film ‘Dumplin’ is wat mij betreft een hele goede film om te gaan kijken bij Netflix. Toch was er één ding waar ik mijn vraagtekens bij had. Namelijk het liefdesleven van Willowdean. Zij heeft een oogje op Bo, maar dat gaat na een aantal gesprekken in een stroomversnelling. De makers hadden hier meer aandacht aan mogen geven, want het is er en wordt direct aan de kant gegooid. Waardoor de impact er niet is, en ik op dat punt niet het gevoel had dat er iets op het spel stond.

Heb jij een Netflix abonnement? Dan raad ik jou zeker aan om ‘Dumplin’ te gaan kijken. De emoties weten goed binnen te komen en het acteer werk is goed. Waardoor de bijna twee uur durende film voorbij vliegt. Heb jij de film al gezien? Laat hieronder jou eigen recensie achter.

Dreamworks komt in 2020 met een nieuwe film, het is nu tijd voor de Trolls World Tour trailer
Trolls World Tour Trailer