Regisseur Rúnar Rúnarsson laat met de film Echo zien, hoe de mensen in IJsland de feestdagen vieren
Bron: De Filmfreak & Filmdepot | Echo

Echo Review

Bron: De Filmfreak & Filmdepot | Echo

De feestdagen komen eraan en dan draait het om zoveel mogelijk samen zijn met de mensen van wie jij houdt. In de film ‘Echo’, dat sinds 12 december op Picl is te zien, heeft regisseur Rúnar Rúnarsson dat als onderwerp gekozen. Want hoe bereiden de mensen in IJsland zich voor op de feestdagen? Dat lijkt wel de rode draad van de film te zijn. Met de recensie kan jij je voorbereiden. Want de film heeft geen duidelijk begin of eind, of karakters die de film kunnen dragen.

Terwijl de mensen zich opmaken voor de feestdagen, valt een bijzondere stemming over het eiland. Iedereen lijkt opgewonden of nerveus. Sommigen zijn alleen, anderen komen bij elkaar. Middenin het land staat een boerderij in brand. Op en school spelen de kinderen het kerstverhaal. Een mens wordt geboren, een ander begraven. In een museum maakt een moeder ruzie met haar ex-man.

De regisseur wilde met ‘Echo’ een menselijke eindejaarsfilm uit IJsland maken. Dat is hem zeker gelukt, want je gaat als kijker mee met de verschillende bewoners van het land. De film oogt niet als een grote blockbuster, toch moet jij als kijker goed blijven opletten. Want tijdens bepaalde scenes zie je verschillende interacties of momenten voorbij komen. Zoals dat mensen staan te praten, terwijl er ondertussen een huis voor hun neus afbrand.

De 56 ogenschijnlijk on-verbonden scenes schetst ‘Echo’ een warm portret van een moderne samenleving en diens bewoners, met hun emoties, hun behoeftes, maar bovenal hun menselijkheid. Dat is wat de maker Rúnar Rúnarsson wilt laten zien. Toch krijg ik tijdens bepaalde scenes het gevoel dat er ook een contrast wordt getoond. Want als een samenleving zich voorbereid op de feestdagen, moet het draaien om de mensen om je heen.

De 56 verschillende scenes laten zonder filter een variatie een gebeurtenissen en emoties zien

Bron: De Filmfreak & Filmdepot | Echo

Althans daar zou je vanuit gaan. Toch laat ‘Echo’ een beeld zien dat het om de mensen zelf draait. Van een sporter dat alleen in IJsland is tijdens de feestdagen, tot en met verslaafde man met hoop, dat hij de kerst in zijn huis kan blijven wonen. Waardoor ik continue bleef wisselen tussen emoties.

Het ene moment zie je een groep mensen waar je vrolijk van wordt. Terwijl een volgende scenes vooral de eenzaamheid laat zien. De film wordt op zo’n realistische manier neer gezet, wat je normaal gesproken niet ziet in een film dat om de feestdagen draait. Daar kwam bij dat de regisseur heel goed heeft na gedacht over de manier waarop hij filmt. De camera staat namelijk op één plek tijdens een scene.

Waardoor je als kijker naar een bewegende foto zit te kijken. Wat er in het frame gebeurd wordt vast gelegd. Wat daar buiten gebeurd, moet je zelf in beelden. Omdat de film ‘Echo’ draait om de samenleving, met 56 verschillende scenes. Is het lastig om de film met een paar woorden te omschrijven. Er gebeurd een hele hoop, en je aandacht is een vereiste.

De emoties en gebeurtenissen gaan alle kanten op, waardoor je ook steeds opnieuw wordt verrast. Je start voor de feestdagen en eindigt in het nieuwe jaar. Dus mocht je zin hebben om een kijkje te nemen in de IJslandse cultuur, met de verschillende gewoontes en tradities? Dan zou ik ‘Echo’ zeker gaan kijken op het platform Picl.

Rupauls Drag Race review
Rupaul’s Drag Race Season 10: Queens Ruveal