Netflix wilt de horor fans bedienen in oktober, is Eli één van de mogelijkheden?
Bron: Netflix & Patti Perret | Eli

Eli Review

7
Horror film met een verrassende twist

Bron: Netflix | Eli

Netflix is bezig om de horror fans op hun wenken te bedienen. Want het is oktober en dat betekend dat men klaar is om Halloween te vieren. Door verschillende films te lanceren, hoopt de streaming dienst de abonnees bij zich te houden. Één van die nieuwe titels is ‘Eli’. In eerste instantie wilde Paramount Pictures Players de film gaan uitbrengen, alleen wist Netflix de distributie rechten te bemachtigen. Of de film goed is voor je Halloween avond? Dat lees je in de recensie.

De film ‘Eli’, verteld het verhaal van een jonge jongen die wordt geplaagd door een onbekende, slopende ziekte waarvoor hij volledig afgesloten van de buitenwereld moet leven. Na het uitputten van elke optie, stelden zijn ouders hun vertrouwen – en zijn leven – in handen van een arts wiens experimentele, geavanceerde behandelingen in haar cleanhouse-faciliteit misschien Eli’s laatste hoop in stand houden. Terwijl Eli het enorm intense proces ondergaat dat hem mogelijk zou kunnen genezen, begint hij achtervolgd te worden door ervaringen waardoor hij zich afvraagt wie hij kan vertrouwen en wat er op de loer ligt in het huis.

Wanneer de film begint, lijkt het verhaal heel duidelijk. Want je ziet de tegenslagen van het gezin, en wat de ouders willen doen om hun zoon een zo goed mogelijk leven te laten leiden. Voor mij duurde het niet lang, dat er iets aan de hand was. Je zag beelden en weerspiegelingen, die er op duiden dat er meer speelde dan dat werd getoond.

De film komt langzaam op gang, maar laat verschillende hints zien

Bron: Netflix & Patti Perret | Eli

Dat gebeurde vooral wanneer het gezin bij dokter Isabella Horn en haar assistent intrekt. De film duurt anderhalf uur en de eerste twintig minuten gaan best snel. Wanneer de onderzoeken van start gaan, lijkt de film ‘Eli’ op de rem te gaan. Het duurt heel lang voordat het verhaal en de karakters verder gaan. Omdat de hoofdpersoon steeds blijft aangeven dat er iets aan de hand is, en de ouders plus personeel blijven aangeven dat het niet klopt. Tot dat hij zelf actie gaat ondernemen.

De eerste aanknopingspunten werden al aan het begin van de film getoond. Je zag in bepaalde scenes waar de focus op werd gelegd. Bijvoorbeeld wanneer dokter Horn de code voor de deur naar het lab in typt. Of de gesprekken die Eli heeft met Haley. Waarbij Haley een truc laat zien met het vuur. Bij mij vallen dat soort hints heel snel op.

Wat ook op viel was de manier waarop bepaalde handelingen werden gedaan. De film kwam aan het begin een beetje ongeloofwaardig over. Wanneer het pak een scheur had, het gezin ‘schoon’ werd gemaakt bij binnenkomst’ of hoe de operaties werden uitgevoerd. Niet dat het allemaal waarheidsgetrouw moet zijn. Je wordt niet helemaal schoon, wanneer er wind langs je wordt geblazen.

Wanneer Eli eenmaal op stoom is gaan de remmen los

Bron: Netflix & Patti Perret | Eli

Wat wel goed is aan de horror film, is de sfeer. Je hebt vanaf de start het idee dat er wat gruwelijks gaat gebeuren. Het huis waar het gezin verblijft, wordt op een horror manier getoond. En dat zorgt ervoor dat de sfeer alleen maar wordt versterkt. Er was weinig op te merken aan het acteerwerk in ‘Eli’.

Iedere acteur of actrice probeerde het beste eruit te halen. Wat ik leuk vond om te zien, was dat actrice Lili Taylor een grote rol in de film speelde. Zij heeft een hele lange lijst met horror titels op haar naam. Zoals ‘The Conjuring‘ en ‘Leatherface‘. Ook vielen ‘Sherlock Holmes’ actie Kelly Reilly en ‘Stranger Things‘ actrice Sadie Sink op.

Naarmate de film vorderde en het verhaal steeds vager werd, wilde ik wel eens weten hoe de vork in de steel zat. Wat het leek erop dat er geen antwoorden zouden komen. Uiteindelijk werden de puzzelstukken op de goede plek gelegd en de puzzel was compleet. Dat gebeurde met de onthulling van de daadwerkelijke reden van het bezoek aan de dokter. Toen leek Eli los te gaan en ik zat midden in de film. Helaas was dat het einde, alleen roept het eind om een vervolg. Ik hoop dat Netflix hetzelfde gevoel heeft, en volgend jaar met ‘Eli 2’ komt.

Mijn conclusie is dan ook, dat ‘Eli’ een vermakelijke film is om te kijken met Halloween. Toch moet je van te voren bewust zijn dat jij als kijker een lange adem moet hebben. Het verhaal komt moeizaam op gang en sommige scenes kunnen te vaag overkomen. Waardoor jij uit de film kan worden gehaald. Als jij een horror liefhebber bent met een Netflix abonnement. Dan is dit de film die je niet mag missen.

Eli Review
De makers van 'Eli' weten de kijker voor een lange tijd in het duister te laten tasten. Door het verhaal langzaam te starten wordt het de kijker niet makkelijk gemaakt. Wanneer de film laat zien wat de daadwerkelijke reden is... dan gaat de film ook los.
6.5
7
6.6