Hoe kunnen tieners om gaan met een ziekte in de luchtwegen? De film Five Feet Apart laat het zien
Bron: © 2019 - Universal Pictures - Copyright 2018 Alfonso Bresciani & Filmdepot | Five Feet Apart

Five Feet Apart Review

0

Bron: © 2019 – Universal Pictures – Copyright 2018 Alfonso Bresciani & Filmdepot | Five Feet Apart

Toen ik volop in de puberteit zat, en dat zijn best een aantal jaar geleden, werd er door de jeugd vooral gekeken naar films waar magie, vaklieden en weerwolven de hoofdrol in hadden. Vandaag de dag is het een totaal ander verbaal, want de boek verfilmingen hebben meer met tiener liefdes en de realiteit te maken. Waar de film ‘Five Feet Apart’ ook tussen hoort.

Stella Grant brengt haar jeugd, in tegenstelling tot de meeste andere tieners, voor een groot deel van haar tijd door in het ziekenhuis als cystic fibrosis-patiënte. Haar leven zit vol met routines, regels en zelfdiscipline – die allemaal op de proef gesteld worden als ze de ongelofelijk charmante medepatiënt Will Newman ontmoet. Ze flirten al snel met elkaar, maar vanwege infectie-gevaar moeten zij een veilige afstand tussen elkaar bewaren. Als hun band sterker wordt, groeit ook de drang om de regels te negeren. Wills onwil om zich strikt te houden aan zijn behandeling maakt het nog gecompliceerder. Stella inspireert Will gaandeweg om alles uit het leven te halen, maar kan zij uiteindelijk de persoon van wie zij houdt redden als ze hem niet eens mag aanraken?

Misschien hoor ik niet direct tot de doelgroep, maar op de één of andere manier, hoop ik dat de makers mij ook weten te raken. Zodat je kan zien of het meerdere doelgroepen kunnen worden aangesproken. De film ‘Five Feet Apart’ moest er hele lange tijd over doen om mij voor zich te winnen. De aanloop duurde lang, omdat er het nodige uitgelegd moest worden. Plus dat we de nodige zaadjes moesten worden gepland, zodat je de verwijzingen later in de film zou kunnen begrijpen.

De emotie in de tiener film wist mij aan het eind in zijn greep te houden

De film sprak mij aan, omdat de van origine ‘CBS Film’ zichzelf koest bewijzen als bioscoop waardige film. De film ‘Hell Fest’, was de voorganger van de studio. Maar wist mij niet te pakken. De realistische aanpak van de makers, maakte het heel intiem. Alsof je één van de vrienden was.

De verschillende karakters hadden ieders een andere reactie op de vreselijke ziekte. Wat je vooral terug ziet is dat angst als rode lijn door de film gaat. Waarbij de patiënten het lastig vinden om geliefde echt binnen te laten. Toch zie je ook het tegenovergestelde, dat alle zorgen om de ziekte de liefde bijna de nek om draaien.

Zoals in vele andere Hollywood films, wordt er in ‘Five Feet Apart’ gedacht aan diversiteit. Dit keer is het de LGBTI+ gemeenschap dat naar voren werd geschoven. Het verhaal liet het misschien niet toe, toch had ik meer verwacht van Poe. Oftewel Moises Arias. Ik kend heel nog van de Disney serie ‘Hannah Montana’. Hij leek last te hebben van angst om de ander met een hoop zorgen en geld problemen op te zadelen. Er werd lichtelijk over zijn leven gesproken, maar weinig kreeg je daadwerkelijk te zien. Dat geldt niet alleen voor hem maar ook voor bijvoorbeeld het leven van Cole Sprouse zijn rol. Zijn moeder lijkt gefixeerd op hem te zijn, maar ik heb haar gedurende de film maar één keer voorbij zien komen.

Moet je deze film hebben gezien?

Moet je Five Feet Apart hebben gezien?

Tussen de opbouw en het uitbreiden door wist ‘Five Feet Apart’ mij zeker te raken. Met het grote afscheid moest ik zeker een traantje laten. Terwijl ik dat van de voren niet had verwacht. Daarbij werd ik toch stil op het moment toen er karakter kwam te overlijden. Het ging niet zo zeer om de drama, de emotionele reactie en impact haalde mij binnen. Daarbij leek de liefde en connectie tussen Cole en Haley Lu ook echt te zijn. De liefde spatte namelijk van het scherm af.

Nu wil jij natuurlijk weten of ik de film jou zou aanraden. Dat ligt eraan van wat voor soort film genres jij enthousiast wordt. Kan een tiener romance jou bekoren? Dan raad ik jou aan om ‘Five Feet Apart’ thuis te gaan kijken. Er zijn geen effecten in de film dat beter uitkomt op een heel groot scherm. De televisie thuis zal de boodschap en emotie prima over kunnen brengen.

Sony en Marvel helpen jou de zomer door met Spider-Man: Far From Home
Spider-Man: Far From Home Review