De 2009 remake van Friday The 13th heeft heel veel moorden in de aanbieding
Bron: IMDB & Paramount Pictures | Friday the 13th

Friday The 13th Review

Bron: IMDB & Paramount Pictures | Friday The 13th

In de jaren ‘80 was de ‘Friday The 13th’ een franchise dat een aantal films door wist te gaan. In 2009 vond Paramount Pictures het tijd om het nieuw leven in te blazen. Voor de filmstudio was het niet moeilijk om regisseur Marcus Nispel te vragen. Hij had een aantal jaar daarvoor al een aantal aardige filmhits op zijn naam staan. Zoals ‘National Treasure’ en ‘The Texas Chainsaw Massacre’.

Een andere bekende in de filmwereld is niemand minder dan Michael Bay. Hij gaat al jaren mee en heeft een beste cv opgebouwd. Van de ‘Transformers’ films tot en met klassiekers als ‘Men In Black’, ’13 Hours’ en ‘Pearl Harbor’. Wat het met Michael Bay films is, is dat je als filmkijker direct door hebt wanneer je naar één van zijn films zit te kijken. Er zit een bepaalde filter over heen. Toch heeft ‘Friday The 13th’ dat niet. Ondanks dat je een afgestofte en een was gladdere versie van de horror film te zien krijgt.

De horror film ‘Friday The 13th’ is precies wat je er van kan verwachten. Het is een slager film waarbij je heel kort krijgt uitgelegd hoe alles voorafgaand aan deze film is gegaan. De 1980 versie wordt als een korte introductie samengevat, voordat de eerste groep pubers of jong volwassenen zich een weekend helemaal los laten gaan.

Tijdens de eerste minuten krijg je bijna het gehele speelveld te zien van Jason Voorhees. Er is een camping plek, het huis waar hij al die tijd verblijft en zijn slachtoffers naartoe brengt. Samen met het bos en het meer dat er omheen en in de buurt ligt. Wanneer de zus van Clay niet terug komt, wilt hij naar de plek gaan om haar te zoeken.

Heeft Friday The 13th meer informatie over de achtergronden van de verschillende karakters?

Tegelijkertijd gaat een nieuwe groep losgeslagen jong volwassenen naar het meer om in één van vaders dure huizen los te kunnen gaan. Al snel wordt duidelijk dat Jason niet van gezelschap houdt en er alles aan doet om de groep één voor één een kop kleiner te maken. Wat de makers van ‘Friday The 13th’ hebben gedaan is er voor gezorgd dat iedereen op een andere manier aan zijn of haar leven komt. Zodat je een diversiteit aan moorden krijgt te zien.

De manieren waarop sommige werden gedood gebeurde op zo’n manier dat ik weg moest kijken. Van schedels die werden ingeslagen tot en met een keel die wordt doorboort met een schroevendraaier. Daar is goed overnagedacht, niet alleen de manier waarop maar ook de setting om heen. Vanaf het kat-en-muis spel tot en met hoe de moord eruit gaat zien op beeld. Van het licht tot geluiden, aan alles is gedacht.

Hoe gelikt de film er ook uit ziet, toch is het van begin tot een eind een moordveld. Het had van mij meer diepgang mogen hebben, aardoor de gladde versie meer tot zijn recht had kunnen komen. Je weinig tot geen achtergrond informatie van de welk persoon dan ook, maar toch moet jij op het moment dat zij dood gaan meeleven. Nu ben ik niet de grootse held als het om horror films gaat.

Wat ik nog over ‘Friday The 13th’ kan zeggen, is dat je met minimale verwachtingen moet gaan kijken. Zodat je niet met een teleurstellend gevoel de aftiteling zit te kijken. Hoe het einde ook afloopt, het moet voor de kijker duidelijk zijn maar voor mij was het één groot vraagteken. Ga voor een makkelijke en oppervlakkige slager. Dan krijg je waar voor je tijd en geld.

Bron: VH1 | Rupaul's Drag Race All Stars 4
De deelnemers Rupaul’s Drag Race All Stars 4