Na zes jaar draait Frozen 2 eindelijk in de bioscoop

Frozen 2 Review

8.3
De makers gaan met Frozen 2 de diepte in

Voor de fans van ‘Frozen’ heeft het zes jaar geduurd, voordat Disney Animation met het lang verwachte vervolg kwam. In de tussentijd moest je het doen met de korte animaties. Die bijvoorbeeld voor ‘Coco‘ werd getoond. Nu kan je naar een volledige film gaan kijken. want ‘Frozen 2’ draait in de Nederlandse bioscoop. Er is keus uit de Nederlandse en Engelse versie. In de recensie neem ik de animatie film onder de loep. Je kan deze recensie gerust lezen, er staan geen hele grote spoilers in.

Waarom werd Elsa geboren met magische krachten? Het antwoord roept haar en bedreigt haar koninkrijk. Samen met Anna, Kristoff, Olaf en Sven gaat ze op een avontuurlijke maar opmerkelijke reis. In Frozen vreesde Elsa dat haar krachten te veel voor de wereld waren. In ‘Frozen 2’ moet ze hopen dat ze genoeg zijn.

Tot aan de release van ‘Frozen 2’ heeft Disney vrij weinig los gelaten over het verhaal van de animatie film. Waardoor je als filmkijker moet afwachten waar de makers mee komen. Mij hebben de makers op een positieve manier verrast. Dat komt omdat de makers met de fans van het eerste uur mee lijkt de groeien.

Aan het begin van de film krijg je te maken met de laatste elementen van de vorige film. Waarbij Anna, Elsa, en Kristoff en Olaf samen een spelletje ‘Hints’ spelen. Wanneer de Elsa eenmaal begint met het zingen van het nummer ‘Into The Unknown’ is de rem eraf en ga je mee in het grote verhaal. Dat mede dankzij de flashbacks en aanknopingspunten met het eerste deel, een goed vervolg is.

Disney liet weinig los, dat zorgde voor de nodige verwachtingen

Ik was bang dat ‘Frozen 2’ zich vooral zou focussen op de relatie van Anna en Elsa. Daar krijg je wel mee te maken, want door de samenwerking wordt het grote mysterie van de film opgelost. Verder krijgt ieder karakter de ruimte om een eigen verhaallijn te ontwikkelen. Er was alleen geen ruimte voor de nieuwe karakters. Olaf af aan het begin van de film aan, dat iedereen een grote verandering ondergaat in het bos.

Dat klopt ook, alleen niet allemaal in het positieve. Ik kon mij namelijk irriteren aan het verhaal van Kristoff. Hij wilde wat voor elkaar krijgen, en iedere keer lukte dat niet. Op een bepaald moment wil je dat hij door zet. Er kwam steeds wat tussendoor. Toen Kristoff contact kreeg met Ryder. Ging ik bijna hopen dat tussen de twee heren iets zou gaan ontstaan. Wat ik wel geweldig vond om te zien, was hoe Elsa om ging met haar krachten. De makers hebben haar krachten extra power gegeven.

Waar het eerste deel in uit blonk, dat was de muzikale ondersteuning. Voor de release van ‘Frozen 2′ werden er previews en later de volledige soundtrack online gezet. Natuurlijk kon ik het niet laten om de muziek te beluisteren. Als je de film nog niet hebt gezien, is de context van het verhaal onduidelijk. Toen ik in de bioscoop zat en de muziek begon, viel alles op z’n plek.

Frozen 2 sluit perfect aan op de voorganger en gaat een donkere kant op

Waardoor de muziek beter tot zijn recht komt. Want het is puur om het verhaal verder te laten gaan. Waar ik wel van stond te kijken was het nummer dat Kristoff had gekregen. Het werd getoond op een manier dat niet toepasselijk is voor Disney. Namelijk een cliché jaren ’90 rock videoclip. Er is gekeken naar de grote hits van toen. Waardoor de makers de kijker op een zij spoor zette en voor komische momenten zorgde.

Net als de korte momenten waar Olaf de film overnam. En soms voor een goede recap van deel één zorgde. De toon van de film wordt in de tweede helft van ‘Frozen 2’ een stuk donkerder dan verwacht. De makers laten het verhaal naar een donkere plek gaan. Waardoor de film wat mij betreft, het meest is geschikt voor de wat oudere kinderen. De opofferingen, toon en onderwerpen. Ik moest zelfs een traantje wegpinken tijdens een scene, waar Anna en Olaf in het middelpunt stonden.

Daar sloot de animatie ook heel goed op aan. De donkere toon, liet heel goed zien wat de makers kunnen. De karakters en locaties zijn op een realistische manier geanimeerd. Waarbij de kijker op animatie vol met details worden getrakteerd. Dat net zoals het eerste deel, weer prachtig zijn om naar te kijken.

Is Frozen 2 een film om in de bioscoop te gaan kijken?

Waar het verhaal niet naartoe ging, was naar een liefdes relatie voor Elsa. Niet dat ‘Frozen 2’ het nodig had, maar de makers hadden in de afgelopen jaren gehint dat er een vriendin aan zat te komen. Er werd wel gehint naar de LGBTQIA+ gemeenschap, door Elsa naar haar eigen ik te laten zoeken. Wat gelijk kan staan, voor het opzoek zijn naar je eigen seksualiteit. Ook lijkt de relatie tussen Anna en Kristoff op een lager pitje te raken.

Want Anna heeft alleen oog voor haar zus, en laat haar vriend bijna de hele film links liggen. Al met al is de film ‘Frozen 2’ een genot om naar te kijken. Als je het eerste deel alleen al kon waarderen, raad ik je aan om deel twee te gaan kijken in de bioscoop. De muziek is niet zo aanstekelijk als het eerste deel, toch is het net als de toon, sfeer en verhaallijn top vermaak.

Frozen 2 Review
Het heeft zes jaar geduurd voordat Frozen 2 uit kwam. De makers hebben er voor gekozen om de diepte in te gaan. Qua sfeer, toon, animatie en verhaal. Waardoor de film mee groeit met de fans van het eerste uur.
8
8.5
8