De romantische komedie Gek van Geluk laat een ander deel van Nederland zien
Bron: Entertainment One & Filmdepot | Gek van Geluk

Gek van Geluk Review

De afgelopen jaren is Johan Nijenhuis niet weg te denken van het scherm. Als het om series gaat of films, de ene na het andere wordt uitgebracht. Zoals ‘Verliefd op Ibiza’, ‘Rechercheur Ria’ en ‘Alibi’. Regisseur en producent is zijn best wanneer hij een moderne romantische komedie kan neerzetten. Het is soms aan de cliché kant, maar hoe zit het met ‘Gek van Geluk’?

De film waar Plien van Bennekom en Carly Wijs in te zien zijn. Namelijk twee vriendinnen, waarvan Lena demuziek schrijfster is en liefdesliedjes schrijft voor onder andere Valerie. Wanneer haar inspiratie ver te zoeken is, heeft haar vriendin Valerie een plan. Door de liefde voor de deur te zetten moet de inspiratie van zelf komen. Daar komt Hugo goed van pas, want hij is beginnend acteur maar komt niet aan de bak. Valerie huurt hem in om te flirten met Lena, alleen lijkt de vonk al snel over te springen.

De film ‘Gek van Geluk’ lijkt alles in zich te hebben om een grote hit te zijn. Dat begint bij de actrices die de hoofdrollen hebben. Vooral Plien van Bennekom is geweldig! Zij weet de rol van vrijgezelle vrouw, bang is voor de liefde, heel goed te spelen. Haar nuances zijn heel erg goed. Iedere emotie dat getoond moet worden weet een komische ondertoon te hebben. Het is een soort humor waar ik heel hard om kan lachen. Omdat het iets ongemakkelijks heeft, en voor mij heel herkenbaar is.

In sommige situaties weet Lena niet hoe zij moet reageren. Omdat het te lastig is of dat het te ongemakkelijk is. De combinatie met Carly Wijs is ook heel goed. Zij zijn tegenpolen van elkaar, waardoor de balans in ‘Gek van Geluk’ heel erg goed is. De één is extravert en de ander introvert. Alles aan Valerie is extravert, van de kleding, haar optredens tot en met de mannen waarop zij valt.

Heeft Gek van Geluk naast de cast meer te bieden?

Dan komt de locatie van ‘Gek van Geluk’ is opgenomen daar nog eens bovenop. Je krijgt een prachtig landschap te zien tijdens de film. Het op de grens van Brabant en Gelderland opgenomen, namelijk Heerewaarden. Er waren een aantal verschillende locaties bekeken. Alleen die hadden niet het romantische beeld neer kunnen zetten als deze plaats. Daarmee is ‘Gek van Geluk’ een visite kaartje van de regio geworden.

Toen ik ongeveer een jaar geleden de trailer van ‘Gek van Geluk’ zag, had ik het gevoel dat er heel slecht werd geacteerd. Dat klopt ook, maar het is opzettelijk gedaan. De rol van Matteo van der Grijn oftewel Hugo in de film, moet een acteur voorstellen die denkt dat hij de beste is. Daar denken de mensen om hem heen anders over. De humor dat bij zijn rol komt kijken is ongegeneerd en zorgt voor de meeste vreemde situaties. Hugo komt over als de naïeve man, hij heeft alles er voor over om zijn carrière van de grond te krijgen.

Als aller laatste positieve punt is de muziek in de film. Er zijn een aantal originele nummers geschreven voor de film. Die moeten er voor zorgen dat Lena overkomt als de goede muziek schrijfster. Daar zijn ook een aantal bekende nummers door heen verweven, die voor een herkenbare en toch verrassende sound weet te zorgen.

Is het aan te raden om Gek van Geluk te gaan kijken?

Mocht jij gevoelig zijn voor gesponsorde producten in films? Dan is deze film niet geschikt om te gaan kijken. Want in een aantal scenes wordt er op een subtiele manier geprobeerd om een sponsor te laten zien. Van een yoghurt merk tot een tapas restaurant, er komt van alles voorbij. Een kleine waarschuwing van mijn kant, voordat je naar de film aan kijken.

Mijn laatste punt van kritiek op ‘Gek van Geluk’ is dat de film van Johan Nijenhuis het niet voor elkaar krijgt om clichés van zich af te schudden. Een aantal grote verhaallijnen of veranderingen kon je van verre zien aankomen. Je kan al raden, dat ik ‘Gek van Geluk’ zeker aanraadt om te gaan kijken. Het is vermakelijk en weet de humor en drama scenes goed af te wisselen. Waardoor het verhaal van Lena goed naar voren komt, maar met een komische toon wordt afgemaakt.

Fun ways to exercise #3