Geostorm Review

Het weer wordt bestuurd in Geostorm, maar dat pakt niet voor iedereen goed uit

Geostorm Movie Poster
De film Geostorm heeft maar liefst twee jaar op de plank geleden voordat de film in de bioscoop te zien was. Hij draait in de Nederlandse bioscoop, en de film waar acteurs Gerard Butler en Jim Sturgess de hoofdrol in spelen. Acteur Gerard Butler ken je van de film Olympus Has Fallen, London Has Fallen en de komedie uit 2007 The Ugly Thruth.

Het waren niet allemaal successen en daarmee legde Geostorm de verwachtingen heel laag. Want de opnames die na het maken werden gedaan zorgen in vele gevallen niet voor het resultaat dat de film van ‘oké’ naar ‘geweldig’ gaat. Hebben de re-shoots geholpen of is de film van regisseur Dean Devlin niet te redden? Je leest het in de recensie na het verhaal en de trailer van Geostorm.

Dit is Geostorm

Een reeks onvoorspelbare natuurrampen brengen het voortbestaan van onze planeet in gevaar. Wereldleiders besluiten naar aanleiding van de natuurrampen een netwerk van satellieten te laten bouwen waarmee het weer beheerst kan worden. Maar er gaat iets mis. In plaats van beschermen valt het systeem de aarde aan. In een race tegen de klok moet voorkomen worden dat een geostorm de aarde wegvaagt. Jake, een wetenschapper moet er samen met zijn broer Max voor gaan zorgen dat de storing in het satellietprogramma verholpen gaat worden.

Dit vond ik van Geostorm

Warner Bros en Skydance hebben Geostorm geprobeerd te redden. In eerste instantie zou Principal photography aan de productie van de film en ging tussendoor failliet. Toen de voor vertoningen niet werden gewaardeerd moesten de acteurs en het team achter de schermen terug komen om nieuwe opnames te maken. Dit heeft de film niet geholpen om het van de ondergang te redden.

Het is een typische Amerikaanse rampenfilm waar alles in zit wat je ervan verwacht. Een heel dun verhaal waar de hoofdrolspeler familie problemen heeft, de wereld moet proberen te redden van de ondergang. Er tussendoor van alles kapot of mis gaat en er iemand van hogere hand de boel probeert te saboteren. Daarbij ontbreekt de film niet van een timer die laat zien hoe lang de hoofdrol speler in dit geval Gerard Butler om de wereld te redden.

Omdat de film twee jaar op de plank heeft gelegen merk je dat de techniek van toen is gebruikt om de film te maken. In een aantal scenes die je dat het niet mee weet te komen en dat het met de computer is gemaakt. Ik heb het over de scenes waar de mensen verschillende natuurrampen aan zien komen. Wanneer de natuurramp en de mensen elkaar kruisen zie je dat het erin geplakt is.

Geostorm screenshot

“Omdat Geostorm twee jaar op de plank heeft gelegen merk je dat de techniek van toen is gebruikt om de film te maken.”

Daarnaast zijn de dialogen tenenkrommend. Er wordt op een vreemde manier gepraat waardoor het niet natuurlijk overkomt. Zoals Talitha Eliana Bateman, zij speelt de dochter van Gerard Butlers karakter. Een dertien jarig meisje die te veel vragen stelt en haar vader de les probeert te lezen.

In andere scenes die in de ruimte plaatsvonden waren de effecten wel heel erg goed en knalde het van het grote scherm af. Alleen moet je niet verwachten dat je wordt overladen met scenes waar de rampen de wereld overnemen. Want Geostorm speelt grotendeels af in de ruimte en rondom de broer van Gerard Butler’s karakter. Wat ik heel erg jammer vond.

Mijn Conclusie

De film Geostorm is een vermakelijke film die laat zien hoe de wereld er over twee jaar uit zou moeten zien. Waar het weer wordt gecontroleerd en zo nodig een beetje wordt geholpen. Je hoeft de film niet in IMAX of 3D te zien want het voegt niet iets toe. Als je een fan van rampen films bent dan is Geostorm een film die je moet gaan kijken.