In Godzilla II King of Monsters is er maar één de koning. Wat heeft de film meer te bieden?

Godzilla II King Of The Monsters Review

5.6
Godzilla 2 is een explosie aan actie

Als het aan Warner Bros ligt gaan wij niet alleen naar de bioscoop om de laatste superhelden film te zien, want zij zijn stap voor stap aan het werken aan de ‘MonsterVerse’. Waar de ene film in connectie staat met de ander. Dit keer is het de beurt aan Godzilla, want in ‘Godzilla II King Of The Monsters’ wordt gekeken wie van de vele monsters de koning is. Nu moet ik bekennen geen groot fan te zijn van dit soort films. Dat wilt niet zeggen of ik een film kan waarderen of vol entertainment vindt zitten.

Het nieuwe verhaal volgt de heldhaftige daden van het cryptozoölogische instituut ‘Monarch’. De leden nemen het op tegen immens grote monsters, waaronder de machtige Godzilla, die in botsing komt met Mothra, Rodan en zijn grootste aartsvijand: de driekoppige koning Ghidorah. Wanneer deze eeuwenoude monsters – waarvan werd gedacht dat het enkel mythische wezens waren – weer opstaan, strijden ze allemaal om de macht, waardoor het bestaan van de mensheid in gevaar komt.

De afgelopen wist Warner Bros samen met Legendary twee films met monsters te lanceren. In 2014 wel ‘Godzilla‘ gelanceerd en in 2017 ‘Kong: Skull Island’. De film uit 2014 kreeg veel kritiek op het ontbreken van de hoofdpersoon, of in dit geval hoofd-monster. Het zou om Godzilla moeten draaien, maar er was te weinig actie waar hij bij was betrokken.

De makers van ‘Godzilla II King of Monsters’ wilde dit goed maken. Zij hebben er ook alles aan gedaan om dat te doen, toen ik in de bioscoop zat kreeg ik een lawine aan actie over mij heen. Het was heel gaaf om te zien hoe de verschillende monsters het tegen elkaar opnamen. Alleen leken de makers een ander groot onderdeel over het hoofd te hebben gezien.

Het draait in het tweede deel om de actie en monsters. Niet om de mensen die in de film te zien zijn

Namelijk om het verhaal van ‘Godzilla II King of Monsters’ op een logische manier te laten verlopen. Dat er chaos uit zou moeten breken, leek mij een hele logische stap. Alleen had ik verwacht, dat de menselijke karakters het op een logische manier voor elkaar zouden krijgen. Nu werd de ene na de andere beslissing genomen, omdat het moest. Terwijl ik als kijker de logica in de verste verte niet kon vinden.

In andere recensies wordt er gezegd dat de hoofdrolspelers niet veel indruk maakte. Daar moet ik iets aan toevoegen, want deze bewering is voor de helft waar. Want ik voelde de connectie met bijna de hele cast. Er waren een aantal emotionele scenes, die je als kijker de nodige gevoelens moesten bezorgen. Bij mij werkte het niet bepaald, want ik kwam voor Godzilla en hoe hij de uiteindelijke koning zou worden.

Welke rol en actrice mij wel in bijgebleven is Millie Bobby Brown. Ik zag haar tot ‘Godzilla II King of Monsters’ als Eleven van ‘Stranger Things‘. Toch heeft zij met haar rol in deze film anders op de kaart gezet. De rol heeft gelijkenissen met haar andere rol, alleen leek zij de enige persoon die de juiste beweegredenen had. Terwijl haar moeder de ene na de andere vreemde beslissing nam.

Het einde van Godzilla II King of Monsters wist mij enthousiast te krijgen

Voor mij kwam het meest interessante deel aan het eind. Wanneer Godzilla de respect van de andere monster kreeg. Alleen miste ik er nog één, namelijk: King Kong. Hij wordt aan het begin van de film een aantal keer genoemd, om de kijker op de hoogte te brengen van de connectie. Alleen is hij naast de toevallige dia’s en andere afbeeldingen nergens te zien.

Het viel mij op dat het verhaal meerdere malen ondersteunt moest worden door de nodige diavoorstellingen. Alsof de makers niet wisten hoe het persoonlijke verhaal of theorie van de monsters in beeld moest worden gebracht. De andere monsters vond ik geweldig om te zien. Ieders had wat anders in te brengen, wat mij snel duidelijk werd wie de koningin was. Want wat was Mothra geweldig. Haar kleuren en de manier waarop zij Godzilla hielp. Vond ik echt geweldig.

Ik hoop dat de makers van ‘Godzilla vs Kong’ de balans terug weten te brengen. Dat de actie, het verhaal en het verloop ervan goed samen gaan. ‘Godzilla II King of Monsters’ was oké, maar voor de fans die bekend zijn met materie. Anders moet jij je verwachtingen bijstellen en zonder enige gedachten en verwachtingen aan de film beginnen.

Het Verhaal5
Acteer werk6
Regie6