De iconische horror franchise begin met het uitbrengen van Halloween (1978)
Bron: IMDB | Halloween (1978)

Halloween (1978) Review

Bron: IMDB | Halloween (1978)

Vanaf 1 november is de nieuwe Halloween film in de bioscoop te zien. Het is tijd om de klassieker van 1978 van een recensie te voorzien. Oftewel het is tijd om ‘Halloween (1978)’ onder de loep te nemen en te kijken wat er zo goed aan was en nog steeds is. Want het zorgde er voor dat er na deze film maar lift zeven andere films in de franchise uitkwamen.

Halloween 1963. De 6-jarige Michael Myers neemt een mes uit de keukenla en loopt de trap op, waar hij zijn oudere zus vermoordt. Hij wordt daarna opgenomen in een psychiatrische kliniek. Hij is nu 21 en er moet bepaald worden of hij vrijgelaten mag worden. De dokter die zich al die jaren met hem bezighield vindt dat Michael nooit vrij mag komen. Maar Michael wacht het onderzoek niet af en ontsnapt. Hij keert terug naar huis waar hij doorgaat met moorden tijdens Halloween.

Laat ik direct beginnen met het acteer werk, want dat is niet te vergelijken met wat je vandaag de dag ziet. Voor Jamie Lee Curtis was dit de start van haar acteer carrière. Je ziet dat zij bezig is om het acteren eigen te maken, en in sommige scenes komt het niet geloofwaardig over wat zij probeert neer te zetten.

Toch zijn er scenes waarbij Jamie Lee Curtis de drama naar een hoger level weet te tillen. Zoals de scene waarbij zij in boven staat en op dat moment komen de vermoorde mensen stuk voor stuk te voorschijn. Dat was één van de beste scenes van de film. Daar komt bij dat zij niet het typische tiener meisje laat zien. In ‘Halloween (1978)’ zie je dat zij op school haar best doet, er voor haar broertje en vriendinnen wilt zijn. Maar toch laat hij het kaas niet van haar brood eten.

Toen Halloween (1978) uitkwam waren de technieken heel anders

Bron: IMDB | Halloween (1978)

De technieken vandaag de dag zijn heel anders dan dat het in 1978 was, je moest als camera man en regisseur er voor zorgen dat de moeilijke elementen buiten beeld gebeurden. Zodat je daar geen praktisch effect voor hoeft te gebruiken. Voor sommige mensen kan ‘Halloween (1978)’ als een soort komedie overkomen, waarbij Michael Myers tussendoor de moorden pleegt. De drama wordt goed gecreëerd omdat Michael op heel veel plekken is, maar niet door de verschillende karakters wordt gezien. Daarbij lijk jij als kijker een streepje voor te hebben, samen met Laurie.

De film ‘Halloween (1978)’ moeten de gebeurtenissen uit het jaar 1963 voorstellen. De set design die toen is gebruikt is heel erg goed. Je hebt alle klassieke elementen van de jaren ’60 erin zitten. Samen met de typerende Amerikaanse buurt waar Laurie en haar vriendinnen wonen. Tot op de dag van vandaag worden dit soort wijken gebruikt voor verschillende films.

Qua technieken was de openings-scene bijna perfect. vanaf de eerste minuten ben jij Michael Myers en zie je al heel snel wat hij van plan is om te doen. Het laat je niet begrijpen waarom hij het doet. De scene wordt ook heel goed afgesloten waarbij de camera weer los komt van de jonge Michael en zijn ouders ziet thuis komen. Daarmee hadden de makers mij direct in de film getrokken.

Ook al heeft Halloween (1978) het niet nodig, ik had graag wat achtergrond informatie willen zien

Bron: IMDB | Halloween (1978)

Dat is ook direct de enige achtergrond informatie wat je in ‘Halloween (1978)’ krijgt. Vandaag de dag wordt er soms te veel achtergrond informatie gegeven. Maar toen werd het amper gedaan. Het is geen must om dat hier te hebben, maar zelf zou ik willen weten wat hem tot een moordenaar heeft gevormd. Dat komt ergens vandaan, laat het dan ook zien.

Hoewel Michael Myers de ene na de andere moord pleegt, had ik meer gekheid verwacht. In de film ‘Halloween (1978)’ pakt hij de mensen vast en gebruikt daarna zijn mes om er een einde aan te maken. Ook wanneer politie hem heeft loopt het af met een sisser. Want hij valt op de grond en is daarna verdwenen.

Ondanks dat de film een pure horror film probeert te zijn, zijn er ook een aantal grappen in geschreven. Om die grappen kon ik heel hard lachen, want die zorgde ervoor dat van de ene na de andere emotie kon gaan. Het begon met blijdschap maar het andere moment vreesde jij als kijker voor het leven van de karakters.

Ik snap dat de maker deze film wilde maken. En wat ik zeker begrijp is dat de filmstudio hier later mee verder is gegaan. Het is een open einde, waarmee de mogelijkheden in overvloed zijn. Daarmee is ‘Halloween (1978)’ een prima start van een nu iconische franchise. Het gaat om het moorden en dat is wat er in deze horror film ook gebeurd. Zonder dat er te veel poespas wordt toegevoegd.

This made my day music
My Music Week: Adam Lambert and Caro Emerald