Bron: Universal Pictures & Filmdepot | Halloween

Halloween Review

Jamie Lee Curtis is samen met Michael Myers terug, tijd voor de Halloween review

Bekende horror films lijken ieders een kans te krijgen om anno 2018 een comeback te maken. Wat vorig jaar het startschot gaf was ‘It: Chapter One’. Waarbij Warner Bros liet zien in september een mega omzet te kunnen draaien. Voor Universal Pictures een mooie gelegenheid om een andere franchise nieuw leven in te blazen. Er is veel te doen om de film, en daarom staat de Halloween review klaar om te worden gelezen.

Jamie Lee Curtis is naast Michael Myers de grote ster die terugkeert naar de franchise. Het is niet de eerste keer dat zij na een lange tijd terug keert naar de horror franchise. Want zij was in 1998 en 2002 in een vervolg op de klassieker te zien. Toch kiezen regisseur David Gordon Green en producer Jason Blum ervoor om terug te gaan naar het verhaal waar het allemaal mee begon. De films die na ‘Halloween (1978)’ uitkwamen mag je vergeten. Want die hebben niets met het vervolg en de Halloween review te maken.

Mocht je de voorgaande films er toch naast leggen, dan zie je dat er een aantal grote veranderingen zijn doorgevoerd bij het karakter Laurie Strode. In de andere films wordt zij neergezet als een vrouw met een verleden, maar zij blijft er niet in hangen. Waar zij het weet te schoppen naar school directrice. In de nieuwe versie wordt zij heel anders neergezet. Daar is Laurie al jaren bezig om wraak te nemen op Michael.

Zij heeft haar hele leven en huis zo ingericht zodat zij klaar is voor het moment dat Michael voor haar staat. Ook heeft hij hier een dochter en kleindochter in plaats van een zoon. Deze verandering zorgt er wel voor dat je merkt hoe een situatie van de jaren ’70 gevolgen heeft op verschillende generaties. Waardoor Laurie zelfs haar dochter op een bepaald moment in haar leven kwijt raakt.
Dat gaat wel heel ver.

De veranderingen in Halloween waren goed doordacht en uitgevoerd

Toch vond ik de veranderingen van het verhaal goed doordacht. Wat het einde van de film tot een goede climax wist te brengen. Het draaide om de samenwerking en het samenkomen van de drie generaties. In de loop van de film werd de nadruk gelegd op de slechte band tussen moeder en dochter. Zowel van Laurie met Karen. Als Karen met Allyson. In het gevecht met Michael zag je alles samen komen, wat voor een mogelijk vervolg een goed start punt is om verder te gaan.

Ik wilde in de Halloween review toch stil staan bij een aantal elementen die zij terug hebben gebracht in de 2018 versie van de horror film. Zo zit Allyson in een scene op school, op precies de zelfde plek en lokaal. Waar Laurie veertig jaar geleden ook zat, toen zij Michael voor het eerst zag. Dit keer staat Laurie buiten op haar kleindochter te wachten. Iets wat ik direct herkende. Dat was niet het enige ook de bekende lakens die aan de waslijn hangen, ook een herkenbaar beeld van de 1978 versie.

Nu kan je als filmmaker denken dat je niets nieuws hoeft toe te voegen. Toch er genoeg gesleuteld aan het bekende verhaal, dat het verhaal spannend blijft. Want overleeft Michael het gevecht? Of moet Laurie het gevecht bekopen met de dood? Er zijn een aantal scenes die mij achter mijn jas lieten schuilen in de bioscoop. Vooral het laatste gedeelte van de film vond ik spannend.
Je kon zelf niet goed zien waar Michael verstopt zat, waardoor jij samen met Laurie zat te zoeken naar de bekende moordenaar.

In de Halloween review is het niet alleen maar positiviteit wat er wordt geschreven

De muzikale ondersteuning heeft ook een flinke update gekregen. Het iconische geluid doet je direct aan de film en Michael Myers denken. John Carpenter en Cody Carpenter, vader en zoon, hebben goed gekeken wat de muziek eng en iconisch maakt. Samen met gitarist Daniel Davies hebben zij nieuwe toevoegingen gemaakt. Waardoor het meer van deze tijd klinkt, maar ook heel goed past bij het bekende.

Iets wat ik minder goed vond, was de verhaallijn van Dr. Sartain. Hij was de arts die Michael Myers behandelden. Wat mij betreft was zijn karakter volledig uit de film geschreven. Het enige waar hij voor zorgde is dat Michael direct naar Laurie werd gebracht. Dat had ook op een andere manier in de film geschreven kunnen worden.

Heb jij de klassieker gezien of ben jij een horror liefhebber? Dan is de opvolger van de 1978 een aanrader om te gaan kijken. Mocht jij de film nog niet hebben gezien, maar wel geïnteresseerd zijn na het leven van de Halloween review? Geen probleem, want de makers hebben er voor gezorgd dat jij in de eerste tien minuten wordt bijgepraat.

Holmes and Watson Trailer