De makers zorgen voor een wat donkere toon bij Harry Potter and the Chamber of Secrets
Bron: IMDB & Warner Bros | Harry Potter and the Chamber of Secrets

Harry Potter and the Chamber of Secrets Review

In 2002 kwam ‘Harry Potter and the Chamber of Secrets’ uit. Het eerste deel zette de standaard voor de films die daar op volgde. Voor regisseur Chris Columbus de eer om weer op de bekende stoel te kruipen. Hij wist van het eerste deel een succes te maken en daar kon natuurlijk nog een schep bovenop.

Voor Warner Bros de mogelijkheid om een nieuwe magische film uit te brengen, en daarmee de franchise naar een nieuwe hoogte te pushen. Dat hebben zij zeker gedaan. Want het lijkt erop dat de films van deel één tot en met laatste deel zijn uitgestippeld. Want het eerste deel is heel licht, alles is leuk en je krijg voor het eerst maken met de magische wereld.

Het tweede deel ‘Harry Potter and the Chamber of Secrets’ zorgt er direct voor dat jij als kijker weet er meer gevaar op de loer ligt. Want in dit deel krijgen Harr, Ron en Hermelien te maken met een mysterie dat tot een mogelijke dood kan leiden. Natuurlijk is het geschikt voor het hele gezin. Alleen worden de verschillende karakters tot aan het eind gestenigd. Waardoor het gevaar nog niet zover is om mensen van het leven te beroven.

Toch wordt er een grote stap gezet in ‘Harry Potter and the Chamber of Secrets’. De toon van de film is ook een stuk donkerder. Want je merkt dat er een verschuiving gaande is met het verhaal. Zo zie wat minder activiteiten die in de les gebeuren, maar ligt de focus op het hoofd verhaal. Waar Harry en zijn vrienden op zoek gaan naar de oorzaak van de bijzondere gebeurtenissen.

In Harry Potter and the Chamber of Secrets wordt het verhaal breder getrokken dan het eerste deel

Daarbij lijken een aantal andere karakters zoals Hermelien en Ron iets naar achter de schuiven, waardoor er een mogelijk is om nieuwe karakters aan het verhaal toe te voegen. Zo krijg je de familie van Ron te zien, en worden de eerste ‘slechte’ karakters geïntroduceerd. Zoals de vader van Draco.

Toch had dit prima een spin-off kunnen zijn, want de film heeft een verhaal dat apart van de franchise had kunnen staan. De mysterie heeft een begin tot eind, de oplossing is na enige speurwerk ook heel goed kan worden afgesloten. Waardoor je in eerste instantie niet direct naar een Harry Potter film hoeft te kijken. Toch maken de magische elementen samen met de connectie naar Voldemort het een film die je niet kan missen in de franchise of Universe.

Waar in het eerste deel het grondwerk van Harry Potter, zijn vrienden en Zweinstein werd gelegd. Gaat ‘Harry Potter and the Secret Chamber’ voor andere kant. Zoals het verhaal waar Hermelien wordt geconfronteerd met Draco en zijn fascinatie voor ‘halfbloedjes’. Haar ouders hebben niets met magie te maken en Draco vindt dat afschuwelijk. Later in de franchise wordt een verhaal, waar Hermelien dit weer op een pijnlijke manier krijgt te horen.

Toch is het niet zo donker als dat je uit de vorige tekst zou verwachten. Er is en blijft nog genoeg ruimte voor grappen en scenes waarbij de gekheid een groot onderdeel is. Toch heeft het een bepaalde functie in ‘Harry Potter and the Chamber of Secrets’. De tussen scenes en grappen geven je over het algemeen informatie. Dat je later in de film nodig hebt om het geheel te begrijpen.

De reis van Beter Laat Dan Nooit 2020 gaat naar Zuid-Amerika
Beter Laat Dan Nooit 2020 gaat een stap verder