Kan de horror film Haunt voor veel impact te zorgen?
Bron: Splendid Film & Filmdepot | Haunt

Haunt Review

Bron: Splendid Film & Filmdepot | Haunt

Het is de tijd van het jaar dat de horror films het beste tot zijn recht komen. Het wordt eerder donker buiten en dan wil je het liefst binnen blijven. Als ik over mezelf spreek tenminste. De film ‘Haunt’ lijkt daar goed op in te spelen. Want na het zien van de trailer, lijkt het erop dat je een bloederige maar entertainment waardige horror krijgt voorgeschoteld.

Sommige nachtmerries zijn écht. Dat ondervinden zes vrienden wanneer zij tijdens Halloween een ‘extreem’ haunted house bezoeken. In het horrorhuis worden meerdere personen op gruwelijke wijze vermoord door gemaskerde acteurs, maar hoort dit bij de show? Langzaam realiseert de vriendengroep zich dat ze hier misschien nooit meer levend uit zullen komen…

Zoals de trailer van ‘Haunt’ al deed vermoeden. Is deze horror film geschikt voor een bloederige avond in de bioscoop. Toen ‘Saw’ en ‘Hostel’ uitkwamen, wisten de makers met een klein budget voor grote impact te zorgen. Die tactiek hebben de makers ook gebruikt voor de nieuwe horror film. De overeenkomsten komen niet uit de lucht vallen, want Eli Roth. Een bekende naam, als het om horror films gaat. Is betrokken bij de film als producer.

Je ziet een aantal vergelijkingen met voorgaande horror films

Bron: Splendid Film & Filmdepot | Haunt

Een ander overeenkomst is de toon van de film. Je krijgt gedurende de film een aantal ruimtes te zien, waar het nodige gebeurd. Waarbij jij als kijker wordt overladen met bloed en andere horror elementen. Zelf ben ik niet van de spookhuizen en dergelijke. Waardoor ik al met samen geknepen billen zat te kijken, wat de makers voor mij in petto hadden. Vooral het gevoel dat de groep jongeren weg wilde, maar werden vast gehouden, ging onder mijn huid zitten. Het zorgde voor een claustrofobisch gevoel.

Dat gevoel en de grafische beelden zorgde ervoor dat ik een aantal scènes van ‘Haunt’ niet of met handen voor mijn ogen heb gezien. Op bepaalde momenten kon ik niet blijven kijken. De spanning en horror werd mij te veel. Ik houd meer van psychologische horror, dan de bloederige films. Waarbij lichaamsdelen worden doorboord of afgehakt.

De makers van Haunt weten hoe zij met een klein budget om moeten gaan

Bron: Splendid Film & Filmdepot | Haunt

Met een niet al te groot budget, weten de makers wel alle energie en liefde voor het vak erin te stoppen. Er is goed nagedacht over de verschillende ruimtes en decors. Waardoor ik als kijker het gevoel had in een echt spookhuis te zitten. Het verhaal dat erachter zit lijkt in eerste instantie niet veel te zijn. Waarbij het alleen draait om het levend uit de spookhuis te komen. Toch werd aan het eind duidelijk wat voor groep mensen achter het spookhuis zaten, en de gedachten erachter. ‘Haunt’ was bijna afgelopen en de maskers werden afgedaan.

Ik zat met open mond te kijken wat voor mensen er achter zaten. De makers wisten mij op een positieve manier te verbazen met de onthullingen. Want de gezichten zag er geweldig uit. Het paste bij ‘Haunt’ en het thema dat door de gehele film werd gebruikt. Mocht je nog geen plannen hebben om rond Halloween naar de bioscoop te gaan? Dan raadt ik jou zeker aan om naar deze film te gaan. Met vrienden of andere liefhebbers van horror.

Nu Talpa de zenders SBS6, NET5 en Veronica in handen heeft, is het tijd om het één en andere te veranderen
De programmering rondom de feestdagen bij SBS