Bron: Gadini & Pixabay

Het nieuwe televisie seizoen 2019 tot nu toe

Tijd om het nieuwe televisie seizoen 2019 tot nu toe grondig te bestuderen

Tijd om het nieuwe televisie seizoen 2019 tot nu toe grondig te bestuderen
Bron: GIPHY

Het eerste half jaar van 2019 stond in het teken van de grote overstappen van presentatoren en programma’s. In de tweede helft van 2019 zou duidelijk moeten worden, wat voor impact deze veranderingen hebben. De eerste maand van het nieuwe televisie seizoen 2019 is voorbij gegaan en de eerste indrukken zijn opgedaan. Hieronder mijn bevindingen over de start van het televisie seizoen.

Om te beginnen zijn de hele grote veranderingen uitgebleven. Het gaat natuurlijk om NPO 1, RTL 4 en SBS 6. De drie zenders proberen het grote publiek te bereiken, maar pakken voorzichtig uit. Aan het eind van september kwamen de grote zenders met de klappers voor dit najaar. Want RTL begon met ‘The Masked Singer’ en SBS 6 mocht voor het eerst ‘Dance Dance Dance’ uitzenden. Waardoor de kijker op nieuw moest gaan zoeken naar de plek waar wat werd uitgezonden.

Ik merk in mijn omgeving dat dit voor de nodige verwarring zorgt. Mensen zoeken naar programma’s als ‘Ik Hou van Holland’ en ‘Dance Dance Dance’, maar zijn gewend dat dit op RTL 4 werd uitgezonden. Nu zappen zij naar RTL maar zien dat er wat anders in de planning staat. De grote veranderingen zijn nog niet goed overgekomen.

De randzaken en de vooravond van het nieuwe televisie seizoen 2019

Eva Jinek - De randzaken en de vooravond van het nieuwe televisie seizoen 2019
Bron: GIPHY | Eva Jinek

In eerste instantie lijken de randzaken niet al te veel impact te hebben. Toch hebben die dat zeker wel. Kijk alleen al naar de eerste veranderingen van Net 5. Het logo is veranderd, plus dat de eerste nieuwe programma’s van start zijn gegaan. Voor niet lijkt de magie van Linda de Mol niet in volle kracht te zijn.

Wat wel in volle kracht door gaat is de stoelendans van presentatoren. Zo heeft Eva Jinek een vierjarig contract getekend bij RTL. Zij zal om en om met Beau de late avond voor haar rekening nemen. Een goede zet van Peter van de Vorst. Ik hoop voor Jinek dat zij de druk om de late avond te redden weet te overleven. Voordat zij na Twan Huys en de matige cijfers van Beau, het volgende slachtoffer wordt.

De commerciële zenders RTL 4 en SBS 6 proberen met een aantal nieuwe programma’s in de programmering een nieuw publiek te bereiken. Om te beginnen met de verandering op de vooravond. Bij SBS 6 was het tijd om het roer om te gooien. Zij probeerde met de terugkerende klassiekers ‘Lingo’ en ‘Man Bijt Hond’ de kijkcijfers omhoog te krikken.

Want de cijfers bij ‘Utopia‘ en de voorgaande programma’s daalde alleen maar. Met veel bombarie werd de vooravond aangekondigd, alleen kakte de cijfers gedurende de eerste week al lichtelijk in. Gelukkig blijven de cijfers tot nu toe steken tussen de 500 en 600 duizend kijkers. Een semi positieve start van het nieuwe televisie seizoen 2019 tot nu toe.

Hoe ziet de doordeweekse avond er bij NPO, RTL en SBS uit?

The Masked Singer - Hoe ziet de doordeweekse avond er bij NPO, RTL en SBS uit?
Bron: GIPHY | The Masked Singer

Dan heb je nog de doordeweekse avonden op televisie. Vanaf 20.00 tot en met 23.00 wordt er het meest naar de zenders gekeken. Voor NPO 1 blijven de cijfers torenhoog. Want zij blijven scoren met de vertrouwende titels. Denk aan ‘Radar’, ‘Opgelicht’, ‘Flikken Rotterdam’ en natuurlijk het Journaal om 20.00 uur.

Voor RTL 4 is dat toch anders. De cijfer blijven dalen en steken rond de 400 duizend kijkers. Wat niet al te best is, toch is er een sprankje hoop. Want Chantal Janzen weet het gemiddelde omhoog te krikken. Zij gaat qua kijkcijfers richting de 900 duizend kijkers. Van de nieuwe titels wist ‘The Masked Singer‘ ruim boven de miljoen kijkers te trekken. Iets wat voor de zender een gigantische gok was. Het heeft tot nu toe positief uitgepakt, en hopelijk is dit de eerste stap in het introduceren van nieuwe en spraakmakende programma’s.

Chateau Meiland - Hoe ziet de doordeweekse avond er bij NPO, RTL en SBS uit?
Bron: GIPHY | Chateau Meiland

Als andere commerciële zender is SBS 6 de grootste speler. Door de weeks is ‘Chateau Meiland’ de grote kijkcijfer kanon. Met ruim 1,4 miljoen kijkers het best bekeken programma van de doordeweekse avond. Daarop volgen ‘Steenrijk, Straat Arm’ en ‘Mr Frank Visser Doet Uitspraak’. De afsluiter van de doordeweekse avond is ‘Dance Dance Dance’. De start was matig positief. Ook al vond ik de overstap naar SBS heel duidelijk. De visuele effecten waren niet al te best. Plus dat de ‘green room’ er heel vreemd uitzag. Alsof de kandidaten niet genoeg hadden gesport.

Als conclusie van de doordeweekse avond, is dat er bij de commerciële zenders nog genoeg moet gebeuren. RTL en SBS hoopte beide op mega successen en hebben dat groots aangepakt. Bij RTL is dat met een nieuw format gelukt, terwijl SBS scoort met een programma waarbij de camera het leven van mensen vast legt, ‘Chateau Meiland‘.

Wat valt er op bij de scorende programma’s in het weekend?

Beste Zangers - Wat valt er op bij de scorende programma's in het weekend?
Bron: GIPHY | Beste Zangers

Het weekend ziet er bij de zenders er hetzelfde uit. Wat opvalt is dat men voor de bekende titels gaat. Bij de NPO wordt er veel gekeken naar de ‘Beste Zangers’. Ook doen ‘Onze Boerderij’ en ‘The Dream’ van Nick en Simon het goed. Wat slim is van SBS 6, is dat zij inzetten op ‘Ik Hou van Holland‘ en ‘Miljoenenjacht’. Dat bijna een garantie geeft voor kijkers.

Waar op werd gehoopt, dat ‘Dancing with the Stars’ het gat van ‘Dance Dance Dance’ kon opvullen. Dat blijkt niet het geval te zijn, want er is een hele hoop kritiek op het nieuwe seizoen. Zo viel de presentatie niet in de smaak, zou 150 minuten dansen te veel zijn en de kijkcijfers blijven dalen. Ook daar is nog veel werk nodig, om meer mensen naar de zenders te krijgen. Dat geldt ook voor SBS, want het ‘Flirty Dancing’ moest de nieuwe dating show gaan worden. Alleen kunnen de kijkers het neppe niet waarderen.

Latest Reviews

Ook interessant
The New Division – One Night In Tokyo