Bron: September Film & Mark van Aller | Het Verlangen

Het Verlangen Review

De cast van Het Verlangen weet samen met regisseur Joram Lürsen de film naar grote hoogte te tillen

Bron: September Film | Het Verlangen

In 2017 kwam de Nederlandse film ‘Het Verlangen’ uit. Waar Chantal Janzen, Alex Klaasen en Gijs Naber de hoofdrol in spelen. De film staat nu in de catalogus van Videoland. Voor mij de hoogste tijd om de film te gaan kijken, en te voorzien van een recensie. Lees hier alles over de positieve en negatieve kanten van de film.

Het film ‘Het Verlangen’ gaat over de aantrekkelijke schoenen verkoopster Brigitte, zij wilt schrijfster worden maar wordt in eerste instantie afgewezen. Wanneer Herman met zijn boek komt, hebben de twee broers Marc en Boudewijn een goed plan om in zwaar weer verkerende uitgeverij te redden. Het boek dat door Herman is geschreven heeft alles in zich om een groot succes te worden, alleen wilt hij niets met de publiciteit te maken hebben.

Marc en Boudewijn zorgen voor een wisseltruc, waarbij het boek wordt uitgegeven met als schrijfster, Brigitte. Maar wanneer Herman alles op de voet volgt, krijgt hij steeds meer de drang om zelf op de voorgrond te staan. Daarbij wordt de strijd om de herkenning geopend. Maar wat gaan Marc en Boudewijn er aan doen om de uitgeverij niet te laten beschadigen?

Aan regisseur Joram Lürsen om het geheel zo mooi mogelijk in beeld te brengen. Dat heeft hij gedaan, want alles wat je als kijker moet zien komt heel goed in beeld. Daarbij weet de regisseur om bij een aantal scenes van ‘Het Verlangen’ de nuances aan te brengen. Dat je als kijker denkt dat er iets gebeurd, maar er komt een kleine twist in beeld. Dat maakt de film fris en is de anderhalf uur aan beeld materiaal niet moeilijk om te blijven zitten.

De twist aan het eind van Het Verlangen zorgt voor een goed einde

Bron: September Film | Het Verlangen

Daarbij is er ook gekozen om ‘Het Verlangen’ niet zo zoet sappig te maken, wat je wel heel vaak ziet bij andere Nederlandstalige films. Wat heel goed is, als je Joram zijn eerdere werk zie. Want hij maakte in 2007 de film ‘Alles Is Liefde’ en dat had dezelfde stijl qua in beeld brengen van de scenes.

Een groot onderdeel van het zo ‘normaal’ mogelijk maken is het acteer werk van de cast. Er worden alle daagse karakters neergezet, die ook echt geloofwaardig zijn. Zoals Herman, de man met grote dromen. Alleen krijgt hij het niet voor elkaar om het waar te maken. Want daar zit zijn uiterlijk en voorkomen niet mee.

Terwijl het karakter Brigitte aan het begin van ‘Het Verlangen’ wordt neergezet als een blonde dame die alles kan krijgen omdat zij er zo knap uitziet. Beide hebben een verlangen in het leven en willen daar voor vechten. In de loop van ‘Het Verlangen’ zie je beide karakters groeien in wij zij zijn. En zijn zij niet diegene die andere in eerste instantie denken te zien.

De locaties waar de scenes plaatsvonden waren voor mij ook een pluspunt van ‘Het Verlangen’ Er waren mooie huizen, tuinen en hotels gebruikt om de film zo rijk mogelijk aan te laten voelen. Daar kwam bij dat je op een bepaald moment niet weet welke kant het verhaal op gaat. Wordt het erger of komen Marc en Boudewijn met een goed plan? Daarbij is twist op het eind misschien wel het meest verrassend.

Het script en de acteurs in de bijrollen maken het geheel van Het Verlangen af

De andere acteurs die als bijrol in ‘Het Verlangen’ zaten wisten voor mij goed de camera te pakken. Met bijvoorbeeld Jelka van Houten. Zij heeft niet zoveel scenes om een hoofdpersoon te zijn. In de scenes waar Jelka in zit, pakt zij de camera en kan je niet om haar heen. Net zoals Bram van der Vlugt en Anne-Wil Blankers. Zij waren samen het perfecte setje om als ouders van Bram en Boudewijn te spelen.

Toch is er een punt van kritiek. Want ‘Het Verlangen’ wordt neergezet als een komedie, waarbij je naar mijn weten heel hard om moet kunnen lachen. Nu waren er een aantal scenes waarbij ik heel kort een lach op mijn gezicht had. Toch had Frank Ketelaar daar meer mee kunnen doen. Hoe goed het verhaal ook in elkaar zat, voor mij was het geen komedie met een goede lach.

New Movie Trailers
New Trailers: Ready Player One, Annihilation en The 15:17 To Paris