blog-this-made-my-day

Is de consument de oorzaak van de faillissementen?

Er gaan bedrijven failliet. Ligt dat aan de consument of aan het bedrijf zelf?

De titel van dit bericht klinkt als een hele serieus. Misschien wel, maar lees eerst verder.
Ik was aan het nadenken over dit onderwerp toen ik door de winkelstraat liep van Apeldoorn.
En dat heb ik niet één keer maar meerdere keren gedaan.
Het begon allemaal nadat de Vroom en Dreesman in het nieuws kwam omdat het mega bedrijf failliet ging.
Bij mij ging het om het nieuws dat verschillende filialen weer open gingen om de laatste producten te verkopen.

Nederlanders staan al vooraan als het gaat om producten of diensten zo goedkoop te willen hebben.
Dit was ook het geval bij de producten die de Vroom en Dreesman hadden.
Want het leek alsof de gemeente Apeldoorn een groep wilde dieren in de winkel had los gelaten.
Er werden spullen bij elkaar gegrepen zonder überhaupt te kijken. Als twee mensen tegelijk een product pakken wordt er ruzie gemaakt om het alsnog te krijgen.
Ook wordt er onderhandeld met het personeel om korting te krijgen op de korting. Is dat de ‘normale’ consument van tegenwoordig?


Ik was nieuwsgierig wat de Apeldoorners zouden doen als de winkel voor een laatste keer open zou gaan.
En dat zag eruit alsof ik in een scene van Mean Girls zat.
Wat de medewerkers zich afvroegen was waar de consument was op het moment dat het niet goed ging met het grote warenhuis.
Het balletje bleef rollen want er zijn een aantal andere bedrijven geweest die failliet zijn gegaan of waar het heel slecht mee ging.
Allemaal in het nieuws geweest. Ik vroeg mij af wat kunnen de factoren zijn die dit hebben veroorzaakt?

Kunnen de winkels er zelf iets aan doen?

Laat ik een aantal jaar terug in de tijd gaan. Ik werkte bij de Freerecordshop. En het bedrijf dat Hans Breukhoven had opgericht is failliet gegaan. En die verhalen hebben de afgelopen tijd in mijn hoofd gezeten.
laat ik beginnen met wat de winkels of bedrijven zelf beter hadden kunnen doen. Dat is wat mij betreft het mee gaan met de tijd.
Bedrijven als Blokker, Freerecordshop en andere bedrijven willen wel mee gaan met de tijd.
Alleen duurt het te lang of wordt het niet goed gedaan. Waardoor mensen bij andere online winkels de inkopen doen.

Nu snap ik dat de winkels in de winkelstraat soms ook niet mee kunnen gaan met de online prijzen.
Een winkel moet huur, loon en allerlei andere kosten betalen. Om dat te kunnen doen moeten er een hoop producten verkocht worden.

Welk aandeel heeft de consument bij de verschillende faillissementen?

De consument is zelf de groot onderdeel van de faillissementen.
Ik doe het zelf ook. Je koopt tegenwoordig steeds meer online, en kijkt dan ook bij grote aankopen of je ergens korting kan krijgen. Dan maakt het niet uit of je het bij een bekende winkel of webshop koopt die niet in de winkelstraat te zien is.
Ook de aankopen bij een winkel als de Action helpen niet mee. Je gaat er heen om zo goedkoop mogelijk boodschappen te doen. Soms hebben dat soort winkels producten die ver onder de verkoopsprijs zitten van andere winkels.

Natuurlijk kan je niet gaan wijzen want er kunnen meerdere factoren aan vast zitten.
Toch ben ik benieuwd welke winkels het overleven offline en online.
Ben je zelf ook een online shopper? Of loop je vaak in de winkelstraat om daar de boodschappen of kleding te halen?

Latest Reviews

Ook interessant
Jumanji 3 is officieel aangekondigd!