Pennywise en de losers club zijn terug in It: Chapter Two

It: Chapter Two Review

7.2
Heeft Andy Muschietti te veel zitten knippen?

De dansende clown is terug in de bioscoop. In ‘It: Chapter Two’ maken we een tijdsprong van 27 jaar om terug te keren in Derry. Waar de losers club hun belofte moeten waar maken. Hebben Warner Bros en Andy Muschietti het voor elkaar gekregen om hun belofte naar het publiek waar te maken? In de recensie ga ik verder in op sommige keuzes en veranderingen van de makers.

27 jaar nadat de Losers Club Pennywise heeft verslagen, keert de clown terug naar het stadje Derry om daar iedereen weer de schrik aan te jagen. De Losers zijn inmiddels volwassen en zijn ieder hun eigen weg gegaan. Maar als er weer kinderen verdwijnen vraagt Mike, de enige die in Derry is gebleven, aan de rest om naar huis te komen. Getekend door de gebeurtenissen uit het verleden zullen ze hun grootste angsten moeten overwinnen om Pennywise voor eens en altijd te vernietigen… Maar de clown is dodelijker dan ooit tevoren.

Toen de trailer uitkwam van ‘It: Chapter Two’ was ik heel enthousiast. Omdat de makers een belofte hadden gedaan, dat er meer horror in de film zou worden verwerkt. Daarmee kan je mij blij maken, ook al ben ik geen fan van clowns. Daarbij was de casting ook heel goed gedaan. De oudere versie van de losers club had vele vergelijkingen, waardoor mijn verwachtingen nog verder stegen.

De losers club werd door de makers uit elkaar gehaald

Het eerste deel, ‘It: Chapter One‘, moest ik vaker kijken om het te waarderen. Waardoor ik voor de release van deel twee terug ben gegaan naar 1989. Waarbij de chemie tussen de jonge acteurs door het beeldscherm heen wist te komen. Dat was bij ‘It: Chapter Two’ toch anders. De makers hadden er voor gekozen om hen durende de film, maar één keer met z’n allen in de zelfde ruimte te zetten.

De scene dat zich afspeelt in een Chinees restaurant. Daarna zie je ieders eigen reis om uiteindelijk Pennywise een kopje kleiner te maken. De reis duurde erg lang, want je zit bijna drie uur in de bioscoop om het eind te kunnen zien. Terwijl Andy Muschietti, in vele interviews heeft laten weten dat er een film van zes uur was geschoten. Iets waar ik niet op zit te wachten, maar ook benieuwd naar ben wat er niet is gebruikt.

Er zijn namelijk scenes en bepaalde punten in het verhaal, dat niet logisch was. Zelf heb ik het boek nooit gelezen en de televisie serie zit vaag in mijn geheugen. Waardoor gedurende ‘It: Chapter Two’ niet begreep wat de makers duidelijk probeerde te maken. Ik snapte dat Pennywise een alien is, en hij leeft van al het leed en angst van de jonge Derry inwoners.

Meer Pennywise en minder theorie over de afkomst van de horror clown

Voor mij kwam de verhaallijn rondom het ritueel onverwachts uit de lucht vallen. Het klonk niet logisch en werd er in gepropt, en uiteindelijk werkte het niet eens. Wat mij betreft hadden de makers de focus op Pennywise kunnen houden zonder al de poespas erbij. Plus dat ik meer Bill Skarsgård had willen zien. Nu was hij met de computer in beeld getekend als bijvoorbeeld een insect.

Er zijn ook een aantal veranderingen doorgevoerd, die vreemd waren terwijl andere veranderingen voor mij als een verbetering aanvoelde. Om te beginnen met de vreemde veranderingen. Pennywise lijkt in ‘It: Chapter Two’ ook volwassenen te pakken. Terwijl in het eerste deel duidelijk werd benoemd, dat alleen kinderen als prooi werden gezien. Aan het begin van de film werd een volwassen man gepakt, ook al werd het goed geacteerd, het kwam vreemd over.

Wat wel goed uitpakte, en aansluit op de LGBT+ karakters, is Richie. In de televisie serie valt een ander karakter mogelijk op mannen. In de film lijkt Richie met een groot geheim rond te lopen. Naarmate de film verder gaat krijg je als kijker genoeg hint te zien, waardoor het kwartje valt. De makers hebben er goed aan gedaan, om Richie een meer diepgang te geven.

Wat was goed of kon beter in It: Chapter Two?

In plaats van dat de makers zijn seksualiteit zouden gebruiken voor grappen of wat anders doms. Wat voor mij wel als dom aanvoelde, was het jonger maken van de acteurs. In de film zijn er een aantal flashbacks te zien. Waarbij de zomer van 1989 meer vorm krijgt. Je ziet dat de vrienden met elkaar ondernemen.

Alleen zijn de acteurs van het eerste deel ouder geworden, waardoor zij digitaal jonger zijn gemaakt. Dat haalde mij uit de film, omdat het niet goed was gedaan. Alsof je naar een slechte animatie versie van de karakters zat te kijken. Daar hebben de makers niet goed over nagedacht of de uitwerking was niet perfect. Terwijl andere scenes er heel gelikt uitzagen, op digitaal gebied konden de makers wel genoeg. De schrikmomenten waren goed uitgekozen, waardoor de spanning tijdens bepaalde scenes snel opliep.

Omdat de makers er voor hebben gekozen om achterliggende informatie over het leven van bepaalde karakters, uit de film te knippen. Kwamen karakters als Beverly, Ben, Bill en Mike niet tot zijn recht. Het waren karakters die er bij stonden maar niet iets toevoegde aan ‘It Chapter Two’. Een gemiste kans, terwijl er genoeg geld zou moeten zijn om de film perfect te krijgen. Warner Bros heeft met het eerste deel genoeg geld verdiend. Met deze punten bij elkaar opgeteld, had ik meer verwacht van ‘It: Chapter Two’. En geef het als cijfer: 7,2.

It: Chapter Two Review
Je keert terug naar Derry, met de nodige verwachtingen. Qua horror, diepgang en natuurlijk de losers club. Andy Muschietti wilde zijn eigen draai aan de film geven en dat pakt niet altijd positief uit.
6.5
8
8.5