Source: Gareth Gatrell & Netflix | Jingle Jangle: A Christmas Journey

Jingle Jangle: A Christmas Journey Review

Jingle Jangle: A Christmas Journey

0
7.9

Source: Netflix | Jingle Jangle: A Christmas Journey

Met mijn begin teksten lijk in bij de Netflix kerst films in herhaling te vallen. Want de streamingdienst doet er alles aan om de kijker in de kerst stemming te krijgen. Een film waar ik hele hoge verwachtingen van had, was ‘Jingle Jangle: A Christmas Journey’. De trailer werd in oktober gelanceerd, en gaf mij het kerst gevoel dat ik nodig had. Maakt de film mijn verwachtingen waar? Lees de recensie hieronder.

De film volgt de legendarische speelgoedmaker Jeronicus Jangle wiens fantasievolle uitvindingen barsten van eigenzinnigheid en verwondering. Maar wanneer zijn vertrouwde leerling zijn meest gewaardeerde creatie steelt, is het aan zijn even slimme en inventieve kleindochter – en een lang vergeten uitvinding – om oude wonden te helen en de magie van binnen weer tot leven te wekken.

Een kerst film moet vanaf de eerste seconden of scene de kijker binnen halen. Het gevoel geven dat je in een warm bad stapt. Voordat je in de bijzondere wereld stapt, krijg je een scene te zien, waarbij twee kinderen worden voorgelezen. Het lijkt erop dat de makers denken dat de kijker direct alles door heeft. Dat is niet het geval, want ik had geen flauw idee waar het over ging. Al werd ik wel de film ingezogen, toen het eerste nummer werd gezongen.

Eindelijk wordt er meer diversiteit getoond in een kerst film

Wat mij ook direct opvalt tijdens het eerste kwartier van de film. Is dat de makers met de film een statement willen maken. De zwarte acteurs staan in het middelpunt van de film. Wat ik alleen maar aanmoedig. Kijk in de lijst met kerst klassiekers, hoe vaak staan de zwarte acteurs of gemeenschap daar in centraal? Het was de hoogste tijd om daar verandering in te brengen, want het meer diversiteit des te beter.

Natuurlijk staat of valt de film met de cast. Forest Whitaker laat zien wat hij in huis heeft als acteur. Het past bij de stijl en genre van de film. Hij gaf mij het gevoel verloren te zijn, maar gelukkig was hij aan het eind weer terug in volle glorie. De andere rollen die Keegan-Michael Key, Anika Noni Rose, Madalen Mills, Phylicia Rashad en Ricky Martin voegde een ander element toe aan de film.

Waardoor de film niet eentonig wordt, en voor iedere kijker een karakter is om zich mee te identificeren. Voor mij sprong Lisa Davina Phillip uit ‘Jingle Jangle: A Christmas Journey’. Op de momenten dat de film laat zien dat het met een karakter niet goed gaat, laat Phillip als Mrs. Johnson een over positieve stem horen. Ik werd daar heel blij van, en haar humor werkte aanstekelijk. Gelukkig was er meer humor in de film, dat is geschikt voor het hele gezin. Het wordt niet plat of alleen voor de volwassenen. Het is humor waar jong en oud om kan lachen.

Achter de schermen is er alles aan gedaan om de karakters zo goed mogelijk op beeld te krijgen

Natuurlijk kan een goede kerst film niet zonder de nodige film magie. De makers hebben alles uit de kast getrokken om dat zo goed mogelijk op beeld vast te leggen. De decors, CGI effecten en kostuums van de karakters zijn heel erg goed. Ook hierbij is er gekeken hoe de karakters in elkaar steken. Waardoor er met accessoires een persoonlijke touch aan wordt gebracht. Dit soort details kan ik heel erg waarderen.

Tijdens het bespreken van de trailer, heb ik aangegeven dat ik benieuwd ben naar wat John Legend, Philip Lawrence en Davy Nathan met de muziek gaan laten horen. Helaas zat er geen muziek tussen waarbij de kerst er vanaf springt. Toch is er goed gekeken naar wat er bij de film en het verhaal past. Met de nodige soul en musical invloeden vormt het een combinatie dat ik niet heel vaak in een film heb gehoord. Waardoor de film zichzelf onderscheid, maar qua muziek in het rijtje van ‘The Greatest Showman‘ of ‘Moulin Rouge’ weet te plaatsen.

Er waren een aantal elementen in het verhaal, waardoor ‘Jingle Jangle: A Christmas Journey’ door kan als kerst film. Ook de boodschap weet daar aan bij te dragen. De rode draad van de film is namelijk, het geloven in jezelf en een ander. Je hoeft niet de beste in je vak of hobby te zijn. Toch kan jij het beste uit jezelf en een ander halen als je blijft geloven. Waardoor je als mens positieve dingen kan laten gebeuren/voor elkaar kan krijgen. Een subtiele maar goede boodschap om vandaag de dag de wereld in te brengen.

Netflix doet er alles aan om met kerst de grootste streamingdienst te zijn. Met 'Jingle Jangle: A Christmas Journey' wordt alles uit de kast getrokken om de kijker te vermaken. Op alle vlakken hebben de beste mensen aan de film gewerkt. Dat klikt in elkaar, waardoor alles elkaar op een positieve manier versterkt.
7.5
7.5
8.5